موشک ناسا بهترین اختراع

50 اختراع سال 2009 معرفی شدند

مجله آمریکایی تایم همانند سالهای گذشته به معرفی و طبقه بندی 50 اختراع برتر سال پرداخته است در این دوره موشک "آرس- 1" ناسا توانست به عنوان بهترین اختراع سال برگزیده شود.
کد خبر: ۲۹۳۹۹۵

40 سال پس از فرود آپولو 11 بر روی ماه، مجله تایم جایزه بهترین اختراع سال 2009 را به موشک جدید "آرس- 1" اعطا کرد این موشک قرار است به عصر شاتلها پایان دهد و راه را برای اکتشافات فضایی بیشتر باز کند.

این مجله آمریکایی طبقه بندی 50 اختراع برتر سال را همه ساله اعلام می کند که عنوان بهترین گزینه امسال آن، موشکی است که ناسا در پاسخ به امیدهای ماموریتهای سفر به ماه و در آینده دورتر سفر به مریخ ارائه کرده است.

نمونه آزمایشی "آرس- 1"، موشکی که بزرگتر از موشک "زحل-5" است برای اولین بار در پایان ماه اکتبر پرتاب شد.

در طرحهای آژانس فضایی آمریکا، "آرس" باید به کپسول "اویرون" متصل شود تا بتواند تیمی چهار نفره از فضانوردان را با خود به فضا ببرد. این موشک جدید نسبت به شاتلهای فعلی امنیت بیشتری را تضمین می کند ناسا پیش بینی کرده است که "آرس" می تواند از سال 2015 وارد عمل شود و در ماموریتهای فضایی شرکت کند.

انتخاب یک موشک به عنوان بهترین اختراع سال، کمی با عادات همیشگی مجله تایم متفاوت است به طوریکه در سالهای اخیر، این مجله همواره جایزه خود را به محصولات الکترونیکی کوچک و دستگاههایی اعطا کرده است که نزدیکی و تقارب بیشتری با انسان دارند. برای مثال در طبقه بندی سال 2006، تایم جایزه خود را به "یوتیوب"، در سال 2008 به "آی- فن" و در سال 2008 به "آزمایش DNA در خانه به نام Dna 23andMe" اعطا کرد.

هرچند در ادامه این طبقه بندی محصولاتی قرار گرفته اند که با زندگی روزمره انسانها تعامل بیشتری دارند. برای مثال در رتبه هشتم، واکسن آزمایشی در مقابل ویروس HIV و در رتبه پنجم "ناتال" یا سیستم پیشنهادی مایکروسافت برای کنترل بازیهای ویدیویی قرار گرفته است این سیستم بازیکن را قادر می کند که بدون استفاده از ابزارهایی چون "دسته فرمان" و تنها با حرکات بدن و اندامهای حرکتی، کنترل بازی را در دست گیرد.

همچنین در این طبقه بندی محصولات "سبز" مورد توجه قرار گرفته اند به طوریکه یک پانل کنترل مصرف در خانه، یک خودروی الکترونیکی ارزان، یک لامپ کم مصرف که به مدت بسیار طولانی کار می کند نیز در این طبقه بندی وارد شده اند.

علاوه بر این، نمونه های آزمایشی خودروی تک سرنشین "فرمول 3" که انرژی خود را از پسماندهای گیاهی تامین می کند و "دیوارهای جاندار" نیز در این رده بندی دیده می شوند. دیوارهای جاندار، باغهای عمودی واقعی هستند که می توانند به عنوان دیوار خارجی ساختمانها استفاده شوند.

«چشم مصنوعی» در رتبه این رده بندی ایستاده است. این دستگاه را موسسه تکنولوژی ماساچوست توسعه داده است که از طریق یک تراشه به چشم پیونده زده می شود و به یک دوربین کوچک متصل می شود. این دستگاه به نابینایان اجازه می دهد که مسیر خود را در اتاق پیدا کنند و صورت افراد را تشخیص دهند.

همچنین در رتبه 28، آلبوم موزیکال " ThruYou" قرار گرفته است این آلبوم با ابزارهای ویدیویی و فیلمهای "یو تیوب" ترکیب شده و به آلبومی استثنائی که می تواند فیلمهای خانوادگی را هم در خود جای دهد تبدیل شده است.

پنج رتبه اول این طبقه به شرح زیر است:

1- موشک "آرس" ناسا: موشک ناسا که پایان ماه اکتبر آزمایش شد.

2- تانک برد- تونا: یک تانک نوآورانه پرورش ماهی تن در استرالیا

3- لامپ 10 میلیون دلاری: این لامپ کم مصرف "ال. ای. دی" را شرکت فلیپس توسعه داده است. این لامپ می تواند 25 هزار ساعت کار کند. وزارت انرژی آمریکا برای خرید این لامپها از شرکت فلیپس 10 میلیون دلار پرداخت کرده است.

4- ترموستات هوشمند: این ترموستات هوشمند که EnergyHub Dashboard نام دارد دستگاه کوچکی مجهز به یک صفحه نمایشگر است که میزان برق و هزینه دستگاههای الکترونیکی را دقیقا تعیین می کند.

5- کنترل کننده آزاد بازی: این سیستم را که ناتال نام دارد مایکروسافت ارائه کرده است. ناتال به بازیکن اجازه می دهد تنها با حرکات بدن، کنترل بازی را در دست گیرد. 

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها