پس از فتح شانزدهمین گرنداسلم

فدرر: از رقیبان جوان الهام می‌گیرم

وقتی مردی می‌آید و در گرنداسلم‌های تنیس پی‌درپی قهرمان و رکورددار می‌شود و بابت هر قهرمانی میلیون‌ها دلار می‌گیرد و اندوخته مالی‌اش را به ده‌ها میلیون دلار می‌رساند ، باید گفت خوش به حالش. فدرر فقط قهرمان نمی‌شود و تنها پول پارو نمی‌کند، بلکه در دل‌ها جا گرفته و به قول معروف فاتح قلب‌ها شده است.
کد خبر: ۳۱۲۰۸۶

علاقه‌مندان تنیس با اشتیاق مسابقه‌های او را تماشا می‌کنند و از آن لذت می‌برند. فدرر اعتبار تنیس امروز جهان است. او الگویی است برای جوانان و عجیب این‌که خودش از جوانان درس می‌گیرد و ابایی ندارد که بگوید: «جوانان به من الهام می‌دهند.»

فدرر پس از کسب جام قهرمانی گرنداسلم ملبورن 2010 و پیروزی بر اندی مورای 22 ساله، یک بار دیگر نشان داد چه اراده‌ای دارد و ضرب‌المثل دود از کنده بلند می‌شود درباره‌اش مصداق پیدا می‌کند.

وقتی فدرر 28 ساله با بازی‌های زیبا و محکمش شانزدهمین گرنداسلم خود را فتح کرد، مورد تحسین خبرنگاران، روزنامه‌ها و بنگاه‌های خبری بزرگ جهان قرار گرفت. از جمله خبرگزاری‌ فرانسه در تحلیلی از موفقیت بزرگ فدرر، گزارش مفصلی را از او با این عنوان منتشر کرد: «رقیبان جوان به فدرر الهام می‌بخشند.» این مطلب و تحلیلش را می‌خوانید.

فدرر در ملبورن آمادگی مطلوب و همیشگی خود را مقابل نسل جدید تنیس‌بازان به نمایش گذاشت. او در 28 سالگی بر این باور است که بهترین بازی‌های دوران تنیس خود را در ملبورن 2010 کرده است و به چهارمین فتح خود در رقابت‌های تنیس آزاد ملبورن و شانزدهمین قهرمانی‌اش در مجموعه گرنداسلم‌ها دست یافت.

او همچنین رکورد حضور متوالی‌اش در مرحله نیمه‌نهایی گرنداسلم‌های دنیای تنیس را به عدد 23 افزایش داد. حالا کدام تنیس‌باز می‌تواند ادعا کند که به رکورد فدرر خواهد رسید. فدرر همچنان بازی می‌کند و همچنان انگیزه دارد. فدرر تنها یک‌سال میدان را به رقیب جوانی چون رافائل نادال واگذار کرد.

در همین مسابقه‌های ملبورن بود که به علت آسیب‌دیدگی و نداشتن تمرین کافی دوباره آسیب دید و فرصت را به جوکوویچ داد که قهرمان تنیس ملبورن شود. پس از آن تا مدتی افسرده بود و نادال از فرصت استفاده کرد و در جایگاه تنیس‌باز شماره یک جهان جا گرفت؛ اما فدرر خیلی زود خود را بازیافت و سال 2008 دو گرنداسلم را فتح کرد تا هم رکورد 14 قهرمانی پیت سمپراس را بشکند و هم جایگاه شماره یکی خود را از نادال اسپانیایی پس بگیرد.

جوانان، عامل بازی‌های خوبم

فدرر تایید کرد که رقیبان سرسختی دارد که در تلاشند به اقتدار او در دنیای تنیس پایان دهند؛ اما تلاش رقیبان جوان به او الهام بخشیده تا بیشتر تمرین کند و به تنیس‌باز بهتری تبدیل شود. او گفت: احساس می‌کنم نسل جدید تنیس فشار زیادی بر من وارد می‌کنند و بر این باورم که تنیس هر 5 سال یک بار تغییر می‌کند. جوانانی که از راه می‌رسند، این تغییرات را ایجاد می‌کنند و من خود را با این وضع وفق داده‌ام.

از بازیکنانی چون اندی مورای تشکر می‌کنم که مرا وادار کرده بهتر بازی کنم. فدرر حرف‌هایش را این‌گونه ادامه داد: جوانان مرا بازیکن بهتری ساخته‌اند، زیرا فکر می‌کنم در رقابت‌های امسال ملبورن مجموعه‌ای از بهترین بازی‌های دوران ورزشی خود را به نمایش گذاشتم. رقیبان من جوان بودند و مرا وادار کردند تا بهتر، شدیدتر و محکم‌‌تر بازی کنم.

فدرر بازیکنی هوشمند و منطقی است. با این که سال جدید میلادی را درخشان آغاز کرده اما مدعی نیست که 3 گرند اسلم بعدی سال را نیز فتح خواهد کرد. او خوب می‌داند جوانان چه قدرتی دارند و مسابقه دادن با آنها چقدر دشوار است. فقط می‌گوید به تمرین و تلاش خود برای فتح مسابقه‌ها بیشتر ادامه خواهد داد.

فدرر گفت: اگر در گرنداسلم‌های بعدی قهرمان شوم خیلی خوب و ارزشمند است و مرا بسیار خوشحال خواهد کرد؛ اما هدف اصلی‌ام این است که عنوان شماره یکی خود را همچنان حفظ کنم. می‌خواهم به تلاش خود برای کسب پیروزی ادامه دهم، اما نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد.

رمز موفقیت

شاید خیلی‌ها بپرسند رمز موفقیت فدرر چیست؟ خود او بهترین فرد برای پاسخ دادن به این پرسش است. فدرر گفت: رمز خاصی وجود ندارد. فقط می‌توانم بگویم استعداد زیادی دارم و خیلی سخت کار می‌کنم. فدرر میگوید : هنوز خیلی زود است که درباره میراث خود برای بازی تنیس فکر کند، اما تاکید می‌کند که از جایگاه خود در تاریخ تنیس آگاه است و می‌خواهد نامی ماندگار در این ورزش باشد.

فدرر همچنان بازی می‌کند و به درخشش خود در دنیای تنیس ادامه می‌دهد. وقتی او در سال 2009 به آرزوی دیرینش یعنی فتح رولان گاروس پاریس دست یافت، تاکید کرد که به این زودی‌ها قصد کناره‌گیری از ورزش قهرمانی را ندارد. پس از فتح ملبورن 2010 نیز اراده‌اش را برای ادامه حضور در مسابقه‌ها بیان کرد. او گفت: فکر نمی‌کنم بازی‌‌ام مثل بازی خیلی از بازیکنان ملال‌آور و کسل‌کننده باشد. درباره بازی خود فکر راحتی دارم و البته بیرون از زمین بازی نیز راحتم.

از زندگی لذت می‌برم. مرتب دوستان و اقوام خود را ملاقات می‌کنم و در خانواده نیز مردی خوشبختم. این را خوب می‌دانم که در زندگی چیزهای بسیار مهم‌تری از تنیس وجود دارد. نگاه روشن و مثبتی به زندگی‌ام دارم. همین سبب شده تا در میدان تنیس بهتر و راحت‌تر بازی کنم و تمرکز کامل داشته باشم. امیدوارم خیلی زود مجبور به ترک دنیای تنیس نشوم.

قهرمان خیرخواه و محبوب

راجر فدرر تمام تمرکز خود را روی مسابقه‌ها و قهرمانی یا مسائل خانوادگی قرار نداده است. او انسانی احساسی و نوع‌دوست است. وقتی زلزله مرگبار هائیتی اتفاق افتاد، تنیس‌بازان بزرگ به پیروزی و قهرمانی فکر می‌کردند؛ اما فدرر بیش از آن به فکر مردم مصیبت زده هائیتی بود و پیشنهاد کرد مسابقه‌ای خیریه برای کمک به مردم هائیتی ترتیب داده شود. اقدام تنیس باز شماره یک جهان بازتابی جهانی داشت.

خبرگزاری کانادا نوشت: با اقدام فدرر بیش از 600 هزار دلار پول برای زلزله‌زدگان هائیتی جمع‌آوری شد. این بازیکن در آستانه مسابقه‌های ملبورن، یک بازی دو نفره را ترتیب داد که به گفته رئیس فدراسیون تنیس استرالیا 600 هزار دلار درآمد داشت.

روزی 110 هزار بستنی

درخشش راجر فدرر به مسابقه‌های امسال ملبورن گرمی خاصی داد. او در مقابل جوانان لحظه‌ای کم نمی‌آورد و هر مسابقه او با جوانان و دیگر مسابقه‌هایی که تنیس بازان جوان به رقابت با هم می‌پرداختند، بسیار پرهیجان و جذاب بود. مسابقه‌های امسال آمار جالبی داشت.

برای مثال 653860 نفر به تماشای این مسابقه‌های دو هفته‌ای رفتند که از رکورد قبلی، 50 هزار نفر بیشتر است. در هر روز از برگزاری این مسابقه‌ها 110 هزار بستنی به فروش رفت و بازار بستنی فروش‌ها داغ داغ بود.

در مسابقه‌های ملبورن امسال، رکورد سرعت سرویس هم شکسته شد. تیلور دین ، تنیس‌باز جوان آمریکایی رکورد 144 کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. در قسمت زنان نیز ونوس ویلیامز به رکورد سرویس 125 کیلومتر در ساعت دست یافت.

جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها