اعزام نیروی کار به خارج آرام بخش است نه راه حل

چندی است براساس قراردادی که میان دولت ایران و استرالیا منعقد شده است تعدادی از نیروهای متقاضی کار به استرالیا اعزام شده اند
کد خبر: ۳۲۲۸۱
، براساس این قرارداد دولت ایران می تواند برای مدت چهار سال 1500 نفر با تخصص های پرستاری یا گروه پزشکی ، لیسانس های مدیریتی و مالی به استرالیا برای کار اعزام کند. براساس گزارشی که خبرنگاران جام جم از چگونگی و جزییات اعزام این افراد به استرالیا و حتی دیگر کشورهای طرف قرارداد از دفاتر کاریابی تهیه کرده اند، حقوق متوسط این افراد 300 الی 400 هزار تومان پیش بینی شده است که باید مقداری از درآمد خود را از طریق بانک مرکزی برای خانواده های خود در ایران ارسال کنند و همچنین براساس این قرارداد متاهلین صاحب فرزند و آنهایی که سنشان بیش از 30 سال است نمی توانند متقاضی شغل در این کشورها باشند. از سوی دیگر یکی از شرایط اعزام دانستن زبان انگلیسی است و باید حتما در آزمون بین المللی که در شرایط قرارداد ذکر شده است ، پذیرفته شوند. فرح نوری ، سرپرست امور اجرایی یک شرکت کاریابی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که تاکنون عده کمی از این شرکت به خارج از کشور آن هم کره اعزام شده اند، گفت : از مرکز کاریابی ما 41نفر تاکنون معرفی شده اند که تنها 3الی 4نفر با تخصص های کارگری ، راننده و نجار مجوز اعزام را دریافت کرده اند. وی افزود: اولویت اعزام کارگران دانستن زبان انگلیسی ، گذراندن دوره های فنی و حرفه ای و آشنایی به اینترنت است . نوری در عین حال گفت : از سال 79 تاکنون پنج هزار نفر برای کار در داخل و خارج کشور ثبت نام کرده اند که موفق شدیم تنها برای 100 نفر کار پیدا کنیم . طالبی ، مدیر یکی دیگر از شرکتهای کاریابی در این زمینه گفت : نیروهای متقاضی کار ما حاضر نیستند در خارج از کشور در شغلهای سطح پایین کار کنند به همین دلیل ترجیح داده ایم متخصصان را برای کار به خارج بفرستیم . وی سپس با اشاره به این که برای تضمین برگشت نیروی کار حدود 5/1 میلیون تومان سفته از آنها دریافت می شود، گفت : با ژاپن نیز توافق هایی در مورد اعزام نیروی کار انجام شده است .

باید هدفمند صورت گیرد

حسن صادقی رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار ما طرح اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور را به نوعی فرار مغزها به دست مسوولان نظام دانست . وی با اشاره به این که یکی از معضلات مدیریت کار ایران ، پایین بودن سطح تخصص و نیروی متخصص در کشور است که این خود نیز باعث کاهش بهره وری در تولید می گردد، افزود: از یک سو ما از کمبود نیروی متخصص کار شکایت داریم و از سوی دیگر نیروهای متخصص خود همانند متخصصان گروههای پزشکی ، IT و صنایع سنگین را که اتفاقا در کشور محل کار دارند و به آنها نیاز است به کشورهای دیگر اعزام می کنند و این خود گویای تناقض در برنامه های ماست . وی با اشاره به این که ایران حتی در زمان جنگ سهم قابل ملاحظه ای را از اشتغال در کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده بود، انگیزه استفاده از نیروی کار ایرانی را سلامتی و پاکدستی این نیروها عنوان کرد و اظهار داشت : در زمان طول جنگ به دلیل وجود حمایت های کشورهای عربی از عراق سهم ایران در بازارهای کشورهای خلیج فارس کاهش یافت ، اما در حال حاضر نیروی کار ایران مجدد در بازار کار حضور پیدا کرده ، در حالی که این حضور پنهان است نه آشکار و روزانه بسیاری از کانال های غیرمجاز افراد را به کشورهای متقاضی نیروی کار از جمله آسیای دور و آسیای شرقی انتقال می دهند. نماینده کارگران کشور در شورای عالی تامین اجتماعی تئوری طرح اعزام نیروی کار به خارج از کشور را مربوط به دولت هاشمی رفسنجانی دانست و تصریح کرد: در طول سالهای 74 و 75 به کره جنوبی ، ژاپن و مالزی به شکل وسیعی اعزام نیروی کار داشتیم ، اما بنا بر مسائلی تبلیغات رسانه ای کمتر صورت می گرفت . صادقی اعزام نیروی کار را راه حل مناسبی بری ایجاد اشتغال در کشور ندانست و گفت : این اقدام یک راه حل نیست بلکه آرام بخشی است که برای تسکین این مشکل تجویز شده است . وی با تاکید بر این که در کشور با نگرشی غوغاسالارانه و سیاسی در رابطه با اشتغال برخورد می شود، افزود: از یک سو ما 300میلیارد ریال برای اشتغال به کارفرما وام می دهیم و از سوی دیگر برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور هزینه ای 3000دلاری در نظر می گیریم و این فاصله شعار و عمل را نشان می دهد. وی بار دیگر طرح اشتغال نیروی کار ایرانی در خارج از کشور را یک شوک تسکین بخش دانست و خاطرنشان ساخت : اعزام نیروی کار به خارج از کشور تنها نباید برای پولزایی ، ارزآوری و کسب ثروت صورت گیرد بلکه باید این اعزام هدفمند صورت گیرد. وی کارگران متخصص ترک در آلمان و اعلام نیاز آلمان به اینگونه نیروی کار را نمونه ای برای اعزام نیروی کار به کشورهای دیگر عنوان کرد و افزود: به جای این که نیروی متخصص خود را به کشورهای دیگر منتقل کنیم لازم است نیروی کاری را به کشورهای دیگر بفرستیم که علاوه بر امرار معاش بتوانند تکنولوژی تخصصی را فرا گرفته و ناقل آن کشور باشند.

نیروی کار ما نباید شهروند درجه 2 و 3 باشد

عبدالرحمان تاج الدین مخبر کمیسیون کار و امور اجتماعی در خصوص اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور گفت : در این طرح فرض بر اعزام نیروی کار متخصص بیکار به خارج از کشور است در غیر این صورت این کار عملکردی مشابه با فرار مغزها است . نماینده اصفهان در گفتگو با خبرنگار جام جم با اشاره به این که اساسا بحث اعزام نیرو به کشورهای دیگر پدیده نوینی است که ابزار کارآوری برای توسعه اقتصادی به شمار می رود، افزود: در این طرح افراد متخصصی برای اعزام در نظر گرفته شده اند که در داخل کشور با مازاد آنها روبه رو هستیم مانند پزشکان و پرستاران . ما پزشک و پرستار بی کار کم نداریم بنابراین این روش راه حل مطلوبی است تا افراد تحصیلکرده این چنینی به بهره وری برسند. وی با تاکید بر این که بسیاری از کشورها با استفاده از چنین روشی توانسته اند تا علاوه بر ارتقائ نیروی کار به افزایش بهره وری ، رونق تکنولوژی و ارتقائ سطح کار دست یابند تصریح کرد : متاسفانه این اولین گامها در کشور ما است و ما تاکنون تلاشی در این باره نداشته ایم بنابراین این تلاش اولیه ممکن است کند باشد و تجربه لازم برای تعامل با کشورها را نیز نداشته باشیم . تاج الدین اظهار داشت : نرخ بالای بیکاری ما را ناگزیر وادار به اعزام نیروی متخصص به خارج از کشور کرده است اما این اعزام باید با شرط حفظ هویت ایرانی و اسلامی باشد و نیروی کار از حمایت برخوردار باشند و شهروند درجه دوم و سوم به حساب نیایند. مخبر کمیسیون کار و امور اجتماعی یادآور شد: ما چون تجربه نداریم ساز و کار مناسب را نیز نداریم لازم است تا ساز و کارهای جدیدی را در این رابطه به ابداع نماییم و با وامها و تسهیلات لازم از نیروهای جویای کار حمایت کنیم .

رویکردی اکراه آمیز است

رضا طلایی نیک نماینده مردم کبودر آهنگ و عضو کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار جام جم با اشاره به این که اعزام نیروی کار متخصص به خارج رویکردی اکراه آمیز است ، افزود: به دلیل محدودیت اشتغال در کشور و به عنوان یک تصمیم اضطراری قرار است نیروی متخصص به خارج اعزام شود هر چند که نیروی کار نیمه ماهر در صورت آزاد بودن برای اعزام به خارج اولویت دارد ولی فقدان فرصت های شغلی موجب نابسامانی معیشتی و اجتماعی برای متخصصان بیکار شده اولویت اصلی برای اشتغال آنها باید بازار کار داخلی باشد. وی می گوید: از سوی دیگر اعزام نیروی کار بی رویه و بدون نظارت و غیرماهر در گذشته عوارض فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نامطلوب بر جای گذاشته است لذا مسوولان اجرایی باید در نظارت بر اعزام نیروی کار تمام جوانب را لحاظ کنند. وی تاکید کرد: چنانچه برای اشتغال ایرانیان در خارج کشور نظارت هدفمند و مبتنی بر منافع ملی انجام شود از طریق حفظ ارتباطات فرهنگی و اجتماعی می توان منافع ایران را حفظ کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها