دکترهای قلابی برای شهروندان دام پهن کرده‌اند

فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبهکاری!

زمانی، هر وقت گزارشی درباره جعل عنوان نوشته می‌شد، همه سراغ مامورنماها می‌رفتند، اما این روزها دکترهای قلابی از پلیس‌های دورغین پیشی گرفته‌اند و دامنه جرایمشان را گسترده‌تر کرده‌اند.مرد 40 ‌ساله‌ای به نام محمد که با جعل عنوان پزشک ، دست به کلاهبرداری می‌زد، درباره دلیل انتخاب چنین عنوانی برای خودش میگوید: «وقتی خودم را دکتر معرفی می‌کردم، طرف مقابل به‌طور کامل به من اعتماد می‌کرد و هر کاری که می‌خواستم برایم انجام می‌داد.» حرف‌های این متهم از زودباوری برخی شهروندان حکایت دارد و همین سهلانگاریها است که به مجرمان در اجرای نقشه‌هایشان کمک میکند، اما دکترهای قلابی با اهداف و انگیزه‌های متفاوتی جعل عنوان می‌کنند که دانستن برخی از این نیت‌ها می‌تواند از تکرار چنین جرایمی پیشگیری کند.
کد خبر: ۲۹۶۷۴۹

عشق فرش

محمد، همان دکتر قلابی40 ساله، هفته پیش توسط پلیس آگاهی تهران به اتهام کلاهبرداری از4‌فروشنده فرش‌های نفیس دستگیر شد. یکی از مالباختگان می‌گوید: «این متهم با کت و شلوار، عینک دودی، کیف سامسونت به مغازه‌ام آمد. او مشغول صحبت با موبایل بود و به مادرش می‌گفت امشب پرواز دارد و برای خرید سوغاتی آمده است. او 2 تخته فرش ابریشمی به قیمت 5/3 میلیون تومان پسندید، اما وقتی فهمید کیف پولش را جا گذاشته، از من خواست فرش‌ها را بعد از ظهر برایش به ولنجک ببرم و آنجا معامله را انجام بدهیم. در محل قرار آقای دکتر سوار خودروام شد و مرا به نزدیکی یک پاساژ برد. آنجا بسته‌ای به من داد تا به یک جوان کراواتی که مدعی بود داخل بازارچه منتظر است بدهم. وقتی از ماشینم دور شدم، او فرش‌ها را برداشت و فرار کرد.»

پزشک قلابی هم درباره جرایمش می‌گوید: «من 10سابقه کیفری دارم که 3 مورد آن مربوط به جعل اسکناس و تراول چک بود. آخرین‌بار، بعد از آزادی تصمیم گرفتم با جعل عنوان پزشک، کلاهبرداری کنم چون مردم به دکترها خیلی اعتماد دارند و زود حرف‌هایشان را باور می‌کنند. من برای این‌که نقشه‌ام را بدون هیچ مشکلی اجرا کنم، برای خودم کارت ویزیت هم چاپ کرده بودم ونشانی یک مطب خیالی را در آن نوشته بودم.» جرایم این مرد متعدد است و مورد فوق فقط یکنمونه از کلاهبرداری‌هایی است که با سوء استفاده از‌عنوان پزشک انجام ‌‌شده است.

داروی تقلبی

دخالت در امور پزشکی یک عنوان اتهامی مستقل است که مجازات سنگینی را به دنبال دارد. این جرم به متهمانی نسبت داده می‌شود که نه تنها با جعل عنوان خود را پزشک می‌نامند، بلکه طبابت می‌کنند یا در کارهای مربوط به آن دخالت می‌کنند. در حال حاضر، پرونده مردی که با جعل عنوان روانپزشک مطب دایر کرده و از بیماران حق ویزیت دریافت می‌کرد، در جریان است. علاوه بر طبابت، گاهی متهمان در کارهای مرتبط با پزشکی از جمله تهیه و توزیع دارو نیز فعالیت می‌کنند و سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازند. یکی از این متهمان چندی قبل در کرج دستگیر شد. او که خود را دکتر داروساز معرفی کرده بود، داروهایی به‌عنوان لاغری، تقویت جنسی و ترک اعتیاد تولید و در سطح وسیعی توزیع می‌کرد. به گفته سرهنگ نادر سرکاری، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان تهران، این فرد با تبلیغات ماهواره‌ای داروهای تقلبی خود را در مشهد، سنندج، سمنان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شیراز، اصفهان، کرمان، اهواز، اراک و بندرعباس می‌فروخت و بابت هر قلم دارو 75 تا 130 هزار تومان می‌گرفت.

خواستگاری با جعل عنوان

سوءاستفاده از احساسات دختران نیز از دیگر اهدافی است که پزشکان قلابی دنبال می‌کنند. درباره خواستگاران قلابی که دختران را فریب می‌دهند، تاکنون اخبار زیادی منتشر شده است. مردی متاهل به نام کیا که خودش را علیرضا و پزشک معرفی کرده بود و پس از خواستگاری از 13‌دختر از آنها کلاهبرداری کرده است، می‌گوید: «سوار بر خودروی مدل بالای خودم در خیابان‌ها پرسه می‌زدم و بعد از شناسایی سوژه‌های مناسب آنها را تعقیب می‌کردم سپس سراغ‌شان می‌رفتم و با معرفی خودم به‌عنوان پزشک، از آنها خواستگاری می‌کردم. آنها که فریب عنوان جعلی‌ام را می‌خوردند، به من علاقه‌مند می‌شدند. من هم پس از مدتی به بهانه‌های مختلف از آنها پول می‌گرفتم و فرار می‌کردم. در یک مورد، از یکی از طعمه‌هایم به بهانه این‌که برای تامین هزینه پایان‌نامه پزشکی‌ام پول احتیاج دارم، 5/1 میلیون تومان گرفتم و در مورد دوم از دختری 9 میلیون تومان کلاهبرداری کردم.»

این همه مسوولان و مقامات هشدار داده‌اند و می‌دهند که فریب ظاهر و حرف‌های غربیه‌ها را نخورید، اما باز هم عده‌ای راه خودشان را می‌روند و باعث می‌شوند کار و کاسبی تبهکاران سکه شود. باز هم گوشه‌ای از این هشدارها را نقل می‌کنیم، شاید کمی افاقه کند: اول این‌که هر غریبه‌ای که با شما طرح دوستی ریخت و پیشنهاد معامله نان و آب‌دار داد یا خواست همین‌طور بی‌دلیل لطف بزرگی به شما بکند، گولش را نخورید، شاید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه باشد. دوم آن که هر پزشکی شماره نظام پزشکی دارد که خیلی راحت می‌شود استعلام گرفت. سومین هشدار هم به دختران جوان است که از هول خواستگار با کلاس، عواطف خودشان را بازیچه نکنند. ضمن این‌که باید هر اتفاقی را به والدینشان اطلاع بدهند، درباره ادعاهای خواستگارشان هم تحقیق کنند.

در برخی موارد نیز، پزشکان قلابی پس از خواستگاری از دختران از آنها سوءاستفاده جنسی می‌کنند و تا به حال چند نمونه از این پرونده‌ها در صفحات حوادث روزنامه‌ها چاپ شده است.

سرقت با تجویز دارو

جعل عنوان پزشک فقط جرمی مردانه نیست. در پرونده‌هایی شاهد بوده‌ایم که از همین روش برای انجام تبهکاری استفاده می‌کنند. معروف ترین زنی که دست به چنین اقدامی زده، زنی به نام ایران است که سراغ مردان و زنان سالخورده می‌رفت و به بهانه پایین بودن فشار آنها یا مسائلی از این دست، به جای دارو به آنها مواد بیهوش‌کننده می‌خوراند و از طعمه‌هایش سرقت می‌‌کرد. این زن با انجام چنین اقداماتی باعث مرگ 2 سالمند نیز شد. به غیر از ایران، پزشکان قلابی دیگر نیز بوده و هستند که با این ترفند از طعمه‌هایشان سرقت کرده‌‌اند. زنی 50 ساله به نام سالومه که طعمه یکی از این مجرمان شده است، می‌گوید: «داشتم سبزی می‌خریدم که زن جوان و شیک‌پوشی سر‌صحبت را با من باز کرد. وقتی فهمیدم دکتر است، چند سوال پزشکی پرسیدم. آن زن جواب همه آنها را به تفصیل داد و تا جلوی در خانه همراهی‌ام کرد. به رسم ادب او را به داخل دعوت کردم تا اگر فرصتی پیش آمد، بقیه سوال‌هایم را هم بپرسم. آن زن داخل خانه آمد و هنگام گفتگو دارویی به من داد که بعد از خوردنش از هوش رفتم. زمانی به هوش آمدم که از آن زن و پول و طلا و جواهراتم خبری نبود.»

در این شگرد باز هم اعتماد بی‌جای بزهدیدگان است که زمینه را برای وقوع جرم مهیا می‌کند.

دکتر از راه دور

بعضی وقت‌ها سهل‌انگاری‌های شهروندان به اندازه‌ای می‌رسد که مجرمان برای فریب آنها نیازی نمی‌بینند خودشان جعل عنوان انجام بدهند. امیراسماعیل رضوانفر، دادیار شعبه چهارم دادسرای ناحیه 27 تهران ماجرای یکی از این پرونده‌ها را تعریف می‌کند: «مردی 35 ساله با این ادعا که دوستش در آمریکا دانشجوی رشته پزشکی است و به دنبال همسر مناسب می‌گردد، با دختران طرح دوستی می‌ریخت و آنها را فریب می‌داد.او با این ترفند از 50 دختر کلاهبرداری کرد، اما سرانجام دستگیر شد و توضیح داد هیچ دوستی در آمریکا ندارد و همه ادعاهایش دروغ بوده است.»

داود ابوالحسنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها