با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری بحث بر سر تعیین حداقل دستمزدها و برنامه ریزی برای تعیین حق معیشت طبقه کارگر ایران توسط شورای عالی کار شدت گرفته است.
کد خبر: ۳۱۶۸۲۳

به گزارش خبرگزاری موج، همزمان با درخواست تشکل های کارگری برای افزایش واقعی دستمزد کارگران مهندس نظری جلالی، معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد: نرخ تورم ملاک اصلی تعیین حداقل دستمزد کارگران است.

برخی از تحلیلگران با اشاره به این که نرخ تورم اعلام شده توسط دستگاه های دولتی همواره از نرخ تورم واقعی در ایران پایین تر بوده است، می گویند: به همین دلیل هر ساله توان اقتصادی کارگران به شدت کاهش یافته است. با این اوصاف بسیاری از مقامات دولتی و نماینده کارفرمایان، افزایش دستمزد کارگران را برای سال 1389 نادرست خوانده‌اند. آنها استدلال می‌کنند در شرایطی که کارخانه‌ها حتی قادر به پرداخت حقوق فعلی کارگران نیستند، افزایش دستمزد درست نیست.

کمیته مزد امیدوار به رعایت ضوابط قانونی از سوی شورای عالی کار

کمیته مزد امیدوار است شورای عالی کار با استفاده از تحقیقات و اطلاعات موجود در سایر مراجع و همچنین مذاکرات منطقی و همه جانبه بتواند دستمزدی که حداقل نیازهای کارگران را با توجه به واقعیات جامعه در برگیرد، تعیین کند. حداقل دستمزدی که بر اساس ماده 41 قانون کار باید با توجه به دو شاخص تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و همچنین حداقل مزد و ویژگی ‌های کار محول شده را مورد توجه قرار داده و به اندازه‌ ای باشد که نیازهای زندگی یک خانواده را تامین نماید.

در این میان شورای عالی کار باید در شرایطی که خط فقر یک خانواده 4 نفری در ایران بین 750 تا 900 هزار تومان اعلام شده بدون در نظر گرفتن تورم رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی نسبت به جبران فاصله 300 هزار تومانی مصوبه مزد کارگران در سال آینده اقدام کند.

حقوق کارگران عدم پاسخگوی نیازهای اصلی آنها

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، نماینده کازرون گفت:حقوق کارگران پاسخگوی نیازهای اصلی آنها نیست و افزود که باید بین دریافت و پرداخت افراد یک همخوانی منطقی وجود داشته باشد. وقتی که کارگران 263 هزار تومان می‌گیرند، اما خط فقر 600 هزار تومان است یعنی همخوانی بین دریافت و پرداخت وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی جامعه و اقتصاد بازار حقوق کارگران به هیچ ‌وجه کفایت امور زندگی و معیشت آنان را نمی‌کند، خاطرنشان می سازد: به نظر می‌رسد با توجه به خط فقر، درآمد کارگران با اقتصاد جامعه تطبیق ندارد. بنابراین باید حقوق کارگران به حدی افزایش یابد که بتواند آن‌گونه زندگی را برای کارگران تامین کند که آرامش و رفاه نسبی در یک خانواده کارگری حاکم باشد.

نماینده کازرون در مجلس با اشاره به این مطلب که نرخ خط فقر به وسیله کارشناسان وزارت رفاه با استفاده از آمارهای بانک مرکزی و نیز وزارت اقتصاد تبیین می‌شود، اذعان می کند: هم اکنون هیچ نهادی نمی تواند منکر تخصصی بودن خط فقر شود، به‌ ویژه آن که در یک بررسی کارشناسانه اعلام می‌شود. بنابراین انتظار نداریم کارگری که زحمت می‌کشد از خط فقر پایین‌تر زندگی کند.

نرخ خط فقر هم اکنون در ایران 900 هزار تومان است

عضو هیات مدیره‌ شورای اسلامی کار استان تهران با بیان این که بر اساس محاسبات انجام شده خط فقر هم اکنون 900 هزار تومان تعیین شده است، معتقد است: براساس اعلام وزارت رفاه هر فرد باید حداقل ماهانه دو هزار و 300 کالری انرژی مصرف کند که رقم مورد نیاز برای تامین این میزان کالری برای یک خانواده‌ چهار نفره به علاوه هزینه‌ مسکن و درمان و تحصیلات و پوشاک و ایاب و ذهاب حداقل 900 هزار تومان است.

دهقان کیا می گوید: پیشنهاد ما این است که وزیر رفاه محاسبات خود را درباره‌ خط فقر اعلام کند تا مشخص شود عدد واقعی چقدر است.

وی تصریح می کند: در حالی که نرخ کالا در بازار کاهشی نداشته و اتفاقا اقلام مصرفی و کالاهای اساسی پیوسته با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند، مشخص نیست بانک مرکزی بر چه اساسی نرخ تورم را پیوسته کاهشی اعلام می‌کند.

با دستمزد کمتر از 500 هزار تومان معیشت تامین نمی‌شود

عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اعلام این که خط فقر 900 هزار تومان است، می گوید: بر همین اساس دستمزد کمتر از 500 هزار تومان در سال آینده معیشت خانوار کارگری چهار نفره و بیش از آن را به مخاطره می اندازد.

عیوضی از برگزاری جلسات و نشست های متعدد بین نمایندگان کارگران در استان های مختلف برای تعیین بهترین دستمزد کارشناسی شده و پیشنهاد آن از طریق شورای عالی کار خبر می دهد و خاطرنشان می سازد: با تمام این تفاسیر اگر یک خانوار کارگری چهار نفره در سال آینده کمتر از 500 هزار تومان دریافتی داشته باشد، معیشت آنان تامین نمی شود چون این رقم حدود 50 درصد کمتر از خط فقر 900 هزار تومانی است.

عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران یاد آور می شود: در کمیته تعیین حداقل دستمزد 89 کارگران سبد معیشتی خانوار به نحوی تعریف و کارشناسی شده است که در آن پنهان کاری و کم کردن اقلام غیرممکن است.

عیوضی در رابطه با استناد شورای عالی کار به نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و کاهش این نرخ به 12.2 درصد در پایان دی ماه سال جاری (اعلام بانک مرکزی) اظهار داشت: متاسفانه نرخ تورم بانک مرکزی با واقعیت مطابقت ندارد.

آمار ها با واقعیت‌ها تطابق ندارد

هم اکنون سیاست تعیین مصوبه مزدی کارگران در حالی از سوی شورای عالی کار صورت می گیرد که نرخ تورم اعلامی روزهای اخیر بانک مرکزی تطابق درستی با واقعیت‌های جامعه ندارد. امسال هم نرخ تورم کمتر از 13 درصد اعلام می‌شود تا از این طریق دستمزد سال 89 کارگران کمتر تعیین شود، این در حالی است که بازار رسمی بیانگر نرخ تورم بیش از 25 درصد در جامعه کنونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها