در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفتگو ، آقایان مهدی کوچک زاده،داریوش قنبری و علی اصغر زارعی 3 تن از نمایندگان مجلس در مورد عملکرد نخبگان سیاسی و اینکه آیا انها در خط انقلاب و امام حرکت می کنند یا خیر به بحث و بررسی پرداختند.
کد خبر: ۳۱۹۶۸۷

 آقای کوچک زاده معتقد بود در حال حاضر دو واژه اصلاحات  و خط امام دو واژه کاملا" متناقض هستند. وی با اشاره به ویژگی امام در احترام به رای مردم  و بی احترامی اصلاح طلبان به رای مردم در انتخابات 22 خرداد می گوید: فکر می کنم این اصلاحاتی که ما امروز می بینیم با آنچه که  آقای خاتمی  تعریف می کرد کاملاً متعارض است. با خط امام که اصلاً مقایسه آن یک کار عبثی است.

 

آقای قنبری در پاسخ به نظر اقای کوچک زاده می گوید اصلاحات اساساً خط امامی است و اصلاح طلب واقعی نمی تواند خارج از خط امام باشد. به هر حال رقبای اصلاح طلبها هم شاید این را نپذیرند و زبان تهمتشان در ارتباط با اصلاح طلبان باز است. وی می افزاید نباید یک اعتراض انتخاباتی را مبنای ارزیابی اندیشه های اصلاح طلبی قرار دهیم ، در واقع اندیشه های اصلاح طلبی بسیار فراتر از آن چیزهایی است یا اتفاقاتی است که در انتخابات افتاد.

 

آقای زارعی هم در مورد گلایه اصولگرایان به پخش سخنان امام در برنامه شاخص صدا و سیما و اینکه در این بیانات تحریف صورت گرفته می گوید : آنچه پخش شد ، یا صحبت های امام در مقاطع مختلف بود و یا مطالب مکتوبشان ، و تحریفی صورت نگرفته است. بلکه این اختلاف برداشت ها به دلیل تغییراتی است که در موضع ما یا خود ما به وجود امده است و این تغییرات باعث می شود که این نوع قضاوتها صورت بگیرد. آقای زارعی در مورد تاکید استکبار ستیزی آقای موسوی که اقای قنبری مطرح کردند می گوید: هم در تبلیغات انتخاباتی و هم در فضا سازی هایی که اقای موسوی داشتند من شخصاً مشاهده نکردم آقای موسوی در برنامه های تبلیغاتی، قبل از انتخابات 22 خرداد، موضع صریحی علیه استکبار و امریکا و نوعی ادامه سیاست استکبار ستیزی امام را داشته باشند.

 

آقای قنبری همچنین برخی از عملکرد های دولت اقای احمدی نژاد را به نقد کشید که آقایان زارعی و کوچک زاده پاسخ دادند.

 

متن مشروح این گفتگو در ادامه می اید.

 

 رادیو گفت و گو:یکی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در نطق میان دستور خود اعلام کرد اصلاحات در این کشور نمی میرد و اصلاحات خط امامی در دام توطئه براندازان نمی افتد و از بین نخواهد رفت.  آقای کوچک زاده  تحلیل شما از اصلاحات خط امامی چیست؟

 

 

کوچک زاده:تصور بنده این است که این دو واژه و شرایط فعلی،آنچه ما از اصلاحات مشاهده کردیم ، این دو واژه به نظر من کاملاً متناقض است. یعنی آنچه ما از اصلاحات شناختیم بر تناقض و تباین کامل با خط امام است.البته تا قبل از این انتخابات ، بی رودروایستی بگویم ، در دل من امیدی بود که مثلاً یک شخصیت هایی که حالا فرض کنید نامزد ریاست جمهوری هم شدند، با ادعاهایی که می کردند یک کورسویی از این چراغ اصلاحات را در کشور زنده نگاه دارند. ولی با توجه به رفتاری که کاندیدای اصلاحات بعد از انتخابات کرد؛ بی توجهی  به آراء مردم توسط این آقا ،که خود این آقایان مدعی هستند که یکی از بزرگترین ویژگی های امام احترام به رای مردم بود، این به اصطلاح نامزد جبهه اصلاحات که به رأی مردم این گونه بی احترامی کرد،به آنچه که نماد دموکراسی بود بر انتخابات،رأی مردم پای صندوق، این طور بی توجهی کرد و مسائل را به کف خیابان کشاند و در کف خیابانها موجب مفاسد و جنایاتی شد که روی تاریخ  را سفید کرد ؛ انقلابی را که مردم با خون خودشان برای حمایت از مظلومین و مستضعفین عالم به ثمر رسانده بودند، حامیان این آقا به خیابانها ریختد و شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران گفتند. من فکر می کنم این اصلاحاتی که ما امروز می بینیم با آنچه که در در ادعا آقای خاتمی می خواست تعریف کند کاملاً متعارض است. با خط امام که اصلاً مقایسه آن یک کار عبثی است و مرده . با  گفتن اینکه اصلاحات نمی میرد هم زنده نمی شود.آن   آقا فرموده بودند که اصلاحات خط امامی نه در دام توطئه براندازان می افتد نه می میرد، هر دوی اینها شد. متأسفانه یکی از چهره های شاخص این جریان در همین چند روز گذشته ،نسبتهایی را به امام داده که صریحاً برعکس اینها را شما می توانید در صحیفه امام پیدا کنید. ایشان فرموده است که امام در یک موقعی گفته است که اگر مردم در یک وقت به یک چیزی رأی دادند،شاید مردم 10 سال بعد نخواهند به آن چیز رأی دهند. امام هیچ وقت کلمه  چیز  به کار نبرد.  امام یک منطق استبدادی  را نفی کرد و  گفت : اگر مردم در زمان آقا محمدخان قجر رأی دادند به اینکه او سلطان باشد، به چه دلیل مردم چند سال بعد باید به فرزند او هم آری بگویند. امام این نظام سلطنتی را نفی کرد. این را این آقا به امام نسبت داده است. یا اینکه فرمود که امام اگر امروز هم بود هیچ واهمه ای از رفراندوم نداشت. امروز هم هیچکس واهمه ای از رفراندوم ندارد. اما امام در همان سال 61،62 که آن به اصطلاح مخالفین نظام جمهوری اسلامی در لباس ملی گرا و هر چه بودند دم از رفراندوم می زدند،امام در دهان آنها زد گفت این که شما می گویید برای این است که نظام ثبات پیدا نکند.رفراندوم یعنی چه؟ یعنی رأی مردم. در پای صندوق های رأی . در 23 خرداد مگر چه اتفاقی افتاد؟ در 9 دی مگر چه اتفاقی افتاد. در 22 بهمن مگر چه اتفاقی افتاد؟ اینهایی که گردن به رأی مردم نمی گذارند. با علم کردن پرچم فراکسیون خط امام یا به اصطلاح اصلاحات خط امامی می خواهند به مردم دروغ بگویند،اینها به نظر من مرده اند. باید من همین جا که وارد این بحث ها شدم تأکید کنم،این هم هیچ ربطی به 13 میلیون جماعت باوجدانی که برای حمایت از این نظام در انتخابات شرکت کردند ندارد. حساب این  آقایی که آبروی نظام را در بیانیه هایش مورد تعرض قرار می دهد از مردم متدین، مردم دلسوز نظام که پای صندوق رأی حاضر شدند برای تعیین سرنوشت خودشان و به مردم سالاری هم احترام می گذارند از این آقایان جداست.

 

 

رادیو گفت و گو:آقای مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان که در نطق میان دستور خودشان درروز یکشنبه این صحبت ها را بیان کرده بودند، علی رغم وعده ای که به ما داده بودند و قرار بود که در این برنامه شرکت داشته باشند و دفاع کنند از صحبتهای خودشان ، ارتباط برقرار نکردند و حاضر نشدند که در این برنامه شرکت کند. اما ارتباط ما برقرار شده با آقای داریوش قنبری ،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی .آقای قنبری آقای کوچک زاده اشاره داشتند اصلاحات خط امامی در حال حاضر حداقل وجود ندارد وما نمی توانیم این اصطلاح را به کار ببریم. به نظر شما مهمترین مشخصه ای که اصلاحات خط امامی باید داشته باشد شامل چه مواردی است؟

 

 

قنبری: من در جریان صحبتهای قبلی شما نبودم و نمی دانم آقای کوچک زاده چه گفتند ، منتها در ارتباط با اصلاحات این را خدمتتان عرض کنم که اصلاحات اساساً خط امامی است و اصلاح طلب واقعی نمی تواند خارج از خط امام باشد. به هر حال رقبای اصلاح طلبها هم شاید این را نپذیرند و زبان تهمتشان در ارتباط با اصلاح طلبان باز است و هر گونه انگ و افترایی را معمولا متوجه اصلاح طلبان می کنند. منتها اصلاح طلبان واقعی، واقعاً در عمل در تئوری در نظر همواره پیرو امام بودند و آموزه های امام،اندیشه های امام همواره چراغ راه اصلاح طلبان بوده . بنابراین نمی شود ما بیاییم بگوییم که خطی یا مرزی بین اصلاح طلبان و خط امام  واندیشه امام وجود داشته.

 

 

کوچک زاده:آقای قنبری می فرمایید که امام در رابطه با رأی مردم و احترام به رأی مردم آیا نظرش این رفتاری بود که طرفداران آقای موسوی در بعد از انتخابات به اصطلاح آنهایی که از ایشان به اصطلاح تبعیت می کردند از خودشان نشان دادند. این بود خط امام؟ احترام به رأی امام به عنوان اصلی ترین ویژگی های رفتاری امام این گونه بروز پیدا می کند در جبهه اصلاحات؟

 

  

 قنبری: به هر حال آقای کوچک زاده شما دیدگاههای و نظرات خاص خودتان را دارید و همواره هم  .....

 

   کوچک زاده:خیر.سوال می کنم . به قول معروف رأی و نظر مردم در انتخابات بروز پیدا می کند یا شما راه دیگری را پیشهاد می کنید؟ من می گویم به عنوان یک ویژگی اصلی امام که امروز امثال آقای سید حسین موسوی تبریزی در پوشش او به امام نسبتهایی داده که وارد نیست. امام هیچ وقت نگفت که مردم اگر به یک چیزی رأی دادند امروز نخواستند می توانند پس بگیرند. امام فرمود که مردم اگر به آقا محمد خان قاجار رأی دادند ،به فرض، این چه دلیلی دارد که فرزند او را هم به سلطنت قبول کنند؟ امام این را گفت.

 

  قنبری: این دیگر برای همه مشخص است. اصلاح طلبان یکی از مبانی و معیارهایی که همواره دنبال می کردند احترام به آراء عمومی بوده و همواره از رأی مردم دفاع کردند، همواره طرفدار ارجاع امور با رأی و نظر مردم بودند و این یک امر بدیهی است کسی نمی تواند این را انکار کند.اصلاح طلبان همواره جمهوریت  را همراه با اسلامیت در نظر داشتند بر خلاف حالا دیدگاه های خاصی که با برداشت های غلطی به دنبال بدنام کردن اسلامیت است و می خواهد جمهوریت نظام  را نادیده بگیرد در نظر نگیرد، اصلاحات و اصلاح طلبان همواره جمهوریت را راه و روشی می دانستند که از طریق آن اسلامیت هم در جامعه تحقق پیدا می کند و راهی است که در تمام جوامع امروزی و مدرن، جمهوریت را به عنوان یک روش حکومت کردن در نظر گرفتند. محتوا در نظام امام محتوای اسلامی است و اصلاح طلبان هم همواره این را در نظر داشتند. به هر حال هر کسی هم که بیاید تحت عنوان اصلاح طلب حرفی بزند این را نمی شود اصلاح طلب تلقی کرد، اصلاح طلبی مبانی خاص خودش را دارد و در یک چارچوب خاصی حرکت می کند. اصلاح طلبان هم سوابقشان کاملاً مشخص است. این طور نیست که با چند حرف مخالفین بشود یک جریان سیاسی را ملکوب کرد و چهره آن را کدر کرد. مردم شناخت کافی از عملکرد اصلاح طلبان دارند، اصلاح طلبان را در مقام تجربه هم دیدند. البته من این را هم بگویم. شاید برخی آمدند تحت عنوان اصلاح طلبی سوء استفاده هایی از جریان اصلاحات داشتند اما اصلاح طلبی واقعی تعریف خاص خودش را دارد،چارچوبهایش هم مشخص است. اساساً اصلاح طلبی به معنی  زدودن زوایدی است که بر اصول انقلاب افزوده شده و بر اصول جمهوری اسلامی افزوده شده و اصلاح طلبان هم دنبال آن هستند که آن اصول واقعی انقلاب را شناسایی کنند و موانع و مشکلاتی را که در این راه وجود داشته بردارند و چهره واقعی جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارند.

 

 کوچک زاده: بنده نظرم این است که بحث لفظی نمی خواهیم اینجا کنیم،نمی خواهیم با الفاظ بازی کنیم. عرض ما این است که اصلاح طلبانی که مدعی مردم سالاری هستند و نام روزنامه شان را مردم سالاری می گذارند و می گویند اصلاحات نمی میرد، این آقایان چقدر برای رأی مردم احترام قائل اند. خوش بود گر محک تجربه آید به میان. ما در همین 8 ماه بعد از انتخابات و تا 22 بهمن دیدیم، هر چه رهبر  معظم انقلاب هم فرمود  رأی مردم در پای صندوق ها معین می شود، نه با هوچی گری در خیابان. متأسفانه آقایان توجه نکردند. حالا مدام بیایند بگویند که باز رأی مردم برای ما محترم است. مردم عقل دارند، مردم فهم دارند، مردم می بینند. دوستان خود این آقایان از این آقا برگشتند. دوستان آقای رئیس حزب اعتماد ملی دیگر حاضر نیستند با ایشان ملاقات کنند. کسانی که آبروی نظامی که با خون بچه های این مردم فراهم آمده را مورد تمسخر  وی اُ ای و بی بی سی می کنند، قطعاً بدانید نه به رأی دهندگان صادق آقای میرحسین موسوی خدمت می کنند، نه به کل مملکت نظام . در زمان رژیم شاه هم می گفت من متدینم و من مسلمانم و می خواهم اصلاحات کنم و رضا شاه هم می گفت من می خواهم اصلاحات کنم. اینکه با حرف درست در نمی آید، درعمل باید آزموده شوند و به نظر من شد و متأسفاه شما این واژه مقدس را یا کسانی که توجه نداشتند به عواقب رفتار خودشان این واژه مقدس را مانند خیلی از واژه های دیگر در ابتدای انقلاب مثل خلق ، خلق مسلمان، خلقی ها، مجاهد خلق ، کاری کردند که واقعاً این واژه ،اینها مورد سوء استفاده قرار گرفت، از جمله امروز هم.  واژه مقدس امام حسین هم اصلاح طلب بود.بله انی خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی . یکی از آقایان اصلاح طلب گفته بود امام حسین گفته (همین آقای کدیور) تحریف در کلام امام حسین کرده بود، گفته بود امام حسین فرموده است: انی خرجت لطلب الاصلاح فی دین جدی. فی دین جدی با فی امت جدی یکی است؟ اینها را مردم می فهمند، روحانیت معظم در جمهوری اسلامی می فهمد، رویگردان می شوند. با این کارها هم دیگر به نظر من یک مرده را نمی شود زنده کرد. شما هایی که ان شاالله حسن نیت دارید و دلتان می سوزد ،سعی کنید که این جماعتی که  نارضایتی هایی دارند، اینها را واقعاً همان طور که آن آقا گفته از افتادن در دام توطئه براندازان نجات دهید،نگذارید این طور شود.

 

 رادیو گفت و گو:متشکرم از شما آقای کوچک زاده . آقای قنبری اگر نکته خاصی هست  خیلی کوتاه بفرمایید.

  

 قنبری: عرض کنم خدمت شما ، آقای کوچک زاده یک چند تا بحث را با هم خلط کردند. ایشان آمدند بحث یک اعتراض انتخاباتی را ربط دادند کاملاً به سرنوشت اصلاح طلبان و اصلاح طلبی را تنزل دادند در رابطه با بحث انتخاباتی و همه چیز را از دریچه همان انتخابات ریاست جمهوری دهم دیدند. در واقع ما بحث اندیشه ای و نظری از ایشان ندیدیم در اینجا که بنده بخواهم پاسخی به ایشان بدهم. چون بحث اندیشه ای نشد. دوست داشتیم ایشان بحث اندیشه ای مطرح می کردند و واقعاً به افکار، نظرها، دیدگاهها و اندیشه ها می پرداختند. به هر حال یک اعتراضی بوده در رابطه با انتخابات که حالا بعد از صحبتهای رهبری ، حتی آنهایی هم که خودشان هم معترض بودند از اعتراضشان الان کوتاه آمدند، دیگر درست نیست که ما الان بیاییم بگوییم که اصلاح طلبان چه کار کردند، فلان کردند و یک اعتراض انتخاباتی را مبنای ارزیابی اندیشه های اصلاح طلبی قرار دهیم. به نظر من این قیاس یک قیاس درستی نیست و در واقع اندیشه های اصلاح طلبی بسیار بحثی فراتر از آن چیزهایی است یا اتفاقاتی است که در انتخابات افتاده . به نظر من مبانی اصلاح طلبی را همان طوری که خدمتتان عرض کردم باید در چارچوب های جمهوری اسلامی و در مفاهیم اصلی و اصولی انقلاب ما ببینیم. این نکته را هم من باید اینجا به آن بپردازم که واقعاً اصلاح طلبی به معنای واقعی مقابله با اصول گرایی نیست. اصلاح طلبی زمانی در واقع در ادبیات سیاسی ما این مفهوم شکل گرفت که محافظه کاری در مقابلش بود. اصلاح طلبی در مقابل محافظه کاری بود نه در مقابل اصول گرایی . در کل باید بگویم اصلاح طلبی واقعاً در معنی واقعی خودشان توجه بسیاری نسبت به بسیاری از اصولگرایان نسبت به اصول انقلاب و نظام داشتند. بنابراین نباید ما بحث های اندیشه ای را در حد چند اتفاقی که افتاده و مشخص هم نیست چقدر می شود این مسائل را ربط داد به اصلاح طلبی و اصلاحات ، بیاییم این بحث ها را با هم خلط کنیم و بخواهیم این گونه که آقای کوچک زاده قضاوت کردند، قضاوت کنیم.

 

 رادیو گفت و گو:خیلی متشکرم آقای قنبری، تهیه کننده برنامه زمان بیشتری را در اختیار ما قرار دادند برای این که بحث ابتر نماند و بتوانیم صحبتها را به یک سرانجامی برسانیم. ارتباطمان با آقای علی اصغرزارعی ، عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی  هم برقرار شده. اقای زارعی من یک سوال دیگری را از شما می پرسم. چندی پیش در دیداری که آقای موسوی با فراکسیون خط امام داشتند، بیان کرده بودند که رسانه ملی در پخش صحبتهای حضرت امام خمینی رویه ای را دنبال می کند که به نوعی گلایه ای داشتند به نحوه پخش صحبتهای حضرت امام در رسانه ملی و اینکه شاید به نوعی تحریف را در صحبتهای امام ایجاد کردند. نظر شما در این زمینه چیست؟

 

  زارعی:آنچه که اتفاق افتاد و به مناسبت 22 بهمن مناسبتهای مختلف که هر سال از حضرت امام منتشر شده، نقل شده ،  مطالب امام بوده، یا مطالب مکتوب ایشان بوده یا سخنرانی هایشان بوده. منتها بر حسب موضوعی که الان نگهداری شده، به اقتضای موضوعات مختلف منتشر شده. تحریفی در اینها صورت نگرفته. منتها وقتی ، به دلیل اینکه تغییراتی در دیگران بوجود آمده ، وقتی فرمایش حضرت امام پخش می شود، افراد خودشان را با آنها مقایسه می کنند یک  اختلافاتی می بینند و اختلافات را می گذارند به حساب اینکه زمان پخش این مطالب نیست و وقت این مسئله الان نیست. در صورتی که کسانی که این را می شنوند احساس می کنند که امام  این  را  با شرایط فعلی هم در واقع نظر دادند و در راهکار مشکلات امروز ما هم همان بیانات حضرت امام است. در این زمینه تحریفی صورت نگرفته. منتها این اختلاف برداشتها یا آن تغییراتی که در فضای ما بوجود آمده یا در ما بوجود آمده یا در افرادی که چنین قضاوتهایی می کنند بوجود آمده، این باعث می شود که این نوع قضاوتها صورت بگیرد.

 

 رادیو گفت و گو: آقای زارعی اشاره داشتید به تغییراتی که در فضا و در افراد ممکن است رخ دهد. چه تغییراتی در آقای موسوی اتفاق افتاده که الان پخش صحبتهای امام از رسانه ملی را به نوعی زیر سوال رفتن شخصیت امام می دانند؟

 

  زارعی: یکی از مطالب مهم بحث استکبار ستیزی است.موضع  خود آقای موسوی در اول انقلاب و در دوران نخست وزیری شان نسبت به استکبار نسبت به سیاستهای امریکا و دولتمردان امریکایی که همان رویه را کماکان دارند ادامه می دهند، آن موقع را ما ببینیم الان را ببینیم. این تغییرات بوجود آمده. کاملاً هم محسوس است، هم در تبلیغات انتخاباتی هم در فضا سازی های که داشتند. من شخصاً مشاهده نکردم آقای موسوی یکبار در یکی از برنامه های تبلیغاتی، قبل از انتخابات، قبل از 22 خرداد، که ایشان یک موضع صریحی علیه استکبار و امریکا و نوعی ادامه سیاست استکبارستیزی امام را داشته باشند. وقتی ما اینها را در رفتار مشاهده می کنیم،ممکن است دوستان بگویند خیر اینها عوض نشده اند. نشده باشند، چرا در رفتار این ها را منعکس نمی کنند؟ مگر آقای موسوی یک شخصیت جاافتاده انقلاب نبوده ، مگر مسئول نبوده، مگر نباید به مناسبتهای مختلف ابراز نظر کنند، به نسل جدید منتقل کند که امام چه فکر می کرد چه می گفت؟ آنها را به نسل جدید منتقل کند. تغییرات است. منتها این نوع تغییرات باعث می شود که نسبت به حتی تدابیر حضرت امام هم آدم احساس تغییر کند، تحول کند. تنها راهش هم این است که بگوییم صداوسیما بیخود اینها را پخش می کند. انیکه درست نیست.

 

 رادیو گفت و گو:آقای قنبری شما به عنوان یکی از اعضای فراکسیون اقلیت دیدار داشتید با میرحسین موسوی. آیا میرحسین موسوی را همان آدم سابق دیدید یا احساس می کنید تغییراتی در او اتفاق افتاده؟

 

  قنبری: من فکر می کنم که واقعاً اگر یک مناظره ای، یک فرصتی در صدا و سیما به ایشان داده شود و ایشان بیایند نظراتشان را بیان کنند واقعاً شاید برخی از قضاوتهایی که در مورد آقای موسوی وجود دارد تغییر خواهد کرد. آقای موسوی همچنان استکبار ستیز است، همچنان در خط نظام است ،در چارچوب نظام است، پیرو ولایت فقیه است . این صحبتهایی که بعضا مخالفین ایشان بیان می کنند به نظر من اگر فرصتی داده شود و ایشان افکار، دیدگاهها و برنامه هایشان را دوباره یکبار دیگر بیایند عرضه کنند می بینیم که میرحسین موسوی همان میرحسین موسوی گذشته است. حالا اگر احیاناً ما می بینیم انتقادی اینجا از صدا و سیما صورت گرفته ، این انتقاد را ما قبلاً از طرف نوه حضرت امام هم دیدیم، این انتقاد به این معنی نیست که ما بیاییم منکر شویم مسئله ای مثل استکبارستیزی حضرت امام را. اینکه مسائلی که بیان می شود صحبتهای خود حضرت امام است ،در این امر هیچ تردیدی نیست. اما بحث اینجاست که به صورت گزینشی صحبتهای حضرت امام پخش نشود.اندیشه ها و افکار امام یک مجموعه ای است. باید آن مجموعه را عرضه کرد و در شرایطی که رسانه های وابسته به دشمنان نظام تلاششان این است که چهره امام را ملکوب کنند، چهره امام را خدشه دار کنند ، رسانه ملی باید در چنین شرایطی بیاید از امام دفاع کند، نه اینکه بیاید حرفهای آنها را مطرح کند و چهره خشنی را از امام ترسیم کند. به هر حال بحث این است که اگر دوستان ما صحبتی دارند در انتقاد از صدا و سیما، بحث این است که این اندیشه ها و افکار حضرت امام به شکل مجموعه عرضه شود و چهره امام را یک طرفه معرفی نکنند و آن هم در شرایطی که رسانه های بیگانه تبلیغاتی را علیه امام آغاز کردند ما هم نیاییم در رسانه ملی همان حرف بیگانگان را مطرح کنیم.

 

 آقای کوچک زاده:آقای قنبری اجازه بفرمایید، به نوعی علاقمند بودید به بحث های نظری و فکری و اینها، یک مطلبی را من وجدان شما را قاضی کنم بپرسم. ؟ آیت الله مرتضی مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی (ع)، یک عبارتی راجع به امیرالمومنین دارند که الگوی تام و تمام انسان کامل بود و امام هم فرزند خلف ایشان و در رفتار نزدیک ترین فرد به امیرالمومنین بود. آقای مطهری می فرماید علی مردی دشمن ساز و ناراضی ساز بود. این یکی دیگر از بزرگترین افتخارات اوست. هر آدم مسلکی و هدفدار مبارز و مخصوصاً انقلابی که در پی عملی ساختن هدفهای مقدس خویش است، و مصداق قول خدا است ،  یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومه لائم . دشمن ساز و ناراضی درست کن است. این را می گویم  . بعد می فرماید اگر شخصیت علی امروز تحریف نشود و همچنان که بوده ارائه شود بسیاری از مدعیان دوستی اش در ردیف دشمنانش قرار خواهند گرفت. حالا بیاییم سراغ حضرت امام، دوستان اصلاح طلب ما، نه آنهایی که فرار کردند رفتند خارج مثل  کدیور و ابراهیم نبوی و نمی دانم اینها. اینهایی که امروز در چشم شما هم به عنوان یک طرفدار صادق اصلاحات محترمند یک  عبارتی را دائماً می گویند که در زمان امام این طور نبود که کسی حذف شود، یک جریانی کنار گذاشته شود، وحدت بود ،امام همه را نگه می داشت، این عبارات را هیچ کس نمی تواند رد کند که آقایان اصلاح طلب زیاد می گویند و ایرادشان هم مثلاً به برنامه هایی مثل شاخص در صداوسیما این است که شما امام را یک بعدی و خشن و ناراضی تراش جلوه می دهید. درست است/ حالا شما این سوال من را جواب دهید. .....

 

این مقدمه بود سوالم را برسم جواب دهید. امام در ابتدای انقلاب آقای بازرگان را به نخست وزیری منصوب کرد. آقای بازرگان یک جریان سیاسی در عقبه اش بود که به هر حال آن موقع در چشم مردم احترام داشت. بعد جبهه ملی. اینها را چه کسی کنار گذاشت، چه کسی در دهانشان زد؟ چه کسی به آنها گفت: مجاهدین خلق؟ این فرزندان عزیز آقای مهندس بازرگان. چه کسی جبهه ملی را مرتد اعلام کرد؟ حالا صدا و سیماست که امام را یک بعدی نشان می دهد یا شما؟ یا دوستانی که شما هنوز می خواهید دوستشان داشته باشید؟ چرا خودتان یک خلافی می کنید و دیگران را به آن متهم می کنید؟ امام در دهان خیلی ها زد ان گونه نبود که ......

 

  قنبری: شما اجازه دهید ما جواب سوالتان را بدهیم.

 

   کوچک زاده:شما آیا یک جریان با مقبولیت بالا را

 

   قنبری: اجازه دهید من پاسخ شما را الان بدهم.در فرمایش امیرالمومنین که حضرتعالی اشاره داشتید که دشمن ساز و ناراضی ساز بودند.

 

 کوچک زاده:من نگفتم بلکه این را استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری گفتند.

 

  قنبری: بله. من هم این را قبول دارم. اشداء علی الکفار و روحماء  بینهم.  

 

ولی شما دارید مقایسه را اشتباه می کنید. اصل حرف حرف درستی است. کلمةً حق.... . در اینکه بایستی مرز با دشمن حفظ شود و دشمنی ها سر جای خودش وجود داشته باشد در ان هیچ تردیدی نیست. اما اینکه دشمن را اشتباهی فرض کنید این امر اشتباهی است . این قیاس شما قیاس درستی نیست. شما شبیه سازی های نادرستی را خودتان انجام می دهید،همان کاری که در صدا و سیما هم تا حدودی این شبیه سازی نادرست انجام شد و به هر حال بخشی از صحبتهای حضرت امام استفاده شد. حرف ما این است که این شبیه سازی های نادرست نباید وجود داشته باشد. بله این درست است که حضرت علی هم دشمن درست کرده . ما هم باید مرز خودمان را با دشمنان درست کنیم. اما مرز با دشمنان. دشمنان چه کسانی هستند ؟ اشد علی الکفار. نه اینکه اشداء علی المسلمانان و علی الخودیها. ما مرزها را یک مقداری نادیده می گیریم، مرزها را یک مقداری اشتباهی گرفتیم و شبیه سازیهای تاریخی که حضرتعالی دارید این شبیه سازی های را شما اگر بخواهید ادامه دهید از کشتی نظام و انقلاب چیزی جز حضرتعالی و چند نفر از دوستانتان باقی نخواهد ماند و این به نظر من در راستا ی حرکتی است که دشمنان ما دارند علیه نظام راه می اندازند و مخالف استراتژی رهبری هم می باشد. رهبر معظم انقلاب فرمودند استراتژی جذب حداکثری و دفع حداقلی است.

 

 رادیو گفت و گو:آقای قنبری اجازه دهید از آقای زارعی هم سوال کنیم.

 

   قنبری: اینگونه که  مطرح می کنید به هر حال اگر این طوری بخواهید پیش بروید  در مجموع در کشتی نظام کسی باقی نخواهد ماند .

 

 رادیو گفت و گو:آقای زارعی شما هم سوالتان را بفرمایید.

 

 زارعی :ببینید آقای قنبری شما در پاسخ بنده مطرح کردید که اگر یک فرصتی در  اختیار آقای موسوی قرار گیرد ایشان دیدگاههایشان را بگوید معلوم می شود که همان دیدگاههای اولیه است. مگر آقای موسوی در قبل از انتخابات و در حین انتخابات فرصت کم داشت؟ کم این طرف و آن طرف رفت، به استانها رفت، سخنرانی کرد، بیانیه داد. شما به من نشان دهید ایشان در کدام یک از بیانیه هایش بر تقابل سیاست و دیدگاه استکبارستیزی حرف زده. مثلاً یک اخمی نسبت به امریکا و بیگانگان و اجنبی ها و ... مگر خروش امام ضد بیگانه نبود؟ اصلاً امام با رسانه های بیگانه چه برخوردهایی می کرد؟ مگر نفرمودند وقتی دشمن از شما تعریف می کند شما در خودتان تردید کنید. اینها را شما چه  استد لالی دارید در پاسخ من  که بگوییم آقای موسوی همان آدم است. آقای موسوی می گوید من اصلاح طلبم.اقای موسوی یک عناوینی روی خودشان  می گذارند بعد ما بگوییم که آقای موسوی همان تداوم خط امام است، همان دیدگاه امام است، صحبتهای آقای موسوی ادامه صحبتهای امام است. اینها را چه طوری ما واقعاً هضم کنیم؟ چگونه قبول کنیم؟ برخی از دوستان اصلاح طلب. البته الان اصلاح طلبان چند گروه اند. یک گروه که کماکان مبتنی بر برخی اصول و قوانین هستند ولی در سلیقه ها بد سلیقه اند، بد رفتاری می کنند. گروهی از اصلاح طلبان هستند که بریده از انقلاب اند. گروهی از اصلاح طلبان هستند که ساکت و صامت شدند به دلایلی. منتها من به این دوستان خودمان در واقع ، ما به آن دو گروه کار نداریم، دوستانی که مبانی را کماکان قبول دارند عرض می کنم که معیار امام است ، باید با امام خودمان را بسنجیم. بنده خودم را اقای موسوی خودش را، دیگران هم همین طور. اگر این سنجش نباشد، ما خودمان را بخواهیم معیار و شاخص قرار دهیم ، یقیناً هیچ گاه به یک جمع بندی درستی از خط امام و انقلاب و اینها نخواهیم داشت. حالا شما بفرمایید من استفاده کنم.

 

  قنبری: من نمی دانم صحبتهای آقای موسوی را در جریان تبلیغات انتخاباتی چقدر دنبال کردید و چگونه صحبتهای ایشان را تحلیل می فرمایید که .....هم در مقام عمل هم در مقام نظر به نظر بنده، استکبار ستیزی هم در اندیشه ایشان است و هم در عمل ایشان..... که حضرت عالی آن را قبول دارید. منتها اجازه بفرمایید بنده یک سوال دیگر از عملکرد دولتی که حضرتعالی طرفدار آن هستید بپرسم. صحبتهایی که الان گاهی اوقات می شود و ما می شنویم، مثلاً راجع به اسرائیل راجع به برخی کشورهای دیگر، یا مسائلی که نامه نگاریهایی که با رئیس جمهور امریکا، هم رئیس جمهور فعلی، هم رئیس جمهور قبلی صورت گرفت توسط ً رئیس جمهور محترم شما، البته رئیس جمهور آقای احمدی نژاد، آیا اینها واقعاً در راستای استکبارستیزی حضرت امام است؟ شما چرا اینها را نمی بینید؟  چرا نقل حال نمی کنید .....آنچه الان اتفاق می افتد ما آنها را باید بیاییم داوری کنیم. آقای کوچک زاده مدام مسائلی به اصلاح طلبان نسبت می دهند.......

 

  کوچک  زاده :

 

من می گویم شما می گویید ما نامه ؟ . من گفتم آقای سید حسین موسوی ا ین حرف را زده بیارید ببینیم کجا امام این حرف را زده؟....

 

قنبری : ...می دانید که در دولت اصلاح طلبها ؛هم نه در دوران آقای موسوی نه در دوران آقای هاشمی نه در دوران آقای خاتمی,  ما سراغ نداریم رئیس جمهوری آمده باشد به این شکل بیایید در کشور ما را خوار کند، نامه نگاری کند یا التماس کند. در کجای تاریخ انقلاب آمده این طور نامه ها را بنوسید......

 

   کوچک زاده:پاسخ بشنوید.

 

  قنبری: شما پاسخ من را بدهید.......

 

  کوچک زاده:من خدمت شما عرض کنم آقای قنبری. اگر رئیس جمهور مکاتبه ای با رئیس جمهور امریکا کردند، اگر موضع گیری هایی که الان ایشان کلاً دارند، چرا امریکاییها از ایشان تعریف نمی کنند، حمایت نمی کنند؟ چرا از آقای موسوی حمایت می کنند؟ علیه  اقای احمدی نژاد  تبلیغات در کل دنیا می کنند.

 

  

 قنبری: اینکه آنها مسائلی را مطرح کنند این به معنی حمایت از آقای موسوی نیست آنها نه طرفدار موسوی اند، نه طرفدار  جمهوری اسلامی اند ...... آنها می خواهند از به جان هم انداختن مسئولین جمهوری اسلامی استفاده کنند. این حمایت نیست.

 

  کوچک زاده:من نمی خواهم مقایسه کنم ولی در زمان پیامبر هم پیامبر نامه نوشتند به سران کشورهای مختلف. گفتند شما بیایید....

 

  قنبری:  آن پیامبر بود . اقای احمدی نژاد را در جایگاه پیامبر قرار ندهید . بله امام هم نامه نوشتند به گورباچوف ، اما محتوای نامه ها فرق داشت. این را مقایسه نکنید. شخصیت حضرت امام با شخصیت آقای احمدی نژاد اصلاً قابل مقایسه نیست.

 

  کوچک زاده:  من مقایسه نمی کنم. ولی برداشت جنابعالی که نامه  صرفاً  تحقیر است، چنین برداشتی درست نیست.این برداشت شماست. الان شما ادبیات را خوب به کار نمی برید، چرا می گویید رئیس جمهور شما.

 

 آقای قنبری: در زمان اقای احمدی نژاد هم  نامه نوشته شد هم از اسرائیل تعریف شد ..... این چه  استکبار ستیزی است .

 

  کوچک زاده : پرز  از چه کسی حمایت کرده . یک صهیونیست .....

 

 قنبری :  صهیونیست را نمی شود انکار کرد. واقعیت را نمی شود انکار کرد.

 

 زارعی : واقعیت این است که آقای احمدی نژآد تا ته مسئله هلوکاست بنیان صهیونیست را به چالش کشید. واقعیت این است که آقای احمدی نزاد به استکبار غرب  گفت هرچقدر می خواهید در شورای امنیت قطعنامه صادر کنید

 

  قنبری: .... سیاست های متناقض را چه طور می خواهید توجیه کنید؟

 

  کوچک زاده:اصلاً هیچ تناقضی هم در کار نیست. مردم اینها را می فهمند . باز دوباره سعی نکنید مثل بقیه رفتارهای ....

 

   قنبری: اتفاقاً مردم خوب فهمیدند این مسئله را.

 

  کوچک زاده:مردم در دوره اصلاحات دیدیند که نمایندگان مجلس ششم در عین اینکه طرح سه فوریتی برای پذیرش خفت بار پروتوکول الحاقی آماده می کردند، وزرای خارجی آنها را آوردند اینجا و جلوی پایشان فرش قرمز پهن کردند. آقای احمدی نژاد اگر نامه می نویسد به آقای اوباما، در طی این صحبتهای مقتدرانه است، که شما هر چه می خواهید بروید ورق پاره صادر کنید در شورای  امنیت. بعد به او نصیحت می کند که بیا انسان باش بیا در مسیر پیامبران حرکت کن و دنیا را به خاک و خون نکش. هیچ اشکالی ندارد این گونه نامه نوشتن.

 

  قنبری: وقتی از یک نامه پاسخ نگرفتند چرا نامه های بعدی را نوشتند. آیا این خفت و خواری نیست؟

 

 کوچک زاده:مصاحبه سی ان ان آقای خاتمی را ببینید ......سابقیه پیوری تن ها دارند و اینها .....

 

  قنبری: من نمی دانم دیگر شما خفت و خواری را چه می دانید. من نمی دانم اصلاً خواری از نظر شما چه معنایی می دهد. .....

  

 زارعی:آقای قنبری ، مگر مکاتبه یک رئیس جمهور ، یک رفتار دیپلماسی عمومی، نامه به رئیس جمهور نامه به یک ملت، آگاهی دادن عمومی، نشان دادن اینکه این گونه نیست که ما نمی خواهیم حرف بزنیم ، ما حرف می زنیم، ما دعوت می کنیم، ما منطق داریم. ما حقوق انسانی قائلیم و شما را دعوت می کنیم با این معیارها. کجای این انفعالی است. این فعال برخورد کردن است.

 

  کوچک زاده:....  چرا آقای اوباما تعریف نمی کند، چرا ؟؟؟

 

  قنبری: .... به رئیس جمهور امریکا تبریک گفتند به خاطر انتخاب شدنش.

 

 رادیو گفت و گو:آقای قنبری، آقای کوچک زاده، دوستان روی صحبتهای یکدیگر وارد نشوید چون صحبتها قابل درک برای شنوندگان نخواهد بود، چون رادیو هم است . فقط دوستان تک تک صحبت کنند، ما فرصت داریم که پاسخ ها هم داده شود.

 

 

  کوچک زاده:من عذر می خواهم اجازه می خواهم خداحافظی کنم، چون یک کاری را باید انجام دهم الان زمان آن کار شده.

 

 رادیو گفت و گو:ما دوست داشتیم زمان داشته باشیم برای اینکه مباحث مطرح شود و مباحث مطرح شده ابتر باقی نماند.

 

   کوچک زاده:من فگر می کنم که به اندازه کافی مصدع شدم ملت عزیز هم جرفهای بنده را شنیدند، حرفهای آقای زارعی و قنبری را شنیدند، خودشان قضاوت خواهند کرد. من چون یک وظیفه ای را باید الان انجام دهم عذرخواهی می کنم از همه تان و خداحافظی می کنم.

 

 رادیو گفت و گو:آقای قنبری اگر شما سوالی با آقای کوچک زاده دارید بفرمایید.

 

  قنبری: من برخی از سوالاتم را مطرح کردم ولی پاسخ درست و حسابی نگرفتم. بحث استکبار ستیزی را نفهمیدم،واقعاً استکبارستیزی دولت آقای احمدی نژاد را ایشان در چه می بینند. نامه هایی که به این شکل نوشته شد و پاسخ نگرفتند، در نامه تبریک به آقای اوباما و حالا صحبتهای متناقضی که در دوستی با مردم اسرائیل، از طرف دیگر بحث هلوکاست را مطرح کردند، از طرف دیگر دم از دوستی زدن با مردم اسرائیل. من نمی دانم واقعاً آقای کوچک زاده این سیاستهای متناقض و  این شکلی را ....

 

  کوچک زاده:سیاست استکباری آقای احمدی نژاد مصداقش همین بس که استقلال علمی این کشور را در بحث هسته ای  پافشاری کرد  و با حمایت رهبری معظم و مردم قهرمان ایستادند و امروز ما در این عرصه و هرعرصه علمی دیگری هیچ کاری به ورق پاره های استکبار در شورای امنیت  سازمان ملل نداریم. با شهامت و با اعتماد به نفس، با اعتماد به روحیه ای که خودش دارد نامه هم می نویسیم و هدایتشان می کنیم. این نامه ها هیچ کدام با نیت اینکه آنها پاسخ دهند نوشته نشده. این نامه ها در جهت افشاگری  و در جهت رسوا سازی چهره منفور و ریاکار استکبار بوده و نتیجه هم داده . اینکه امروز شما می بینید که در اقصی نقاط عالم بر علیه منافع امریکا، مردم در خیابانها می ریزند و شعار می دهند، بخشی از آن ناشی از همین تلاش هاست. متأسفانه در دوره اصلاحات با روحیه سستی که بود، این ایستادگی مشاهده نشد. رهبر معظم انقلاب در هیمن بحث هسته ای فرمود که عقب نشینی کردند،من گفتم باید این عقب نشینی به پیشرفت تبدیل بشود و این پیشرفت هم باید در همان دولتی صورت گیرد که عقب نشینی شده بود. این را دیگر رهبر معظم انقلاب می فرمایند. آقایان عقب نشینی کردند، ما که نمی توانیم خودمان را گول بزنیم....

 

   قنبری: ....شما بحث  توسعه علمی کشور و کارهایی که در طی چند دولت در دوران چند دولت در زمینه پیشرفتهای هسته ای صورت گرفته را می خواهید به اسم آقای احمدی نژاد تمام کنید.

 

  کوچک زاده:اصلاً ما نمی خواهیم به اسم آقای احمدی نژاد تمام کنیم.

 

  قنبری:...چنین چیزی مطرح نبوده، همه می داند به لحاظ  تاریخی بحث هسته ای را ما از دوران آقای هاشمی شروع کردیم کار را استارت زدیم و مخصوصاً در دولت آقای خاتمی ما در کشورمان شروع کردیم. اگر حالا در یک مقطعی به شکل تاکتیکی یک سیاست خاصی دنبال شده این در واقع نباید به حساب جناح خاصی گذاشته شود ، چون بحث های هسته ای سیاستهای کل نظام است. در بحث هسته ای نمی شود ما به اسم دولت خاص آن را بیاییم ثبت کنیم. بحثی است که استراتژی کلی نظام بوده سیاست کلی نظام بوده و هیچ دولتی حق ندارد آن را به اسم خود تمام کند و مصادره کند. همین طور دولت آقای احمدی نژاد هم نمی تواند این ادعا را داشته باشد چون تاریخ پیشرفتهای هسته ای ما، تاریخ شروع کار کاملاً مشخص است، مردم هم به خوبی این ؟ را می دانند. بحث این است که...

 

 کوچک زاده : اقای قنبری، کار علمی از روز اول در دانشگاههای کشور در مراکز تحقیقاتی کشور توسط دانشمندان با غیرت بسیجی انجام شده؛ امروز هم می شود در دوره اصلاحات هم می شده. مهم این است که مسئولین سیاسی کشور در آن دوره جرأت و شهامت ایستادگی در راه گسترش و توسعه این فعالیتهای علمی و تزریق روحیه خودباوری و تزریق روحیه اعتماد به نفس به این دانشمندان را نداشتند، این آقا داشت. کسی نمی خواهد بگوید همه هسته ای را آقای احمدی نژاد درست کرده، نخیر. زمینه را فراهم کرده. آقای احمدی نژاد بها نداده به تهدیدهای استکبار و قلدورهای عالم ،ولی یک عده بها دادند.آن آقا رفته اطلاعات محرمانه ایران را به انگلیسی ها داده به دیگری داده که گرفتند، دستگیرش کردند،بازجویی کردند.

 

  قنبری: ....باید مشخص شود. شما روی چیزی که فعلاً به اثبات نرسیده صحبت  نفرمایید.

 

 کوچک زاده :حکم دادگاه صادر شده، چه چیری به اثبات نرسیده. یکی از همین آقایان دو سال و خرده ای حبس تعلیقی گرفته. اینها ما شاهد بودیم که ما حرف نامربوط نزدیم. هیچ کس نگفته که هسته ای در زمان آقای احمدی نژاد شروع و ختم  شد. هسته ای و هر علم دیگری با شروع انقلاب اسلامی در این کشور امکان رشد و توسعه پیدا کرد. در زمان شاه اجازه نمی دادند ما به خودمان بگوییم ما یک آفتابه می توانیم بسازیم. این رویه شاه بود. رویه نظام اسلامی هم ایجاد و تزریق روحیه خودباوری و اعتماد به نفس بود. بله از روز اول هم شروع شد. در زمانی که نه آقای هاشمی بود نه کسی، در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب در جهاد سازندگی بچه های جهاد موشک ساختند به نام موشک های مجتمع. هیچ ربطی نه به آقای هاشمی داشت نه دیگری،آقای هاشمی آن زمان رئیس مجلس بود. می خواهم بگویم این نیست. دانشمندان همیشه کار خودشان را کردند. مهم این است که مسئولین سیاسی چقدر روحیه و شهامت تقویت این عناصر خدوم را در کشور داشتند. امروز شما در بحث لیزر مگر می گوئیم که اقای احمدی نژاد این کار را کرده ، نخیر ، ایشان مهندس ترافیک است . ولی ایشان مسول پیش برد کشور در دنیای وانفسایی است که فقط تهدید می کنند ، و به نظر من موفق هم بوده

 

 آقای زارعی: اقای قنبری مجری برنامه بحث را در خصوص موضع گیری اقای موسوی مطرح کردند که بالاخره می گویند صدا و سیما تحریف کرده فرمایشات امام را و  درست مدیریت نکرده.  بحث مان آنجاست. بحث ما این است آیا حرف امام امروز هم حرف است یا حرف نیست. آیا حرف امام قابل تبعیت است یا خیر. اگر آن موقع بوده الان هم هست یا نیست. اگر خط امام خطی بوده که آن موقع دوستان ما به آن افتخار می کردند و همه ما به آن افتخار می کردیم، خط اصلی اسلام و نظام و انقلاب بوده آیا الان هم هست یا خیر؟ و باید باشد یا نباید باشد. من یکی دو مصداق آن را گفتم، گفتم. خط استکبارستیزی امام روشن و بیین است. امروز ممکن است در خط زندگی .....

 

  قنبری: آقای زارعی ما تردیدی نداریم که خط امام خط همه است. همه ما باید باشد.

 

  زارعی: باید باشد. ولی نیست و بعضی ها ما از این خط فاصله گرفتند .

 

  قنبری: اما ظلم به  امام و رهبری این است که جناح خاص امام و رهبری را می خواهد به اسم خودش مصادره کند.

 

 زارعی: مصادره نمی کنیم .... همین الان این اصلاح طلبان  همین اقای موسوی  بیاید بگوید  امام استکبار ستیز است ، من هم بگویم  مرگ بر امریکا.

 

  قنبری: اجازه بفرمایید آقای زارعی، یکی از ظلمهایی که الان دارد صورت می گیرد این است که واقعاً یک جناح سیاسی می خواهد بگوید که امام و رهبری فقط متعلق به اوست در صورتی که واقعاً به این شکل نیست. امام و رهبری متعلق به تمام آحاد ملت است. هیچ کسی حق ندارد بیاید مطرح کند و مطالبی را عنوان کند، حالا به نقل از امام و به نقل از رهبری بعضی از جناح های سیاسی بیایند صحبتهای رهبری یا صحبتهای امام را بگیرند به نفع خودشان مصادره کنند که حالا بیایند قیاسهای تاریخ هم بکنند که بخواهند یک جناح و جریان سیاسی، یک ظرفیتی از نظام را بخواهند با این شیوه منکوب کنند. این شیوه، شیوه درستی نیست. می خواهم این را بگویم یکی از انحرافاتی که در دولت ....

  

رادیو گفت و گو:ارتباط ما با آقای قنبری قطع شد.

  

زارعی: من این نکته را عرض کنم، در دوران اصلاحات گفتند که امام باید برود به موزه. اینها اشکالاتی است که اصلاح طلبان کردند،حالا باید آن راه را ادامه ندهند. امام و رهبری در هر شرایطی متناسب شرایط سیاسی روز موضع داشتند. کسانی که آن موضع را تبعیت کنند، تابع خط امام هستند و کسانی که از آن موضع فاصله بگیرند دیگر نمی توانیم به آنها بگوییم خط امام. این خیلی روشن است ما هم قصد مصادره کردن امام و رهبری و اینها را نداریم. دوستان هم می خواهند امام را مصادره نکنند .چرا در صحبتهایشان در بیانیه هایشان به صحبتهای امام و رهبری استناد نمی کنند. کجا آقای موسوی یکبار به حرف امام و رهبری استناد کرده؟ نکرده است. کجا یکبار گفتند مرگ بر امریکا؟ کجا گفتند مرگ بر اسرائیل؟ موضعی گرفتند که تازه امر مشتبه شده که اقایان دارند از بیرون حمایت می کنند. این مشکل دوستان اصلاح طلب است که باید وضعیت خودشان را روشن کنند . حالا می بینیم آقای قنبری هم پشت خط نیستند.

 

 رادیو گفت و گو: آمدند. ارتباط ما دومرتبه با ایشان قطع شده بود.

 

آقای قنبری اگر نکته ای است شما بفرمایید.

 

  قنبری: در ارتباط با صحبتهای آقای کوچک زاده که فرمودند آقای موسوی چه زمانی گفته مرگ بر امریکا؟ من می خواهم بگویم وقتی آقای موسوی گفتند مرگ بر امریکا من و آقای کوچک زاده ای اساساً وجود نداشتیم. این دیگر از بدیهیات است. بنده خواستم انحرافی را الان خدمتتان عرض کنم که در حال حاضر در بین جناح های سیاسی پیش آمده و آن مایه گذاشتن از امام و رهبری است. امام و رهبری متعلق به همه جناج های سیاسی در کشور است. نباید بعضی از جناح های سیاسی بیایند مسائلی را عنوان کند، نسبت بدهند به امام یا رهبری و حالا از این موضوعات یا مباحث برای تخریب یک جناح دیگر استفاده کنند. الان انحرافی که در جامعه ما شکل گرفته این است و آنچه که در صحبتهای حضرت امام در صدا و سیما هم بود در همین راستا بود. ما این را نمی پذیریم، وگرنه ....

 

  زارعی: در کدام راستا بود.

 

  قنبری: در بحث استکبار ستیز بودن حضرت امام که تردیدی نیست. در اینکه همه هم باید به تبعیت حضرت امام استکبار ستیز باشند هم هیچ تردیدی نیست. اما استفاده ابزاری نباید صورت گیرد از صحبتهای امام از صحبتهای رهبری. در واقع این ها نقش پدری برای همه جناح های سیاسی داشتند و بایستی آن نقش پدری حفظ شود و جناح های سیاسی حق این را ندارند که اینها را وارد دعواهای سیاسی کنند.

  

رادیو گفت و گو:آقای قنبری من از شما تشکر می کنم اگر اجازه بفرمایید چون آقای زارعی هم یک مقدار مظلوم واقع شدند، صحبتهای ایشان را هم بشنویم.

  

 زارعی: آقای قنبری شما که قبول دارید در دوران اصلاحات مطرح شد خود اصلاح طلب ها و کسانی که آن حرف را زدند چقدر مورد حمایت همین اصلاح طلبها قرار گرفتند، که دیگر تاریخ مصرف امام تمام شده امام را باید به موزه ها بفرستیم، شما این را قبول دارید؟

 

  قنبری: کدام اصلاح طلبی این حرف را زده؟آیا کسی که آمده برای بدنامی اصلاح طلبان حرفی را بزند، شما او را یک اصلاح طلب حساب می کنید؟ اگر این طور است..... پس ما هم بگوییم آنها اصول گرا هستند؟

 

  زارعی: آقای گنجی این را گفته ، خیلی خوب.

 

  قنبری: نه آنها اصول گرا هستند نه اینها اصلاح طلبند، شما چرا شاکلله کلی اصلاح طلبی را نمی بینید. .... واقعاً اصلاح طلب بوده ، نبوده....

 

 رادیو گفت و گو:اقای قنبری اجازه دهید ما صحبتهای آقای زارعی را بشنویم.

 

 زارعی: آقای قنبری وقتی ما اینجا مطرح می کنیم که چنین بحثی مطرح شده، شما می گویید فردی که این را گفته قبول ندارید، اشکال ندارد بگویید حرف بیجایی زده. اما در واقع یک طوری دارید می پیچانید که انگار شما این حرف را قبول دارید، این حرف را دارید رد می کنید، وقتی رد می کنید گوینده آن را هم رد کنید بگویید حرف بیخودی زده. نکته دیگری که می خواهم عرض کنم، آیا امام و رهبری در شرایط سیاسی مختلف موضعی داشتند و رهبری هم دارد یا ندارد؟ یقیناً دارد. امام به اقتضای شرایط موضع گیری کردند، بعضی را راندند، از برخی حمایت کردند، در واقع یک روش و سنتی را در مدیریت جامعه برای ما گذاشتند. امام و رهبری هم همین گونه عمل می کنند. کسانی که از این موضع تبعیت کنند می شوند طرفدار خط امام می شوند خط امامی و کسانی که آن موضع را از امام نپذیزند در واقع فاصله گرفتند. این مصداق در مورد نهضت آزادی این گونه است، درمورد گروهکهایی که اول انقلاب بود این گونه است. الان هم برخی از رفتارها را رهبری نمی پسندند، موضع رهبری درمورد برخی از رفتارها کاملاً روشن است. اگر ما تبعیت کردیم می شویم تابع خط رهبری و امام. اگر قبول نکردیم . این بحث ماست. مگر کسی می تواند تبعیت را انحصاری کند؟ مگر کسی می تواند بگوید من ؟؟. هر کسی تبعیت کند  می شود در خط امام و رهبری. چرا شما می گویید یک عده اینها را مصادره می کنند. چه کسی می خواهد اینها را مصادره کند. مگر در حوادثی که پیش آمد، مگر در انتخابات مگر رهبری، به والله من در جلسه ای که رهبری حضور داشتند بودم، ایشان فرمودند که آقا بروید، این اعتشاش گران را از خودتان دور کنید. اینها از شما نیستند، من می دانم اینها از شما نیستند ولی شما چرا حرفی می زنید موضعی می گیرید که  انها را تحریک می کنید و  می آورید و تبلیغات رسانه ها را علیه نظام و انقلاب به بلوا می کشانید. بروید  انها را از خودتان برانید . صراحتاً ایشان گفتند و آقایان نکردند و من در جلسه ای که ایشان فرمودند بودم. اخیراً هم به یکی از این آقایانی که در آن جلسه بودند گفتم چرا نرفتید  این کار را بکنید؟ بعد همان آقا ادعا می کند که من تابع سیاستهای رهبری ام. شما کدام تابع سیاستهای رهبری هستید. مگر رهبری در جلسه ای به شما حضوری در جلوی جمعیتی نگفت، چرا عمل نکردید. تبعیت از امام، تبعیت از موضع رهبری می شود خط امامی خط رهبری. هیچ کس هم این را مصادره نکرده. من عرضم را کردم آقای قنبری پاسخ دهد.

 

 رادیو گفت و گو:آقای قنبری با ما هستید؟ ارتباط ما با آقای قنبری قطع شده. دوستان تلاش می کنند که هر چه سریعتر این راتباط برقرار شود.

 

آقای کوچک زاده هم ارتباطشان با ما قطع شده.

 

دوستان تلاش می کنند که این ارتباط برقرار شود که ما باز بتوانیم صحبتها را ادامه دهیم.

 

  زارعی: بحث ما با دوستان اصلاح طلب این است که نیاییم برای اینکه خودمان را توجیه کنیم، اصول و شاخص ها و مبانی را زیر سوال ببریم.

 

چرا ؟ می گویند یک عده می خواهند امام را مصادره کنند  یا در واقع تحریف کنند. مگر کسی در این کشور جرأت دارد امام را تحریف کند، حرف امام را تحریف کند. مناسبتهای مختلف،دیدگاههای امام مطرح می شود. حتی الان آدم هایی در جامعه داریم، موجه هم هستند چه بسا مسئول هم باشند ولی موضع گیری شان با امام فاصله داشت. حالا به نحوی متوجه شدند، یا متنبه شدند. ما باید خودمان را با شاخص ها اندازه گیری کنیم.نه ما خودمان را محور کنیم. آقای موسوی که شما ابتدائاً این را از من سوال کردید، این است که به نظر من آقای موسوی در بیانیه هایش در سخنرانی هایش قبل از 22 خرداد، در بیانیه های بعد از 22 خرداد ،ما بویی از اینکه موضع گیریهای ایشان حداقل در بعد استکبار ستیزی با خط امام سازگاری دارد، اصلاً ما آن را ندیدیم.  و الان هم ادعا داریم که آقای موسوی اگر بخواهند خودشان را اصلاح کنند، در خط اصلاح طلبی هم هستند باشند ولی در مواضع امام برگردند. مواضع امام را الان بگیرند، نسبت به امریکا، نسبت به اسرائیل. قرار نیست که ما بگوییم آقای فلانی چرا این طوری کرد. بحث ما این نیست، بحث ما این است که آیا امروز آقای موسوی و آقای  زید در خط امام هست یا خیر؟ چه طوری باید اندازه گیری کنیم. در حرفش حرف امام است؟ در رفتارش رفتار امام است؟ اگر بود در آن مسیر است، اگر نبود یقیناً او عوض شده. خط امام عوض نشده. آن افراد عوض شدند. روشن ترین استنادی هم که در اختیارداریم صحیفه امام است. فیلمها و سخنرانیهایی که از امام در اختیار داریم. اینها کماکان، الحمدالله در اختیار ماست و حجت برای مردم ما، جوانان ما، نسل آینده ماست.اینها را در واقع باید بررسی کنیم و بتوانیم

  

رادیو گفت وگو:متشکرم از شما. آقای قنبری هم که ارتباطشان با ما قطع شده بود مجدداً تماس گرفتند با برنامه و ارتباطشان برقرار شه البته فرصت برنامه ما رو به اتمام است. آقای قنبری در حد یک دقیقه بفرمایید.

  

 زارعی: نمی دانم ایشان موضوعی را که من عرض کردم  شنیدند یا خیر، اگر شنیدند پاسخ آن را بگویند که رهبری و امام در شرایط مختلف موضع دارند. تبعیت از آنها می شود تابع خط امام  و رهبری. ما نمی خواهیم  مصادره کنیم.

 

  قنبری: راجع به صحبتهای آقای زارعی، ایشان به سنت امام و رهبری اشاره کردند  گفتند امام هم گروهک ها را ترد کردند. بله در این هیچ تردیدی نیست. من نمی دانم ایشان با چه منطقی می آیند کسانی که در درون نظام در چارچوبهای نظام هستند، معتقدان اصلی به چارچوبهای نظام هستند اینها را با گروهک ها مقایسه می کنند. این قیاس، قیاس کاملاً مع الفارق است .

  

  زارعی: من گفتم تبعیت از امام تبعیت از امام و رهبری. موضع تبعیت از امام و رهبری .

 

 قنبری: تبعیت از امام و رهبری متعلق به همه گروههای سیاسی است.متعلق به  کلیه جناح های سیاسی است.

 

  زارعی: آقای قنبری شما حرف من را نشنیدید. من بعد از انتخابات، بعد از 22 خرداد در جلسه ای که یکی از مسئولین ستاد آقای موسوی بودند رهبری فرمودند که این اغتشاش گرها از شما نیستند، من می دانم . شما بروید فاصله تان را با اینها حفظ کیند، بروید دخالتهای بیگانگان را محکوم کنید، اما نکردند. از این موضع صریح رود در رو ایشان مطرح کردند و جلوی یک جمع بزرگی . تبعیت نکردند. بعد دوباره می خواهید بگویید مصادره می کنند یک عده ای. شما هم بروید مصادره کنید. ولی تبعیت کنند.  این که نمی شود.

 

   قنبری: ظاهراً صحبتهای شما تمام شد.

 

  زارعی: بله.

 

  قنبری: در ارتباط با مسائل بعد از انتخابات شما همه چیز را دارید تحیلیل می کنید و بحث ما بحث اصلاح طلبی بود و چارچوب های فکری اصلاح طلبی. اولاً در ارتباط با همین بحث های بعد از انتخابات هم خدمتتان عرض می کنم. دیگر الان به شکلی به هر حال آن اعتراض های انتخاباتی بعد از فرمایشات رهبری، به نظر من کسانی که معترضان اصلی انتخاباتی بودند،آنها هم دیگر پذیرفتند که کوتاه بیایند و دیگر بحث خاصی را دیگر مطرح نکردند.ایا  این تبعیت از رهبری نیست؟

  

 زارعی: واقعاً؟ خیر نکردند.

 

  قنبری: شما پاسخ من را ندادید. آقای احمدی نژاد که جکم رهبری را تعطیل کردند، آن را شما چه طوری توجیه می کنید.آیا ایشان رئیس جمهور بودند، چرا حکم رهبری را تعطیل کردند. رهبر معظم انقلاب چه حکمی دادند در ارتباط با آن فرد خاص در درون کابینه و ایشان چرا حالا عمل نکردند. شما حکم صریح رهبری را که تعطیل شده نادیده می گیرید چون حالا  به نفع دولتی است که شما حامی آن هستید و به نفع جناح خودتان ، آن را نمی بینید ، اما حالا یک سری مسائل را از مخالفین خودتان از رقبا بهتر است بگوییم .....

 

  زارعی: بحث را عوض نکید. شما که می گویید تمکین کردند، کدام یک از بیانیه ها بعد از انتخابات بیانگر تمکین موضع یا تغییر تبعیت موضع آقای موسوی کدام یک از بیانیه ها حاکی از این بوده؟چرا بی انصافید؟

 

 

  قنبری: بحث،بحث اصلاح طلبی و اصول گرایی بود .

  

 زارعی: خیر اینها بحث اصلاح طلبی است.

 

  قنبری: بحث های شما صرفاً انتخاباتی است. عرض کنم خدمت شما اگر بحث انتخاباتی کنیم، بحث طور دیگری می شود. انتخابات ریاست جمهوری را باید خدمت تان عرض می کنم. در رابطه با آقای موسوی هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان من شاهد بودم که از آقای موسوی حمایت کردند.

 

 زارعی: من کاری ندارم که حمایت کردند.

 

  قنبری: چون کسانی بودند که واقعاً نخبگان کشور  که احساس می کردند شیوه  اداره کشور به روش فعلی به ضرر کشور است آمدند از ایشان دفاع کردند، حمایت کرند. اگرمی خواهید بروید روی بحث های انتخاباتی آن یک منطق دیگر دارد با یک الگوی بحث دیگری . آن مجالی که دوستان می گویند آخرهای برنامه است. اگر فرصت باشد من در مورد انتخابات هم با شما صحبت کنم.

  

 رادیو گفت و گو:آقای قنبری کمتر از دو دقیقه فرصت داریم. من خواهش می کنم کوتاه جمله آخرتان را بفرمایید. ما جمله آخر آقای زارعی را هم بشنویم.

 

 قنبری : جمله آخر این است که یک خلط مبحثی صورت گرفت و کسانی که معتقد به چارچوبهای نظام،رهبری ، اصول انقلاب و نظام هستند، اینها را می آیند مقایسه می کنند با گروهک ها و می گویند آن رفتاری که با گروهک ها صوت گرفته باید با اینها هم صورت گیرد. در واقع صحبتهای آقای کوچک زاده هم به شکلی با همین روش بود. حالا ایشان با زبان دیگری مطرح کردند  و به شکلی سیره حضرت علی را در مثال آوردند. اما این را نادیده گرفتند که اشداءُ علی الکفار بود و رحماء بینهم.

 

 رادیو گفت و گو:متشکرم آقای قنبری ما فرصتمان به پایان رسیده تشکر می کنم که در این مناظره تلفنی شرکت کردید.

 

دوستان ما تلاش می کنند ارتباط ما با آقای زارعی برقرار شود که جمله پایانی ایشان را هم کوتاه بشنویم و جا دارد تشکر کنیم از همکارانمان در پخش که یک ساعت زمان بیشتر را به این مناظره اختصاص دادند که بتوانیم صحبتهای دوستان را بشنویم و حرفی ابتر باقی نماند. ارتباط ما با آقای زارعی هنوز برقرار نشده.

 

گویا تلفن همراه ایشان در دسترس نیست.

 

ارتباط ما با آقای زارعی برقرار شده. آقای زراعی فقط جمله پایانی تان را کوتاه بفرمایید.

 

  زارعی: شما صحبت کردید که دوستان اصلاح طلب می گویند در مورد تحریف امام و انتقاد نسبت به صدا و سیما؛من دوباره این را عرض می کنم ما قبول داریم هر شخصیتی در اول انقلاب،شخصیتهای ارزشمند، زحمت کش هر کسی بوده، جایگاه و موقعیتش به دلیل تبعیت از امام بوده و آن سابقه را هم همیشه افراد مطرح می کنند. چه افرادی که در حاشیه اند چه افرادی که الان در متن هستند. بحث، بحث تبعیت از خط امام و موضع امام و رهبری است. به نظر من برخی از دوستان ما با این بحث ها فاصله گرفتند ما هم با آقای قنبری که بحث می کنیم چون بحثی مطرح می کنیم ایشان بلافاصله می خواهد سوئیچ کند روی بحث آقای احمدی نژاد که چرا ایشان این کار را کرد. اصلاً بحث اینها نیست. بالاخره در برخی مواضع هم اطرافیان آقای احمدی نژاد کارهایی کردند که ما چون با برخی مواضع سازگار نبوده با آنها هم در برابر آن ها هم بعضاً موضع گرفتیم. بحث ما موضع امام و رهبری است. راه کار دوستان اصلاح طلب، اصولگرا، همه  چه غیر از اینها این است که هر کسی که موضع امام و تبعیت از موضع امام و رهبری برگردد در خط امام و انقلاب است . هر کسی تبعیت نکند یا مسامحه  کند یا سکوت کند یا مخالفت کند، دیگر نمی تواند چنین ادعای را از خود داشته باشد.

   

رادیو گفت وگو:متشکرم از شما آقای زارعی که در این گفتگو شرکت کردید. مناظره خیلی طولانی هم بود. سپاسگذارم از شما که تا پایان برنامه هم با ما بودید.

 

از آقای مهدی کوچک زاه هم تشکر می کنیم که در این مناظره شرکت کردند و آقای داریوش قنبری. از شما شنوندگان گرامی که صمیمانه سپاسگذاریم که تا پایان برنامه با ما همراه بودید . امیدواریم در شبهای آتی هم فرصت همراهی با بدون خط خوردگی از رادیو گفتگو را داشته باشید. شبتان بخیر و خدانگهدار.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها