چین و تایوان که حدود 60 سال قبل براثر جنگ داخلی از هم جدا شدند، اکنون در نظر دارند اندکی از مناقشات خود بکاهند و روابط خود را در ابعاد مختلف پایه‌ریزی کنند.
کد خبر: ۳۰۵۵۱۷

چین و تایوان در واپسین روزهای سال گذشته میلادی چهارمین دور مذاکرات خود را برای امضای توافقنامه اقتصادی برگزار کردند.

گفتگوهای اقتصادی چین و تایوان درحالی برگزار شد که نزدیک به یکصدهزار نفر در تایوان در مخالفت با این مذاکرات تظاهرات کردند. مخالفان در تایوان می‌گویند امضای این توافقنامه، باعث از دست رفتن حدود دومیلیون فرصت شغلی در تایوان خواهد شد اما مقام‌های دو تنگه بدون توجه به این مخالفت ها، مذاکرات خود را ادامه دادند.

روابط سیاسی چین و تایوان بعد از گذشت 60 سال (1949) از جنگ داخلی دو طرف هنوز برقرار نشده است اما فارغ از این‌که پکن با استناد به پیشینه تاریخی درصدد است که تایوان به خاک اصلی چین بازگردد،دو طرف برای گسترش روابط تجاری دو تنگه علاقه مندی فراوانی از خود نشان می‌دهند.

مقام‌های تایوانی امضای توافقنامه تجارت آزاد با چین را به عنوان عامل خروج این جزیره از مشکلات اقتصادی می‌دانند و به نظر می‌رسد اصرار مقام‌های تایوان برای گسترش روابط تجاری با چین، بیشتر برای جلوگیری از تبعات سیاسی و امنیتی باشد. در عین حال امضای توافقنامه یاد شده می‌تواند صدماتی به اقتصاد تایوان وارد کند و بر دامنه مخالفت‌های داخلی بیفزاید چنانچه حزب مخالف دموکراتیک ترقی خواه تایوان اعتقاد دارد امضای این پیمان نامه باعث بیکاری یک میلیون و 600 هزار نفر در تایوان خواهد شد که معادل 15 درصد از نیروی کار این جزیره است. اما گمان می‌رود مقام‌های چین با این دیدگاه به امضای این پیمان دل بسته اند تا در دراز مدت سطح وابستگی اقتصادی تایوان به سرزمین اصلی را افزایش داده و عاقبت مردم این جزیره را به اتحاد با چین ترغیب کند.

مقام‌های چین تاکید می‌کنند که تایوان بخشی از خاک این کشور است در حالی که اکثر تایوانی‌ها از جمله حزب اپوزیسیون هوادار استقلال «دموکراتیک پیشرو» نگران این هستند که توافقنامه تجارت آزادی با چین، ترفندی برای الحاق گام به گام تایوان به خاک چین باشد. چین اکنون بزرگ ترین شریک تجاری این جزیره است و در زمان حاضر نزدیک به 70 هزار شرکت تایوانی در چین بیشتر از 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و 10 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

گسترش روابط اقتصادی چین و تایوان و همچنین احتمال برقراری روابط سیاسی بین دو تنگه به طور یقین حضور آمریکا در این منطقه را کاهش خواهد کرد و این وضعیت هرگز در راستای منافع کاخ سفید نبوده و این کشور در مقابل آن مقاومت خواهد کرد.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها