با امیر شاپورزاده، بازیکن تیم فوتبال استیل آذین

برای آمدن به ایران مصمم بودم

اگرچه مربیان آلمانی عموما کارنامه موفقی در فوتبال ایران نداشته‌اند، اما فوتبال ایران از فوتبال آلمانی چندان بی‌نصیب نمانده است و از بوندس لیگا چند بازیکن ایرانی الاصل مقیم این کشور که نام و نشان چندانی نداشتند توانستند خود را به فوتبالدوستان ایرانی شناسانده و حتی به ترکیب ثابت تیم ملی فوتبال نیز راه یابند. پس از فریدون زندی که دیگر به عنصر باتجربه‌ای در تیم ملی بدل شده است، این بار نوبت امیر شاپورزاده است که شایستگی‌هایش را به رخ حمید استیلی کشیده و بکوشد توجه فوتبالدوستان ایرانی را به خود جلب کند. اگرچه شاپورزاده اهل بازی نمایشی نیست، اما تلاش دارد با بازی‌های خوب در ترکیب استیل آذین دوباره به تیم ملی راه پیدا کرده و جایگاه ثابتی برای خودش دست و پا کند.
کد خبر: ۳۱۰۸۰۹

از خودت بگو. خیلی از هواداران فوتبال در ایران هنوز با تو آشنایی زیادی ندارند...

متولد 28 شهریور 1361 هستم. 5 ساله بودم که همراه پدر و مادرم به آلمان رفتیم. از 8 سالگی فوتبال را آغاز کردم و 19 سالم بود که به تیم دوم هامبورگ ملحق شدم و مدتی آنجا بازی کردم. در 21 سالگی به تیم هانزاروستوک پیوستم و در همان سن اولین بازی‌ام را در بوندس لیگا انجام دادم. چهار سال و نیم در روستوک و یک سال نیز در فرانکفورت بازی کردم و بعد قسمت شد که به ایران بیایم.

زمانی که آنجا بازی می‌کردی، تا چه حد مورد توجه ایرانیان ساکن آلمان بودی؟

در شهر ما ایرانی زیادی وجود نداشت. اما حضور متعدد بازیکنان ایرانی در آلمان ذهنیت خوبی را برای ایرانیان سایر شهرهای آلمان ایجاد کرده بود. به هر صورت بازیکنانی مثل خداداد عزیزی، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی حضور خوبی در فوتبال آلمان داشتند و نماینده شایسته‌ای برای فوتبال ایران بودند.

در آن زمان پیش آمد که در مقابل بازیکنان ایرانی قرار بگیری و بازی کنی؟

بله، وقتی مهدوی‌کیا و هاشمیان بازی می‌کردند من نیز کم‌کم بازی‌هایم را در بوندس‌لیگا شروع کردم. وقتی هم که در تیم دوم هامبورگ بودم 3، 4 بار پیش آمد که مهدوی‌کیا با تیم اول هامبورگ جلوی ما بازی کند.

چه شد که به ایران آمدی؟

چند سال بود که بحث به ایران آمدن من مطرح بود و بارها برای حضور در تیم‌های ایرانی با من تماس گرفته بودند. امسال شرایط مهیا شد که برگردم و در کشور خودم بازی کنم.

اگر به ایران نمی‌آمدی، قصد داشتی کجا بروی؟

پیشنهادهای دیگری از لیگ بلژیک، قبرس و آلمان برایم وجود داشت، ولی من تصمیم خودم را گرفته بودم.

اولین باری که فوتبالدوستان ایرانی با تو آشنا شدند، همان بازی معروف ایران هانزاروستوک بود که بعد از بازی در برف تهران گیر کردید!

در آلمان به مسائل بدنی و تاکتیک اهمیت زیادی می‌دهند و بدنسازی در تمرینات‌ تیم‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد

بله، هیچ‌وقت آن روز از یادم نمی‌رود. ما در دبی اردو داشتیم و می‌خواستیم یک بازی دوستانه با تیم ملی ایران در استادیوم آزادی برگزار کنیم. ساعت 10 صبح به تهران رسیدیم و بعدازظهر بازی کردیم. بعد از بازی به هتل رفتیم که شام بخوریم و بخوابیم و صبح زود پرواز کنیم. در ساعات اولیه شب هیچ خبری نبود. حتی باران هم نمی‌آمد. صبح زود بلند شدیم و دیدیم که همه جا را برف گرفته است و به ناچار دو، سه روز در تهران ماندگار شدیم.

بعد به تیم ملی ب دعوت شدید؟

بله، در بازی‌های غرب آسیا که در کشور اردن برگزار می‌شد شرکت کردیم و قهرمان شدیم. تیمی که مربی‌اش آقای مظلومی بود. من در آن مسابقه‌ها در 3، 4 بازی حضور داشتم و بعد از آن به تیم ملی بزرگسالان هم دعوت شدم.

وقتی به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدی، چه حسی داشتی؟

واقعا افتخار بزرگی نصیبم شده بود که بتوانم پیراهن تیم ملی را بپوشم و آن روز را هیچ‌وقت از یاد نخواهم برد.

تفاوت فوتبال آلمان و ایران را در چه می‌بینی؟

در آلمان به مسائل بدنی و تاکتیکی اهمیت زیادی می‌دهند. در تمریناتشان دوندگی زیادی وجود دارد و خیلی به بدنسازی علاقه دارند. سرعت بازی ایرانی‌ها از آلمانی‌ها کمتر است، ولی از نظر داشتن بازیکنان تکنیکی نفرات خوبی در ایران حضور دارند. بواقع آلمانی‌ها کمتر تکنیکی هستند و در یک کلام فوتبالشان خیلی قانونمند و ماشینی است.

به نظرت تیم‌های ایرانی ضعف تاکتیک دارند؟

بله و زیاد روی تاکتیک کار نمی‌کنند،حداقل من این گونه فکر می‌کنم.در حالی که در آلمان توجه به تاکتیک حرف اول را می‌زند.

لیگ ایران را چطور دیدی؟

قدرت تیم‌ها خیلی نزدیک به هم است. شما می‌روید به تیم ته جدول می‌بازید و تیم صدر جدول را می‌برید. قانون درستی وجود ندارد که شما بتوانید نتیجه بازی را پیش‌بینی کنید. شرایط هر بازی با دیدار بعدی کاملا متفاوت است.

برسیم به استیل آذین، نظرت راجع به بازی‌های این فصل چیست؟

چون تازه به فوتبال ایران وارد شده بودم خیلی طول کشید تا در ترکیب تیم استیل آذین جا بیفتم

فکر کنم چون نخستین سالی است که استیل آذین در لیگ برتر حضور دارد، بچه‌ها خیلی خوب کار می‌کنند و مربیان نیز تلاششان را می‌کنند تا تیم نتیجه بگیرد. بی‌شک نتایج کسب شده به عنوان تیمی که تازه وارد لیگ برتر شده‌ایم خیلی خوب بوده است. البته بازی‌های زیادی تا پایان لیگ باقی مانده و باید کاملا فکرمان را متمرکز کنیم تا بتوانیم خوب نتیجه بگیریم.

چرا استیل آذین این همه نتیجه 2 ‌- 2 به دست آورده است؟

(می‌خندد) نمی‌دانم جریان از چه قرار است. اگر رکوردی در کار باشد که ما رکورد کسب نتیجه 2 ‌ 2را در دنیا شکسته‌ایم!

تا آنجا که می‌دانم در آلمان فوروارد بازی می‌کردی، اما در استیل آذین بیشتر در نقش هافبک نفوذی هستی. درست است؟

بله، من در آلمان بیشتر در خط حمله بازی می‌کردم. اما توانایی بازی در هافبک چپ و راست را هم دارم. امسال با این‌که در خط میانی بازی کرده‌ام 3گل زده و 4 پاس گل داده‌ام. چون تازه به فوتبال ایران وارد شده بودم خیلی طول کشید تا در ترکیب تیم جا بیفتم و فکر کنم در نیم‌فصل جای خودم را در ترکیب ثابت پیدا کردم و موقعیت‌های گل زیادی نیز به‌ دست آوردم. حتی بارها در موقعیت تک به تک قرار گرفتم و خودم قبول دارم که باید بیشتر گل می‌زدم، اما قرارگرفتن در موقعیت گل نیز خودش هنری به شمار می‌رود.

در پست خودت از بازی کدام بازیکن لذت می‌بری؟

راستش من خیلی به بازی دیگران توجهی ندارم و بیشتر به کار خودم دقت دارم. در ایران بازیکنان خوبی داریم که می‌توانند در لیگ‌های اروپایی بدرخشند.

چقدر مربیان آلمانی را که تا به حال به ایران آمده‌اند، می‌شناسی؟

شناخت زیادی روی آنان ندارم.فقط روته مولر را می‌شناسم که یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مدرسان فوتبال آلمان است که آنجا کار او را خیلی قبول دارند و تعجب می‌کنم که چرا استقلالی‌ها او را از دست دادند. البته لیت بارسکی نیز که همه او را می‌شناسند، نمی‌دانم چرا در سایپا نتیجه نگرفت.

دوست نداری در آینده به استقلال یا پرسپولیس بروی؟

فعلا با استیل آذین تا پایان فصل قرارداد دارم و سعی می‌کنم خوب بازی کنم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

محمد طاهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها