چین تلاش می‌کند نگرانی‌هایی را که در سطح بین‌المللی از برنامه‌های تسلیحاتی این کشور وجود دارد، کاهش دهد؛ به گونه‌ای که افزایش بودجه‌ نظامی این کشور در سال جاری تنها ‌5/7 درصد خواهد بود.
کد خبر: ۳۱۵۶۸۹

سایت اینترنتی فرانکفورتر روندشائو در گزارشی به قلم برنهارد بارچ با اشاره به افزایش ‌5/7 درصد بودجه‌ی نظامی چین درسال ‌2010 نوشته است:

براساس اعلام پکن،‌ در سال جاری قرار است حدود ‌4/56 میلیارد یورو در اختیار ارتش چین قرار گیرد. سخنگوی کنگره ملی خلق چین نیز بعد از تعیین بودجه‌ نظامی کشورش اظهار داشت که چین متعهد به حفظ صلح است. طبق اظهارات وی، تنها دلیل برای تقویت نظامی چین حفظ امنیت و حاکمیت چین و تمامیت ارضی این کشور است.

یکی از ژنرال‌های برجسته‌ چینی نیز پیشتر اظهار داشته بود که ارتش این کشور صدها دلیل موجه برای افزایش بودجه‌ نظامی اش دارد. طبق اظهارات این ژنرال چینی، حضور موثر چین در جنگ علیه دزدان دریایی سومالی،‌ جنگ علیه اقدامات جدایی طلبانه‌ تایوان،‌موضوع سینجیانگ و تبت، بخشی از دلایل این کشور برای افزایش بودجه‌ نظامی‌اش است.

پکن بارها اعلام کرده است که افزایش بودجه‌ چین در وهله‌ اول برای بهبود وضعیت زندگی ‌3/2 میلیون‌ تن از سربازان این کشور است، از این رو این کشور به سرمایه‌گذاری گسترده در سیستم تسلیحاتی‌اش روی آورده و تنها بخشی از این بودجه در قالب بودجه نظامی این کشور نشان داده شده است.

گرچه افزایش بودجه نظامی چین به معنای رقابت نظامی با دیگر کشورها نیست، اما در هر صورت این کشور تلاش می‌کند و درصدد است که فاصله خود را با کشورهایی چون آمریکا و روسیه که دارای توان نظامی فوق العاده پیشرفته هستند، کمتر کند.

چین در ماه ژانویه نیز یک موشک دفاعی جدید را پرتاب آزمایشی کرد که این آزمایش نشان دهنده این بود که چین قادر به توسعه طرح دفاع ضد موشکی خود است. یکی از مقامات بلندپایه ارتش چین، آزمایش این موشک جدید را اقدامی درست دانست.

گرچه مقامات چین بارها از صلح آمیز بودن تلاش‌های چین خبر داده‌اند، اما این توسعه زمینه‌ هراس کشورهایی چون آمریکا را به وجود آورده است. آمریکا از این مساله نگران است که توسعه نظامی چین بتواند پکن را به قدرت برتر در منطقه آسیا و اقیانوس آرام تبدیل کند. چین از سال‌ها پیش در واشنگتن به عنوان بزرگترین چالش پیش روی آمریکا به عنوان قدرت برتر مطرح بوده است.

در اوایل ماه فوریه، پنتاگون در چارچوب ارزیابی دفاعی خود که هر چهار سال یک بار منتشر می‌شود، از یک سری اقدامات که برای رویارویی با توسعه نظامی در چین در دهه‌های اخیر مورد نیاز است، سخن به میان آورد. دفاع بهتر از پایگاه‌های نظامی آمریکا، افزایش توان هدایت جنگ‌های سایبری، همکاری‌های استراتژیک جدید با همسایه‌های چین در جنوب شرقی آسیا و ‌توسعه زیردریایی‌های جنگی، جزو برخی از این برنامه‌ها بوده است.

این گزارش که با خشم مقامات پکن رو به رو شد، اظهارات مختلف مقامات چینی را به دنبال داشت. وزارت امور خارجه چین با کلیشه‌ای خواندن این گزارش، اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا، چین را همیشه به گونه‌ای اغراق آمیز تهدید و خطری بزرگ معرفی می‌کند. علاوه بر این، اعلام خبر کمک نظامی آمریکا به تایوان که با انتقاد و شکایت مقامات چینی همراه شد نیز برخی از تلاش‌های چین را برای تقویت قوای نظامی‌اش توجیه می‌کند، به گونه‌ای که ژنرال های ارتش این کشور خواهان اقدامات مشابه و بازدارنده از سوی چین شده است؛ اقداماتی که تنها محدود به تجهیزات نظامی نمی‌شود و به بی‌ثباتی کشاندن آمریکا از طریق ابزارهای اقتصادی، بخشی از برنامه‌های چین در این زمینه است.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها