عضو کمیته علمی انجمن دندانپزشکان ایران با بیان این‌که پوسیدگی 4 دندان جلوی بالای دهان (2 دندان پیش و 2 دندان نیش) از عوارض مصرف افراطی نوشابه‌های گازدار است، گفت: 2 دندان جلویی کسانی که از ترشیجات و مرکبات به وفور استفاده می‌کنند، بر اثر سایش باز می‌شود.
کد خبر: ۳۲۰۵۵۲

دکتر قاسم انصاری در گفتگو با ایسنا، با بیان این‌که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید کربنیک در حال آزاد شدن هستند ،‌ اظهار کرد: این ترکیب شیمیایی به مثابه آب اکسیژنه (ماده سفیدکننده) عمل می‌کند که به حذف نسوج مینای دندان در 4 طرف دندانی منجر می‌شود.

وی افزود: در کسانی که مصرف‌کنندگان افراطی نوشابه‌های گازدار هستند، سطح داخلی 4 دندان جلویی (پیش و نیش) به علت تماس مستقیم با ترکیبات این نوشیدنی به پوسیدگی دچار می‌شود. حال آن که بخش خارجی (بیرونی) این دندان‌ها به علت تماس با سطح داخلی لب کمتر در معرض واکنش‌های شیمیایی نوشابه‌های گازدار قرار می‌گیرند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سطح داخلی و خارجی دندان‌های پیش و نیش فک تحتانی هم به علت محافظت از طریق زبان و سطح داخلی لب کمتر در معرض پوسیدگی هستند.

دکتر انصاری با بیان این‌که دندان‌های پوسیده بر اثر مواد اسیدی نظیر نوشابه‌های گازدار و ترشیجات با نفس کشیدن درد احساس می‌شود، افزود: در این قبیل از دندان‌ها مواد غذایی اسیدی با ایجاد خلل نقش حفاظتی و پوششی مینای دندان را کاهش می‌دهد که بهتر است از خمیردندان‌های ویژه حاوی مقادیر فراوان پتاسیم، سدیم و کلسیم استفاده ‌شود تا برای مدتی نقش حفاظتی برای این خلل را ایفا کند.

وی با بیان این‌که ترشحات بزاقی به طور طبیعی این خلل و فرج را ترمیم می‌کند، گفت: از این رو استفاده مداوم از این خمیردندان‌ها توصیه نمی‌شود.

دکتر انصاری افزود: ترکیبات سفیدکننده خانگی با غلظت کمتر و ترکیبات سفیدکننده مطب با غلظت بیشتر حاوی آب‌اکسیژنه (پراکسید اکسیژن) هستند که در خمیردندان‌های سفیدکننده غلظت این ماده به مراتب کمتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها