در پی منع ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی رخ داد

وقوع درگیری‌های پراکنده در بیت‌المقدس

گروه بین‌الملل:‌ صبح روز گذشته بیش از 200 نفر از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به صحن داخلی مسجدالاقصی حمله کرده و ده‌ها نمازگزار فلسطینی را به محاصره درآوردند. موسسه میراث اوقاف الاقصی اعلام کرد: ‌تعداد زیادی از نیروهای پلیس اسرائیل درهای مسجدالاقصی را بسته و ده‌ها مرکز ایست بازرسی نظامی را در داخل مسجد و شهر قدیمی بیت‌المقدس از زمان نماز صبح ایجاد کردند و ده‌ها نمازگزار کمتر از 50 سال را از ورود به مسجدالاقصی بازداشتند و نمازگزاران ناگزیر شدند نماز صبح را در منطقه طلعه در یکی از ورودی‌های مسجدالاقصی برگزار کنند. همچنین ده‌ها نمازگزار نیز قبل از نماز صبح وارد مسجدالاقصی شدند تا به حمایت از این مسجد در برابر حمله یهودیان تندرو بپردازند. رهبران دینی و ملی در بیت‌المقدس شرقی خواستار حضور گسترده فلسطینی‌ها در این منطقه شدند.
کد خبر: ۳۱۵۱۳۰

خبرگزاری معای فلسطین گزارش داد، نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی با شهروندان فلسطینی درگیر شدند که در پی استفاده نیروهای صهیونیستی از گاز اشک آور 12 نفر دچار حالت خفگی شدند. چندین منطقه در شهرک قدیمی بیت‌المقدس شاهد درگیری‌ میان جوانان فلسطینی و نیروهای اسرائیلی بود.

شبکه الجزیره دیروز اعلام کرد دست کم6 فلسطینی در درگیری‌های اطرا ف مسجد الاقصی مجروح شده اند و 3 نفر از فلسطینی‌ها را که قصد حمله به شهرک نشینان را داشتند دستگیر کرده‌اند.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: درگیری‌های خشونت آمیزی در داخل صحن مسجدالاقصی میان صدها فلسطینی نمازگزار و پلیس و نیروهای گارد مرزی اسرائیل درگرفته است. همچنین نیروهای صهیونیستی تدابیر امنیتی شدیدی را دیروز در الخلیل اتخاذ کردند.

تلاش برای هتک حرمت قدس

درگیری‌های دیروز پس از آن رخ داد که شهرک‌نشینان یهودی قصد داشتند جهت انجام مراسم دینی شان وارد مسجد الاقصی شوند. این مساله مخالفت شدید مسلمانان را برانگیخت و روحانیون مسلمان نیز از آنان خواستند برای دفاع در محل حضور به هم رسانند.

یهودیان افراطی هر از چند گاه به بهانه برگزاری مراسم اعیاد یهودی و ادای مناسک و نماز مخصوص تلاش می‌کنند وارد حیاط‌های مسجد الاقصی شوند.

تاکنون این تلاش‌ها با حضور گسترده فلسطینی‌ها در اطراف مسجد برای حمایت از آن خنثی شده اما چند ماه پیش نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به جمع فلسطینی‌های متحصن در مسجد یورش بردند و چندین نفر را مجروح کردند. روز گذشته نیز پلیس اسرائیل با بستن درهای مسجد مانع ورود شهرک نشینان شد. همچنین با فلسطینی‌هایی که به دفاع از مسجد‌الاقصی برخاسته بودند به رویارویی پرداخت. نیروهای رژیم صهیونیستی با اعمال اقدامات سختگیرانه درهای حرم را بستند و ورود افراد زیر 50 سال را به این مکان مقدس ممنوع اعلام کردند.در عین حال منابع فلسطینی اعلام کردند که بر اساس فراخوان صهیونیست‌ها برای آمدن به مسجدالاقصی، آنان نیز برای جلوگیری از هتک حرمت به این مکان مقدس، این مسجد را ترک نخواهند کرد.

بر اساس اعلام شبکه فلسطین‌پرس، شمار فلسطینیانی که در درگیری‌های صبح دیروز مجروح شدند به 12 نفر رسید و به گفته این شبکه بسیاری از این افراد با گازهای اشک‌آور مصدوم شد‌ند.

در پی اقدام رژیم صهیونیستی در مصادره حرم ابراهیمی و مسجد بلال بن رباح و قرار دادن آن در فهرست موهوم آثار یهودی، از هفته گذشته تاکنون درگیری‌های شدیدی در شهرهای الخلیل و قدس اشغالی رخ داده است. رهبران گروه‌های فلسطینی از جمله جهاد اسلامی فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی حماس از مردم فلسطین خواستند دست به یک انتفاضه جدید بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها