از سال 1950 میلادی تاکنون آمار چاقی در جهان به طور مرتب سیر صعودی داشته است، به طوری که هم‌اکنون در دنیا بیش از 300 میلیون نفر دچار چاقی هستند. همچنین در طول یکسال تعداد میلیون نفر در کشورهای مختلف بر اثر چاقی جان خود را از دست داده‌اند.
کد خبر: ۳۰۶۹۸۹

علاوه بر این 1.7 میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند. در ایران نیز تقریبا بیش از 40درصد جمعیت کشور دارای مشکل اضافه وزن و حدود نصف این تعداد دچار چاقی هستند.

وجود چاقی به دلیل تجمع چربی در بدن حتی در تمدن‌های اولیه نیز ریشه داشته و در چند دهه اخیر بویژه در کشورهای توسعه یافته به صورت اپیدمی ظاهر شده است و در برنامه‌های سالم‌سازی اجتماعات به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات طب پیشگیری به آن توجه شده است.

در حقیقت چاقی یک زندگی غیرطبیعی است. نفوذ و پیشرفت ماشین در زندگی روزمره مردم، انجام کارهای دفتری، تفریحات کم تحرک نظیر تماشای فیلم که همراه با مصرف غذاهای پرکالری است، دریافت مقدار زیادی انرژی از غذاهایی نظیر چربی، شکر و .. همراه با سایر عوامل موجب چاقی و در نتیجه افزایش درصد مرگ و میر وکوتاهی طول عمر انسان‌ها شده است.

افرادی که از رژیم‌های غذایی بی‌ارزش، اما پرکالری استفاده می‌کنند، 40درصد بیشتر از افرادی که از رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌ها، شیر و موادغذایی کم چرب و حاوی فیبر استفاده می‌کنند، در معرض اضافه وزن قرار دارند.

چاقی و اضافه وزن عوارض زیادی به دنبال دارد، چاقی موجب بیماری‌های متعددی مانند فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع 2، افسردگی ، انواع سرطان‌های کولون، مری، رحم، پستان، پروستات، بیماری‌های کبدی و کیسه صفرا، آرتروز، اختلالات تنفسی، واریس، نازایی و... و در نهایت منجر به کوتاه شدن عمر و فقر‌ اجتماعی می‌شود که برای رفع این معضل،‌ عزم ملی امری اجتناب‌ناپذیر است.

به هر تقدیر «جام‌جم» به عنوان پرتیراژترین روزنامه کشور در راستای اهداف اطلاع‌رسانی خویش و همزمان با سال اصلاح‌ الگوی مصرف با همکاری سازمان‌های مسوول در امر سلامت جامعه و مشارکت جمعی از پزشکان، اقدام به برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان «راه سلامت» کرده است که از امروز (دوشنبه) فراخوان ثبت‌نام از علاقه‌مندان به حضور در این مسابقه در روزنامه جام‌جم درج می‌شود.

برگزارکنندگان این مسابقه منحصربه فرد تلاش کرده‌اند تا ضمن ارتقای آگاهی عمومی افراد جامعه از خطرات چاقی، شرایط مناسبی را برای افراد جهت کاهش اضافه وزن خود ایجاد کنند، تا این افراد ضمن رسیدن به وزن ایده‌آل در یک دوره زمانی معین و بازیابی سلامت خویش، از جوایز ارزنده آن نیز بهره‌مند شوند.

امید است، گام اول روزنامه «جام‌جم» در این راه با اقبال عمومی و حمایت بیش از پیش مسوولان ذی‌ربط همراه گردد، تا در آینده شاهد نهادینه شدن «فرهنگ صحیح تغذیه» و اصول آن در جامعه باشیم.

مرتضی فغانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها