چالش تازه دولت پاکستان

باراک اوباما ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده اخیرا نامه‌ای شخصی برای آصف‌علی زرداری ، همتای پاکستانی خود ارسال و طی آن از او خواسته بود مردم پاکستان را در مسیر حمایت از جنگ آمریکا در افغانستان هدایت و راهبری کند.
کد خبر: ۲۹۸۶۴۱

با این حال به نظر می‌رسد نامه اوباما برای آدرسی اشتباه ارسال شده بود چرا که زرداری با توجه به تحولات سیاسی اخیر این کشور ناچار است همه توان سیاسی باقیمانده خود را صرف ماندن در راس هرم قدرت پاکستان کند. او که همین حالا هم زیر بار سنگین عدم محبوبیتش که در عمق جامعه پاکستان ریشه دوانیده، کابوس در حال رشد افراطی‌گری و اقتصادی کم‌فروغ کمر خم کرده است شنبه این هفته و با ملغی شدن مصونیتی که در برابر پیگیرد قضایی به او اعطا شده بود خود را در برابر بحرانی تمام عیار یافت.

پایان اعتبار این مصونیت قضایی که راه او را به سوی کاخ ریاست‌جمهوری هموار کرد او را در برابر اتهامی قرار می‌دهد که 20 سال پیش موجب شد مدتی طولانی را پشت میله‌های زندان بگذراند.

 4 ماه بعد از آن که دادگاه عالی پاکستان طی حکمی تصمیم نوامبر سال 2007 پرویز مشرف، سلف زرداری در اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور را مغایر قانون اساسی و غیرقانونی خواند اکنون زرداری با لغو مصونیتش باید پاسخگوی اتهاماتی باشد که دولت مشرف برای از میدان به در کردن رقبا علیه او مطرح کرده بود.

این روند یادآور سرنوشت پرفرازونشیب زرداری است و شاید نشانی از تکرار تاریخ در مورد او باشد. او پیشتر و مجموعا به مدت 11 سال را به دلیل تبانی و فساد مالی در زندان بوده است.

زرداری در دوره نخست‌وزیری نوازشریف مدتی را در بازداشت موقت به سر برد اما بدون آن که متهم شود، آزاد شد. پس از آن که بی‌نظیر بوتو، همسرش به نخست‌وزیری رسید از همه اتهاماتش تبرئه شد اما با به قدرت رسیدن دوباره شریف دوباره به زندان افتاد. با عزل شریف در کودتای بدون خونریزی مشرف و به واسطه توافقی محرمانه از حبس آزاد شد و کشور را ترک کرد.

ناکامی زرداری در جلب نظر پارلمان پاکستان برای تمدید دوره اعتبار مصونیت قضایی مقامات سیاسی، او و 8000 سیاستمدار دیگر پاکستانی را در معرض قضاوت افتخار محمد چودهری، رئیس دادگاه عالی پاکستان و قضات این دادگاه قرار می‌دهد. زرداری اصرار دارد هیچ خطایی مرتکب نشده و اتهامات مطرح شده علیه او خاستگاه سیاسی دارند. هیچ زمانی بدتر از امروز برای این اتفاق وجود نداشت.

روابط زرداری با نهادهای نظامی پرقدرت کشور مخدوش شده، رسانه‌های کشور هر روز خبری تازه در مورد فساد فراگیر در کشور منتشر می‌کنند و اشاعه ضدیت با آمریکا موجب شده اکثر مردم زرداری را به دیده عروسک خیمه‌شب بازی آمریکایی‌ها بنگرند.

به این موارد باید اتحاد بی‌سابقه دشمنان دولت، کمبود برخی کالاهای اساسی و موج اخیر حملات تروریستی را هم افزود که محبوبیت زرداری را در مسیر سقوطی بی‌سابقه قرار داده است.

بعید است اتهاماتی که متوجه زرداری است او را از قدرت ساقط کند. فرحناز اسپهانی، سخنگوی کاخ ریاست ‌جمهوری پاکستان می‌گوید «دولت پاکستان بر این باور است که رئیس‌جمهور در برابر اتهاماتی که در دولت‌های قبلی به او وارد آمده است، مصونیت دارد.» در ظاهر جامعه هم در این مورد با دولت اتفاق‌نظر دارد و اکثر مردم اتهاماتی که متوجه زرداری است را غیرواقعی و سیاسی می‌پندارند.

لغو مصونیت دستاویز جدیدی برای حمله مخالفان پارلمانی دولت می‌دهد که پیش از این هم خواستار کناره‌گیری زرداری و برخی وزرای کابینه‌اش شده بود که متهم به فساد مالی هستند.

خواجه محمد آصف، از قانونگذاران پیشرو حزب مسلم لیگ شاخه نواز می‌گوید: زرداری برای همیشه مصونیت نخواهد داشت. او می‌افزاید: شاید مادامی که او قدرت را در دست دارد نتوان اقدامی قانونی علیه او انجام داد لیکن زرداری عالیترین مقام کشور است و از این بابت مسوولیت‌های اخلاقی غیرقابل انکاری دارد. سلب مصونیت زرداری و احتمال به جریان افتادن پرونده فساد مالی او به میدان مینی می‌ماند که می‌تواند پاکستان را به سوی دور جدیدی از التهاب سیاسی رهنمون سازد.

هرچند چهره‌های برجسته حزب حاکم مردم پاکستان (PPP) نسبت به موضع‌گیری مثبت دیوان عالی ابراز اطمینان کرده‌اند لیکن برخی در قفا از احتمال انتقام‌گیری چودهری از زرداری می‌گویند که در برابر درخواست‌های عمومی برای ابقای او در سمتش پس از یکدوره عزل به فرمان مشرف مقاومت کرده بود.زرداری در تلاش است تا مانع از شکل‌گیری دور جدیدی از فشار سیاسی و رسانه‌ای بر دولتش شود.

 او که زمانی به واسطه دلال‌بازی در قراردادهای دولتی و اخذ سهمی از پروژه‌های برای واگذاری آن‌ها نزد پاکستانی‌ های به آقای دو درصدی شهرت یافته بود عزم خود را برای جلوگیری از تکرار گذشته جرم کرده است.

 نزدیکان زرداری تحرکات پشت پرده گسترده‌ای را برای سازش با دادگاه عالی و جلوگیری از به جریان افتادن پرونده‌هایی که علیه زرداری وجود دارد، آغاز کرده‌اند. صرفنظر از نتیجه‌ای که سلب مصونیت زرداری به همراه می‌آورد این مساله که به آخرین حلقه از زنجیر طولانی مشکلات سیاسی او تبدیل شده موجبات تضعیف هر چه بیشتر او و دولتش را فراهم خواهد آورد.

منبع: تایم
مترجم: فرزین تکلو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها