اسرائیل اعتراف کرد

بمب‌های فسفری علیه مردم غزه

رژیم صهیونیستی برای نخستین بار پس از تهاجم سال گذشته خود به نواره غزه ناچار شد به استفاده از بمب‌های فسفری علیه مردم مظلوم فلسطین اعتراف کند. این اعتراف در واکنش به انتشار اسناد و مدارکی صورت گرفت که از سوی قاضی ریچارد گلدستون مامور تحقیق سازمان ملل در باره جنگ غزه ارائه شده و وی در آن، ارتش و سران رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایت‌های جنگی متهم کرده است.
کد خبر: ۳۱۰۰۷۶

روزنامه ال پاییس چاپ اسپانیا روز سه شنبه با اعلام این خبر نوشت: تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه و جنایت‌هایی که این رژیم در جریان آن انجام داد، نه تنها رهبران سیاسی این رژیم را در انجام سفر به برخی کشورهای اروپایی به دلیل هراس از محاکمه دچار مشکل کرده، بلکه اسرائیل را واداشته است تا برای نخستین بار اعتراف کند که نیروهایش در جنگ غزه علیه مردم فلسطین از بمب‌های مهلک و غیرمجاز فسفری استفاده کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در این زمینه گفته که دو افسر ارشد ارتش خود به نام‌های ژنرال ایال ایسنبرگ فرمانده تیپ غزه و سرهنگ ایلان ملکا رئیس گردان گیواتی را به دلیل استفاده از بمب‌های فسفری در جنگ غزه تنبیه انضباطی کرده است اما هنوز مشخص نیست که این تنبیه شامل چه مجازات‌هایی بوده است.

اعتراف ناچیز

اما در حالی که شواهد بسیاری در زمینه ارتکاب جنایات جنگی و استفاده از بمب‌های فسفری از سوی اسرائیل در جنگ غزه وجود دارد، رژیم صهیونیستی تنها پذیرفته است که بمب‌های فسفر سفید را علیه یک انبار اصلی سازمان ملل به کار گرفته بود. در انبار یادشده، ده‌ها نفر از زنان، کودکان و مردم مظلوم فلسطین پناه گرفته بودند.

با این حال، مقامات رژیم صهیونیستی گفته‌اند شلیک بمب‌های فسفر سفید به سوی انبار اصلی سازمان ملل در غزه منجر به آتش گرفتن آن شد و در نتیجه آن، فقط چند نفر زخمی شدند.

در گزارش دولت اسرائیل در این زمینه آمده است: چند گلوله توپ حاوی فسفر سفید که استفاده از آن مغایر قوانین بین‌المللی است، در نزدیکی مناطق مسکونی شلیک شده است.

این اعتراف در شرایطی صورت می‌گیرد که ماه آوریل گذشته دان هارل قائم مقام ستاد مشترک ارتش اسرائیل تاکید کرد که نتایج تحقیقات داخلی انجام شده نشان می‌دهد که هیچگونه استفاده نامناسبی از بمب فسفری در جنگ غزه صورت نگرفته و در تمامی شرایط، ارتش اسرائیل در نواحی باز و علیه دشمن مسلح خود از جنگ افزارهایی استفاده کرده که قوانین بین‌المللی اجازه آن را می‌دهد.

جنایت‌های متعدد

اما در حالی که استفاده از بمب فسفر سفید در جنگ مغایر بر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است، به نوشته روزنامه ال پاییس، رژیم صهیونیستی بارها از آن در مناطق پرجمعیت غزه در طول جنگ 22 روزه استفاده کرد، آن هم در شرایطی که این منطقه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان به شمار می‌رود.

تخریب زیرساخت‌های اقتصادی نوار غزه در جریان این تهاجم نابرابر که بر اثر آن، صدها کارخانه، مدرسه، بیمارستان و 20 هزار خانه ویران شد یا آسیب دید و شهادت بیش از 1400 نفر از مردم غزه که بیشتر آنان را زنان، کودکان و مردم بی دفاع تشکیل می‌دادند، از دیگر پیامدهای اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی بود.

باران گلوله‌ها و استفاده از انواع بمب‌ها و سلاح‌های غیرمجاز در جنگ غزه اگرچه این منطقه را ویران کرد و آسیب‌های فراوان به ساختار اقتصادی و نظام بهداشتی و درمانی غزه وارد ساخت اما نتوانست در اراده پولادین مردم فلسطین در دفاع از آرمان‌ها و سرزمین خویش و مقاومت آنان در برابر اشغالگران خللی وارد سازد.

به نوشته ال پاییس، اکنون در شرایطی که قاضی گلدستون نیز در گزارش تحقیق خود اسناد معتبری در زمینه ارتکاب جنایت‌های جنگی متعدد از سوی اسرائیل در جنگ غزه ارائه کرده و حتی خود رژیم صهیونیستی تحقیق در باره 36 مورد جنایت را در این زمینه انجام داده است اما تاکنون فقط یک سرباز خود را به جرم دزدیدن کارت اعتباری یک شهروند فلسطینی مجازات کرده است.

اعتراف اسرائیل به استفاده از بمب‌های فسفری در حالی اعلام شده است که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل باید روز جمعه گزارش وی را بررسی و نظر خود را درباره ارجاع آن به نهادهای وابسته به این سازمان اعلام کند، اگرچه رژیم صهیونیستی مطمئن است که همچون همیشه آمریکا با استفاده از حق وتوی خود اجازه نخواهد داد که هیچ قطعنامه‌ای علیه این رژیم در شورای امنیت تصویب شود.

تهیه کنندگان گزارش گلدستون پیشنهاد کرده بودند که در صورت عدم انجام این تحقیقات، این موضوع به دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جرایم جنگی در لاهه ارجاع شود‌ اما به عقیده بی بی سی مجمع عمومی سازمان ملل احتمالا به این نتیجه خواهد رسید که هیچ یک از طرفین تحقیقات کافی و مستقلی در باره اتهامات گزارش گلدستون نداشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها