حامدی‌فر:

داروهای «ام‌اس» گران نمی‌شود

مجری طرح تولید داروی ایرانی ام‌اس گفت: 70 درصد بیماران مبتلا به ام‌اس در کشور اکنون از داروی ایرانی استفاده می‌کنند و افزایش قیمت این دارو در دستور کار نیست.
کد خبر: ۲۹۸۱۰۱

هاله حامدی‌فر با اعلام این خبر گفت: داروی ایرانی ام‌اس همچنان با نصف قیمت داروی خارجی عرضه می‌شود. قیمت این دارو طی 3 سال گذشته بعد از تولید رسمی آن در کشور به هیچ عنوان گران نشده و افزایش قیمت آن نیز در دستور کار نیست.

وی تصریح کرد: به دنبال تولید نخستین داروی ایرانی ام‌اس از خانواده اینترفرون طی 3 سال گذشته از خروج دستکم 150میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است. ضمن این‌ که داروی مزبور حدود 60 میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی یارانه‌ای به دنبال داشته است.

عضو تیم پژوهشی تولیدکننده داروهای ام‌اس افزود: در حال حاضر تنها حدود 30 درصد بیماران ام‌اس در کشور، مصرف‌کننده داروی مشابه خارجی هستند و از آنجا که ظرفیت تولید داخلی 2 برابر نیاز کشور است به طور قطع می‌توان با اتخاذ تمهیدات لازم از خروج 15میلیون دلار ارز جهت واردات داروی مشابه جلوگیری کرد.

حامدی‌فر با بیان این‌ که در حال حاضر چندین کشور اروپایی متقاضی دریافت تکنولوژی تولید داروهای ام‌اس ایرانی و در حال مذاکره با مسوولان ایرانی برای کسب این امتیاز هستند، تصریح کرد: پس از توافق‌های نهایی داروی ایرانی ام‌اس (سینوکس) راهی بازارهای جهانی خواهد شد که یقینا گام بسیار بزرگی در راستای نشان دادن توانمندی‌های متخصصان و پژوهشگران ایرانی است.

به گفته وی، تجربه مصرف داروهای ایرانی توسط بیماران ام‌اس و انجام مطالعات بالینی براساس پروتکل‌های بین‌المللی نشان داد که نه تنها این داروها از نظر ایمنی و اثر بخشی کاملا همتای انواع وارداتی خود هستند که به چندین برابر قیمت وارد می‌شوند، بلکه مهم‌ترین عامل خطرزا برای عود حملات بیماران ام‌اس استرس را نیز به حد زیادی کاهش داده‌اند.

این داروساز ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین تنش‌ها در زندگی بیماران ام‌اس ، استرس ناشی از کمبود دارو و تغییرات قیمت آن بوده که با ورود داروهای ایرانی این تنش‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها