رئیس اداره سازمان میراث فرهنگی شهرستان کازرون گفت: پرونده محوطه تاریخی حاشیه دریاچه پریشان 6 ماه پیش برای ثبت ملی به تهران ارسال شده است.
کد خبر: ۲۹۹۹۴۶

همت محمدی در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب افزود: کشف این محوطه تاریخی خبر جدیدی نیست و این منطقه در سازمان ما دارای پرونده است. پیش از این هم چهار بار از سوی کارشناسان مورد بررسی علمی و کارشناسی قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی استان فارس افزود: پرونده این محوطه تاریخی که به زمان ساسانیان برمی گردد تحت عنوان "محوطه پل برج شهرنجان" 6 ماه پیش برای ثبت ملی به تهران فرستاده شد و ما هم اکنون منتظر جواب آن هستیم.

این اظهارات در حالی از سوی محمدی مطرح می شود که یکی از فعالان میراث فرهنگی منطقه با رد عدم تازگی موضوع کشف این محوطه تاریخی به خبرنگار مهر گفت: اینکه مسئولین میراث فرهنگی عنوان می کنند 6 ماه پیش از این محوطه مذکور را کشف کرده اند زمانی می تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد که برای این محوطه حصاری یا محافظی قرار داده باشند.

محسن عباسپور افزود: متاسفانه نه تنها هیچ گونه حصار و حفاظی اطراف منطقه کشف شده وجود ندارد بلکه کوزه ها و خمره های باستانی آنجا همچنان به حال خود رها شده اند.

 پیشتر نیز خبر از کشف خمره های تاریخی عظیم و پایه های نسبتاً سالم یک قلعه تاریخی در نزدیکی روستای " شهرنجان" در حوالی دریاچه پریشان داده  شده بود که مطالعات ابتدایی چند موسسه غیر دولتی در منطقه کازرون استان فارس نشان می دهد که تاریخ ساخت این قلعه احتمالاً به دوران ساسانی می رسد.

رئیس اداره سازمان میراث فرهنگی کازرون در رابطه با دلیل بیرون زدن کوزه ها و سفالهای این محوطه تاریخی از دل خاک نیز اظهار داشت: عامل بیرون آمدن این خمره ها و سفالهای محوطه آب بردگی ناشی از بارش بارانهای اخیر در منطقه کازرون بوده است که آب سرازیر شده از بالای تپه ها به پایین خاک روی آنها را شسته و با خود برده است.

محمدی تاکید کرد: من عکسهایی از پنج سال پیش این محوطه دارم که وضعیت آن را همین گونه نشان می دهد و علاوه بر این اگر از اهالی این منطقه هم سئوال شود خواهند گفت این محوطه دست کم 10 سال به همین شکل بوده است.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی همچنین از وجود کتابی در رابطه با این محوطه تاریخی با عنوان "منطقه فامور" که با کمک یکی از اساتید برجسته رشته باستان شناسی تدوین و منتشر شده است خبر داد.

رئیس اداره سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سئوالی در رابطه با چرایی عدم محافظت از محوطه تاریخی حاشیه دریاچه پریشان با این میزان از اهمیت نیز گفت: منطقه کازرون آثار تاریخی فراوانی دارد که محافظت و نگهداری از آنها نیازمند اعتبارات مالی فراوانی است اما به هر حال بودجه سازمان ما کم است و به میزان کافی برای این کار اعتبار وجود ندارد. دلیل عدم نگهداری از این محوطه باستانی نیز فقط و فقط نبود بودجه و اعتبار کافی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها