ستون آزاد

به امید یک جشنواره بین‌المللی

برگزاری جشنواره فیلم‌های تلویزیونی اتفاق بسیار فرخنده‌ای بود و من این اتفاق مثبت را به فال نیک می‌گیرم. شاید باور نکنید، ولی طرح این ماجرا از چند سال پیش در ذهن من بود و بارها آن را با مدیران مختلف مطرح کرده و از آنها خواسته بودم برای تله فیلم‌هایی که در این سال‌ها تولید شده جشنواره مستقلی برگزار کنند. برای همین فکر می‌کنم برگزاری این جشنواره در تولیدات آینده سازمان هم تاثیر زیادی بگذارد. از همین حالا می‌خواهم اظهار امیدواری کنم که این جشنواره در سال‌های بعد به صورت بین‌المللی برگزار شود.
کد خبر: ۳۱۱۳۰۴

بد نیست به یکی از تجربه‌های خودم در این زمینه اشاره کنم. سال گذشته با یکی از تله فیلم‌هایم به نام «انتخاب» در جشنواره‌ای که به مناسبت همین فیلم‌های تلویزیونی در شهر رم ایتالیا برگزار شده بود، حضور داشتم. یکی از اتفاقات جالب این جشنواره این بود که یکی از داوران آن جشنواره گات فری رجیو مستندساز برجسته بود که ما بیشتر او را با فیلم معروف «زندگی بدون توازن» می‌شناسیم. دیگر این که مردم برای دیدن فیلم‌ها به سالن‌های نمایش می‌آمدند و اتفاقات حاشیه‌ای جشنواره‌ای به آ‌ن رنگ و بوی خاصی داده بود. به گمان من با وجود تولیدات گسترده ما در زمینه تله فیلم و زحمات خیلی زیادی که در این زمینه کشیده می‌شود و اتفاقات مثبتی که تا حالا افتاده ما به جشنواره گسترده‌تری نیاز داریم. هر چه این جشنواره با ابعاد بیشتر و گسترده‌تری برگزار شود، به بالا بردن کیفیت فیلم‌های بعدی نیز کمک بیشتری خواهد کرد. یکی از دلایلش حضور بیشتر نهادهای دولتی در تولید تله فیلم و حتی تهیه‌کننده‌هایی است که به صورت شخصی علاقه‌مند به تولید در این زمینه هستند. از کارهای دیگری که برای رونق بیشتر جشنواره‌ می‌شود انجام داد دعوت از تهیه‌کنندگان و کارگردانان خارجی این عرصه است که هم ابعاد بین‌المللی کار را تقویت می‌کند و هم تبادل نظر با آنها کیفیت کار همکاران وطنی را بالاتر می‌برد.

ساخت تله فیلم برخلاف تصوری که وجود دارد اصلا کار ساده‌ای نیست. تولید فیلم تلویزیونی سال‌هاست که در کشورهای مختلف دنیا رایج است و خیلی از کارگردانان سینما هم در این زمینه کار کرده‌اند. از آرزوهای من این است که شبکه مستقلی برای پخش تله فیلم داشته باشیم و به نظرم با وجود انبوه تولیداتی که داریم این کار سختی نیست.

بحث تله فیلم فقط به تهیه‌کننده و کارگردان برنمی‌گردد. بخش زیادی از موفقیت تله‌فیلم‌ها به مدیران مختلف سازمان و حمایت مادی و معنوی آنها برمی‌گردد. برای همین لازم است در این زمینه دقت بیشتری انجام بگیرد. البته همین حالا هم این اتفاق در جریان است. در جریان تولید چند تله فیلمی که برای شبکه یک سیما ساختم بارها و بارها با مدیرگروه بحث و گفتگوی اساسی داشتیم و در این گفتگوها اتفاقاتی می‌افتاد که باعث می‌شد ما نهایتا صاحب فیلم بهتری باشیم. بحث مادی قضیه هم از جمله مواردی است که در نتیجه نهایی تاثیر زیادی دارد.

به هر حال اقبال مردم به این‌جور تولیدات و همین طور اهمیت کار در نگاه مسوولان سازمان، وظیفه ما را برای تولید و کیفیتی که در آنها ارائه می‌دهیم سنگین‌تر می‌کند؛ وظیفه‌ای که جز با همان حمایت پیشتر که توضیح دادم از عهده انجامش برنخواهیم آمد.

نادر مقدس (کارگردان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها