دولت موقت قرقیزستان متهم کرد:

باقی یف عامل کشتار مخالفان

دولت موقت قرقیزستان قربان بیک باقی یف رئیس جمهوری سابق این کشور را به سازماندهی کشتار مخالفان متهم کرده است.
کد خبر: ۳۲۴۲۳۸

دولت موقت قرقیزستان روز سه شنبه 27 آوریل مصونیت سیاسی قربان بیگ باقی یف، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور را لغو کرد و با متهم ساختن  باقی یف به صدور دستور کشتار مردم،قصد دارد تقاضای استرداد او را از کشور بلاروس بخواهد.

اوایل ماه جاری قربان بیگ باقی یف، که به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری متهم بود، در پی تظاهرات گسترده خیابانی از کار برکنار شد و به خارج گریخت و در حال حاضر در جمهوری بلاروس اقامت دارد.

پس از تصرف مراکز اصلی دولتی به دست تظاهرکنندگان، رهبران مخالف دولت موقت را با برنامه ای برای اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد تشکیل دادند.

به گفته مقامات دولت موقت، در جریان تظاهرات مخالفان علیه دولت قربان بیگ باقی یف، دست کم هشتاد و پنج نفر در درگیری با ماموران امنیتی کشته و چند صد تن دیگر زخمی شدند.

بستگان کشته شدگان این تظاهرات در روزهای اخیر با تحصن در برابر سفارت بلاروس در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، خواستار استرداد فوری  باقی یف برای محاکمه و مجازات شده اند.

قربان بیگ باقی یف که سه شنبه گذشته وارد بلاروس شد، گفت که همچنان خود را رئیس جمهوری منتخب و مشروع قرقیزستان می داند و مقامات بلاروس نیز از او با عنوان "مهمان" این کشور یاد کردند.

باقی یف گفته است که تا زمانی که استعفانامه ای را برای بررسی و تصویب به پارلمان قرقیزستان ارسال نکند و این استعفانامه تصویب نشود، رئیس جمهوری قانونی این کشور محسوب می شود.

باغ وحش خصوصی

با وجود اینکه در زمان زمامداری  باقی یف، از روسیه به عنوان حامی دولت او یاد می شد، اما در حال حاضر، روسیه حمایتی از وی به عمل نمی آورد.

روز دوشنبه سازمان امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد که مقامات روسی وزیر کشور در دولت باقی یف را که با اتهاماتی در ارتباط با تظاهرات منجر به سقوط دولت سابق مواجه بود به قرقیزستان تحویل داده اند.

هر دو کشور روسیه و آمریکا دارای پایگاه های نظامی در قرقیزستان هستند و ظاهرا دولت موقت در نظر دارد قراردادهای مربوط به هردو پایگاه را تمدید کند.

همزمان، خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارشی را در مورد شرایط زندگی قربان بیک  باقی یف منتشر کرده است.

این خبرگزاری به نقل از دفتر دادستان کل قرقیزستان گزارش کرده است که تعدادی حیوان وحشی و کمیاب را در باغ وحش خصوصی خانه مسکونی خانواده باقی یف در جلال آباد، در جنوب این کشورکشف شده اند.

براساس این گزارش، ماموران دولتی که در ارتباط با پرونده فساد مالی اعضای خانواده باقی یف، به تفتیش این محل پرداخته بودند، توانستند دو توله خرس، یک شترمرغ آفریقایی، دو پلنگ برفی، یک عقاب طلایی و چند حیوان دیگر را در این محل بیابند.

دادستانی کل در نظر دارد این حیوانات را به منظور حفاظت از جان آنها به محل مناسبی انتقال دهد.

ایتارتاس افزوده است که در قرقیزستان باغ وحش عمومی وجود ندارد.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها