معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سینمای جوان باید ایده‌پرداز سینمای کشور باشد

جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید شاخص‌هایمان را تغییر بدهیم و سینمای کوتاه روح و جان تازه‌ای به فیلمسازان حرفه‌ای ما بدهد ، گفت: سینمای جوان باید ایده‌پرداز سینمای کشور باشد.
کد خبر: ۲۹۸۹۳۴

به گزارش فارس ، نشست مشترک اعضای هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش ، ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در این نشست گفت: نقاط مثبت و گام‌های رو به جلو در این دوره که نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد، جریان پویایی بود که بوسیله جوانان در حال شکل گرفتن است و به عبارتی نسل چهارم فیلمسازان کشور ما در حال رشد هستند.

وی افزود: ظهور دیجیتال و سرعت تولید فیلم‌های ویدیویی و سهل‌الوصول بودن امکانات باعث شده است که جریان فیلم کوتاه نوسانی داشته باشد و چه در شکل حرفه‌ای و چه در قالب آماتوری و فضا و بستری بهتر و جذاب‌تری را برای سینماگران ایجاد کند.

به گفته باکیده ، جشنواره نه تنها بستر کشف استعدادها و اتصال آن‌ها به مراکز دیگر همچون فارابی، مرکز گسترش و ... است بلکه جشنواره فیلم کوتاه آینه تمام نمای سینمای کوتاه کشور است.

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران ، آموزش و پرورش سینمای کشور است ، افزود: در جشنواره فیلم کوتاه نیز سعی شده نشست‌های مختلفی در کنار کارگاه‌های آموزشی و داوری‌های جنبی پیش‌بینی شود که همکاری انجمن منتقدان و انجمن فیلم کوتاه از نکته‌های قابل توجه این جشنواره بود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اظهار داشت: در بخش بین‌الملل نیز این جشنواره جایگاه قابل توجهی در بین فیلمسازان و جشنواره‌های جهان دارد. این جشنواره به طور شایسته‌ای برگزار شد و نشان داد که ظرفیت جوانان ما بیشتر از این‌هاست. جشنواره فیلم کوتاه تنها به انجمن سینمای جوان اختصاص ندارد و چتر حمایتی این جشنواره برای همه فیلمسازان این حوزه گسترانیده شده است.

سپس اعضای هیات انتخاب و داوری به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات‌شان پرداختند و پیشنهادات مختلفی را برای رشد و اعتلای جشنواره فیلم کوتاه تهران و سینمای کوتاه کشور عنوان کردند که به شرح زیر است:

- حمایت از فیلمسازان شهرستان‌ها و مناطق دور افتاده که از استعدادهای درخشانی برخوردارند، بیشتر شود که به نوعی سرمایه‌گذاری روی فکرهای جوان و پویای همه کشور است.

- یک گروه مرجع از فیلمسازان حرفه‌ای و صاحب نام برای ارتقاء سینمای کوتاه تشکیل شود و به طور مستمر فعالیت کنند و مهم‌ترین دغدغه برای فیلمساز نمایش آثارش است.

- سینمای جوان، سینمای آزاد و سینمای تجربی باید با روحیه تجربه‌گرایانه باشد و همه آثار به بحث و نظر گذاشته شوند. جشنواره می‌بایست در شکل یک جریان در طول سال ادامه داشته باشد و محدود به یک مقطع خاص جشنواره نشود.

- سینمای جوان کارگاه‌های آموزشی در زمینه محتوا و ساختار برپا کند.

- امروز کیفیت تصویر بسیار مهم است. می‌بایست کیفیت تصویر فیلم‌ها را بالا ببریم و این مقوله را آموزش دهیم. به عبارتی مواظب کیفیت تصاویرمان باشیم.

- سینمای جوان می‌تواند کلوپ‌هایی در سراسر کشور تاسیس کند که این کلوپ‌ها سمینارهای فصلی با حضور میهمانان داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف مباحث نظری و فکری و سینمایی داشته باشند.

- با تقویت چرخه اقتصادی فیلم کوتاه در این عرصه رونق ایجاد کنیم.

- ارزیابی آثار پذیرفته نشده در جشنواره به طور مناسب و به جهت آسیب‌شناسی به همراه نقد و بررسی کارشناسان و همچنین کارگاه‌هایی با حضور فیلمسازان بزرگ کشور برای فیلمسازان جوان در شهرستان‌ها ایجاد شود.

- یک سالن به فیلم کوتاه اختصاص دهید تا فیلم کوتاه و مستند اکران شوند و رسانه‌های ویدئویی آثار برگزیده جشنواره را خریداری کند و نمایش دهد.

- تشکیل بازار فیلم کوتاه در کنار جشنواره.

- ضرورت نمایش آثار کوتاه به خصوص در رسانه‌های تصویری که به فیلم‌های خارجی و تله‌فیلم‌ها رو کرده است احساس می‌شود.

- قاطع اعلام می‌کنم که هیچ گونه دخالتی از جانب مسئولین سینمای جوان در انتخاب و داوری آثار نبوده است.

- فرهنگ از آن همه است و باید از یارانه بزرگ و دقیق برخوردار شود. در کشوری دیگر دائم رایانه داده می‌شود. فرهنگ برآیند بخش خصوصی نیست. یک سرمایه ملی است و این سرمایه ملی باید از یارانه بزرگ برخوردار باشد.

- دو هیات برنامه‌ریزی یکی از جوانان و دیگری از پیشکسوتان تشکیل شود. چند تا از جوانان شهرهای مختلف، هر ماه یکبار برای برنامه‌ریزی انجمن جمع شوند. چرا مدام ریش‌سفیدها تصمیم بگیرند و جمع شوند.

جواد شمقدری معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست خطاب به مدیرعامل سینمای جوان گفت: دستتان باز است که تمام آثار تولید شده نمایش داده شود و نقد شود. کمیته‌ای برای بحث چرخه اقتصادی فیلم کوتاه تشکیل شود و این فراتر از انجمن است.

وی از هیات داوران به خاطر فعالیت در جشنواره و در سینمای کشور تشکر کرد و گفت: باید شاخص‌هایمان را تغییر بدهیم. سینمای کوتاه ما روح تازه و جان تازه‌ای به فیلمسازان حرفه‌ای ما بدهد. سینمای جوان ما ایده‌های جدید به فیلمسازان حرفه‌ای ما بدهد و امیدوارم این جلسات ادامه پیدا کند.

در این نشست که در محل سالن کنفرانس انجمن سینمای جوانان ایران برپا شد، محمدرضا اصلانی، محمد درمنش، احمدرضا گرشاسبی، ناصر غلامرضایی، محمدرضا عرب، محمود گبرلو، سعید مستغاثی، حمید جمدر، مهناز مظاهری، انسیه شاه‌حسینی، مهرداد زاهدیان، مانی میرصادقی، ناصر گل محمدی، شهاب‌الدین عادل، محمود زنده‌نام، کاوه بهرامی‌مقدم، هوشنگ توکلی و جمعی از مدیران انجمن سینمای جوانان حضور داشتند و از اعضای هیات‌های انتخاب و داوری قدردانی به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها