خواندنی هفته

پلیسی خوانی

از من می‌شنوید اگر الان حس و حال کتاب خواندن ندارید و بی‌حوصله‌اید و هر کاری می‌کنید الا کتاب خواندن سراغ کتاب‌های پلیسی بروید. کتاب‌های پلیسی جوری خودشان را بهتان تحمیل می‌کنند که نه وقت‌ سرخاراندن برایتان می‌ماند نه وقت غذا خوردن، نه وقت سر را بلند کردن و از پنجره بیرون را نگاه کردن .
کد خبر: ۳۱۶۵۷۳

به خودتان می‌آیید و می‌بینید که 300صفحه را یک نفس خوانده‌اید. حالا بگذارید چند پیشنهاد بهتان بدهم. نمی‌دانم فیلم «قول» ساخته شان پن و با بازی خیره‌کننده جک نیکلسون را دیده‌اید یا نه. این فیلم از روی رمان فردریش دورنمات به همین اسم ساخته شده.

قول، داستان یک پلیس بازنشسته است. می‌گویند این کتاب که فصلی تازه در رمان‌های پلیسی باز می‌کند چکیده همه آن چیزی است که دورنمات درباره پلیسی‌نویسی می‌دانسته و به کار گرفته. «قول» اسم فرعی هم دارد با نام «فاتحه بر رمان پلیسی» که بیشتر به فکر می‌اندازدتان. پس اصلا و ابداً با یک کتاب پلیسی ساده مواجه نیستید.

ماتئی از بازرسان پلیس ایالتی در شرایطی که موفقیت کاری بزرگی در اردن انتظارش را می‌کشد، با قتل دختربچه‌ای مواجه می‌شود که زندگی‌اش را دگرگون می‌کند. ماتئی مرد عمل و بهترین جرم‌شناس در میان همکارانش است.

وقتی او در قبال قولی که به مادر دختربچه داده است متوجه می‌شود پیرمرد دوره‌گردی که همه او را به عنوان قاتل می‌شناختند و خودش را حلق‌آویز کرده، قاتل گریتلی موزر، دختربچه مقتول نیست، برای اثبات نظرش پا به میدان می‌گذارد. او به مانند همه کارآگاهان همیشه پیروز رمان‌های پلیسی تمام ابعاد جنایت را می‌سنجد و دست به اقدام مخاطره‌آمیزی می‌زند.

در فرودگاه از سفر به اردن چشم‌پوشی می‌کند و روزها را در پی یافتن سرنخی از قاتل پشت سر می‌گذارد. از قول دو ترجمه وجود دارد. یکی ترجمه عزت‌الله فولادوند که نشر طرح نو در ادامه انتشار رمان‌های پلیسی چاپش کرده و یکی هم ترجمه محمودحسینی زاده که نشر ماهی آن را در قطع جیبی منتشر کرده است. قاتل روباه است نوشته الری کوئین ترجمه خجسته کیهان هم پیشنهاد بعدی است.

قاتل روباه است رمانی پلیسی و ماجرایی است که در عین سرگرم کردنتان و جذابیت‌هایی که دارد، سیاست‌ها، تجاوزها و کشتارهای آمریکایی‌ها در برابر ژاپنی‌ها را با نگاهی انتقادی توصیف می‌کند. الری کویین نام مستعار دو نویسنده اهل نیویورک (فردریک دنی و منفرد بی. لی) است که با هم داستانی پلیسی نوشتند و در مسابقه‌ای ادبی برنده شدند. بعد ازکار تجاری دست کشیدند و طی سال‌ها 35 رمان، 5 مجموعه داستان کوتاه، 3 کتاب نقد و مجله‌ای ادبی منتشر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها