حرف‌های یکجور باخت‌های یکجور

تیم بسکتبال نوجوانان ایران به کره جنوبی باخت و با برتری مقابل فیلیپین در بازی رده‌بندی سوم شد و به این ترتیب بازی‌های جهانی هامبورگ را از دست داد. تا اینجا مشکلی نیست، اما حرف‌هایی را که بعد از بازی‌ها شنیده شده و در روزهای آینده مطابق معمول در هنگام شکست‌های بسکتبال به میان می‌آید باید کمی با دقت بررسی کرد.
کد خبر: ۲۹۸۱۰۹

یکی از این موضوعات داشتن نفرات صغرسنی است. گفته می‌شود 12 کشور آسیایی به دلیل حضور برخی تیم‌ها با بازیکنان صغرسنی در مسابقه‌های نوجوانان مالزی شکایت خود را به فیبا آسیا ارائه دادند. مسابقه‌های بسکتبال رده سنی پایه در قاره آسیا همیشه از حرف و حدیث‌های زیادی برخوردار بوده و شرکت تیم‌هایی با بازیکنان صغر سنی بزرگ‌ترین مشکل این رقابت‌ها محسوب می‌شود. حتی در دوره‌های قبل در داخل ایران هم می‌شنیدیم که تیم‌های پایه‌ای ایران نیز تخلف‌هایی در این زمینه مرتکب شده‌اند. پس این موضوع تازه‌ای نیست که ناگهان تیم نوجوانان ایران در مالزی با آن روبه‌رو شده باشد. باز هم گفته شده است این مساله هم در شرق و هم در غرب آسیا رونق دارد و اردن از غرب آسیا و چین از شرق آسیا تیم‌هایی بودند که صغرسنی در آنها رواج دارد. با شرق آسیا کاری نداریم، اما مگر رئیس فدراسیون غرب آسیا از ایران نیست ؟ آیا نمی‌توانیم با این معضل حداقل در این بخش آسیا برخورد و مقابله کنیم؟

محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال به فارس گفته: متاسفانه این موضوعی است که بیشتر در آسیا رواج دارد و در مسابقه‌های نوجوانان مالزی نیز شاهد آن بودیم. در حال حاضر 12 کشور به کنفدراسیون آسیا شکایت کرده‌اند که ما نیز یکی از آنها هستیم. همه ما تلاش می‌کنیم این پدیده زشت از بسکتبال آسیا دور شود. خاطرات قهرمانی و موفقیت‌های بسکتبال در رده‌های پایه را مرور می‌کنیم. سال 2002 برای اولین بار تیمی از ایران در بازی‌های جوانان آسیا دوم شد و به رقابت‌های جهانی راه پیدا کرد. سال 2003 به مسابقه‌های جهانی یونان رفته بودیم که در میان 16 تیم شانزدهم شدیم.

سال 2004 با قهرمانی در بسکتبال جوانان آسیا برای اولین بار قدرتمان را به تیم‌های آسیایی نشان دادیم. در آن سال هنوز نحوه برگزاری بازی‌های جوانان جهان هر 4 سال یک بار بود والا تیم ما از هر نظر شایسته حضور در بازی‌های جهان بود. سال 2007 اما محصول تلا‌ش‌ها بسیار ناقص بود و در نهایت به هفتمی آسیا راضی شد. سال 2007 باز هم قهرمان شدیم و این بار انتظار می‌رفت در راه جهانی از تجربیات قبل استفاده کنیم که نکردیم. تیم ایران در دومین حضور خود در بازی‌های جهانی نیوزیلند در میان 16تیم پانزدهم شد. این تیم بهترین تیم تاریخ بسکتبال ایران در رده پایه بود که متاسفانه با انتخاب‌های غلط در کادر فنی و تصمیم‌های نامتعادل به حق واقعی‌اش نرسید. بازی‌های نوجوانان آسیا برای اولین بار برگزار شد و چین و کره جنوبی از این بازی‌ها به رقابت‌های جهانی رفتند. ایران این فرصت را از دست داد. در حالی که نتیجه در رده‌های پایه در وهله دوم اهمیت قرار می‌گیرد و اصل بر مبنای پشتوانه‌سازی است؛ اما شرکت در بازی‌های جهانی فرصت‌های تازه‌ای برای رشد و شکوفایی بسکتبال به وجود می‌آورد.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها