مالباختگان به پلیس آگاهی مراجعه کنند

دستگیری کلاهبردار میلیونی

مرد میانسال چک های به جرم کلاهبرداری میلیونی از شهروندان تهرانی دستگیر شد.
کد خبر: ۲۹۹۷۳۸

به گزارش فارس، در شهریور امسال در شعبه هشتم بازپرسی دادسرای 4 تهران دادسرای رسالت پرونده‌ای در خصوص کلاهبرداری از تعدادی از شهروندان تشکیل شد که به دستور بازپرس پرونده ، شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

با آغاز تحقیقات کارآگاهان در خصوص شناسایی و دستگیری متهم متواری پرونده، کارآگاهان پایگاه چهارم در اولین اقدام خود از مالباختگان پرونده جهت ارائه توضیحات دعوت کردند تا در پلیس آگاهی حاضر شوند.

مالباختگان پس از حضور در پایگاه پلیس آگاهی به کارآگاهان اعلام کردند که چندی پیش آگهی سرمایه‌گذاری در زمینه تولید و فروش قطعات رایانه‌ای در روزنامه‌ها انتشار پیدا کرده بود که طی آن در خصوص مشارکت در امر سرمایه‌گذاری در زمینه قطعات رایانه‌ای دعوت کرده بود.

مالباخته‌ای در خصوص ملاقات خود با متهم پرونده گفت: پس از تماس تلفنی با تلفن شرکت و گرفتن آدرس، به آدرس شرکت واقع در خیابان شریعتی - چهارراه قصر مراجعه کردم و در آنجا بود که با صاحب شرکت به نام غلام اشنا شدم.

غلام ادعا کرد که موفق به تولید قطعه جدیدی از رایانه شده است که در صورت تولید انبوه و عرضه آن در بازار سود بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت و حتی برای اطمینان بخشیدن به آن قبول کرد تا طی یک فقره چک بازپرداخت اصل پول و سود حاصل از سرمایه گذاری را تضمین کند.

این مالباخته در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: غلام با حیله و ترفند توانست تا از من مبلغ 30 میلیون تومان دریافت کند و همان طور که مدعی شده بود بازپرداخت اصل پول و سود حاصل از سرمایه‌گذاری را نیز طی یک فقره چک تضمین کرد اما پس از رسیدن زمان وصول چک زمانی‌که به شعبه بانکی واقع در نارمک شمالی مراجعه کردم متوجه شدم که امضای چک با امضای صاحب حساب مغایرت دارد و در داخل حساب نیز موجودی نیست.

مالباختگان دیگر نیز پس از حضور در پایگاه چهارم عنوان کردند که به شیوه مشابه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و از هر یک از آنها مبالغ مختلفی از 3 میلیون تا 30 میلیون تومان کلاهبرداری شده است.

با توجه به شیوه و شگرد به کار رفته شده از سوی متهم متواری که نشان از برنامه‌ریزی در خصوص انجام کلاهبرداری و احتمالاً سابقه‌دار بودن متهم داشت، کارآگاهان پایگاه چهارم ضمن تهیه چهره فرضی از متهم و مراجعه به بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار پلیس موفق به شناسایی متهم سابقه‌داری شدند که اقدامات کلاهبرداری خود را از سال 57 آغاز کردند و از آن سال تاکنون نیز 3 بار در سال‌های 57 ، 76 و 79 به اتهام کلاهبرداری دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی متهم دقیق پرونده به نام غلام عباس 56 ساله اقدامات پلیسی کارآگاهان در خصوص دستگیری وی آغاز شد. کارآگاهان با مراجعه به محل شرکت متهم در خیابان شریعتی اطلاع پیدا کردند که متهم در زمان رسیدن زمان وصول چک‌ها اقدام به تخلیه شرکت کرده است و آدرس دقیقی نیز از وی در اختیار نیست.

در مرحله‌ای که تصور می‌شد این کلاهبردار سابقه‌دار هیچگونه نشانی از خود به جا نگذاشته است کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام تحقیقات گسترده و بکارگیری شگردهای پلیسی موفق به شناسایی انباری در ورامین شدند که به نظر می‌رسید متعلق به متهم است، شدند.

کارآگاهان با شناسایی انبار متعلق به متهم در زمان حضور در آدرس این انبار متوجه شدند که متهم با برنامه‌ریزی از پیش طراحی شده اقدام به تخلیه انبار خود کرده است و به مدت 3 ماه نیز از پرداخت کرایه انبار به مالک انبار خودداری کرده است با این وجود با پیگیری مستمر کارآگاهان پایگاه چهارم آدرس انبار دیگری از متهم در اختیار کارآگاهان قرار گرفت که در مراجعه و بازرسی از آن مقادیر زیادی قطعات رایانه‌ای به ارزش تقریب 30 میلیون تومان از داخل آن کشف و توقیف شد.

کارآگاهان پایگاه چهارم در ادامه تحقیقات خود و با بهره‌گیری از اطلاعات موجود در سوابق این متهم سابقه‌دار و همچنین بهره‌برداری دقیق از اطلاعات به دست آمده از مالباختگان موفق به شناسایی محل‌های تردد متهم در منطقه نارمک شدند و با شناسایی این مناطق، مراقبت نامحسوس از این نقاط در دستور کاری کارآگاهان پایگاه چهارم قرار گرفت.

با انجام مراقبت‌های نامحسوس و انجام اقدامات اطلاعاتی، سرانجام متهم متواری در تاریخ 3 آذر امسال و در حالی‌که به هیچ عنوان تصور نمی‌کرد پلیس موفق به شناسایی محل‌های تردد وی شده است ناگهان خود را در محاصره کارآگاهان پلیس آگاهی دید و در حالی‌که از این موضوع بسیار تعجب کرده بود، قبل از هرگونه اقدامی در خصوص اقدام به فرار ، در میدان 196 نارمک دستگیر و به پایگاه چهارم پلیس آگاهی منتقل شد.

با دستگیری متهم و دعوت از مالباختگان پرونده که تا زمان دستگیری متهم تعداد آنها به 35 نفر رسیده بود، هر 35 مالباخته به اتفاق غلام عباس 56 ساله را مورد شناسایی قرار دادند.

متهم در اعترافات خود ضمن قبول دریافت پول از مالباختگان و صدور چک‌های بلامحل به کارآگاهان گفت: با صدور چک‌های بلند مدت، زمان لازم را برای ادامه دیگر اقدامات خود ایجاد کرده و در این مدت نیز با انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار زمینه معرفی شرکت را به افراد خواهان سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کردم و پس از حضور افراد در محل شرکت این اطمینان را به آنها می‌دادم که بازپرداخت اصل پول و سود حاصل از سرمایه‌گذاری تضمین شده است و در این مرحله بود که چک‌های بلامحل را به آنها می‌دادم و نهایتاً چند روز قبل از رسیدن زمان وصول چک‌ها بود که اقدام به تخلیه دفتر شرکت خود کردم و اطمینان داشتم که هیچگونه نشانی را از خود به جا نگذاشته‌ام و به هیچ عنوان تصور نمی‌کردم، دستگیر شوم.

ارزش مالی کلاهبرداری‌های واقع شده توسط این فرد به 250 میلیون تومان برآورد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها