گروه ورزش - رضا پورعالی: هر چه به پایان نیم فصل لیگ برتر نزدیک‌تر می‌شویم، پرونده بازگشت علی کریمی به پرسپولیس هم داغ‌تر می‌شود. این پرونده درست از همان روزی به جریان افتاد که گفتند حرف عباس انصاری‌فرد دیگر در پرسپولیس برش ندارد. او همان کسی بود که پای کریمی را از پرسپولیس برید، پس برکناری‌اش از مدیرعاملی تیم سرخ‌پوش می‌توانست یک معنای شیرین برای هواداران این تیم داشته باشد؛ پایان منع حضور جادوگر در اردوی قرمزها.
کد خبر: ۲۸۸۴۰۸

درست از یک هفته قبل از دربی بود که شایعه بازگشت کریمی سرزبان‌ها افتاد و در این میان، حتی عده‌ای که اطلاعات ناچیزی از قوانین نقل و انتقال داشتند، امیدوار بودند کریمی را در همان دربی، رودرروی استقلال ببینند!

به هر شکل از همان زمان این سوال که آیا دوست داری به پرسپولیس برگردی، به کرات از سوی خبرنگاران و گزارشگران مختلف، از کریمی پرسیده شد و پاسخ جادوگر هم کم و بیش به تمامی این سوالات مشابه یکی بود؛ بله!

درباره این‌که این انتقال منع قانونی دارد یا خیر، صحبت‌های ضدونقیض زیادی مطرح شد اما باید گفت ماحصل این اظهارات برای هواداران پرسپولیس شیرین است.

آلبرت گریگوریان، دبیر سازمان لیگ برتر در این باره به «جام‌جم» می‌گوید: «بخشنامه‌ای به آیین‌نامه این فصل نقل و انتقالات اضافه شده که در آن به تیم‌های لیگ برتری این اجازه را می‌دهد که تنها یک بازیکن را میان یکدیگر جابه‌جا کنند.»

یعنی در سوژه مورد بحث، اگر پرسپولیس کریمی را می‌خواهد، حتما باید یکی از بازیکنانش را با رعایت شرایط مورد توافق طرفین، به استیل‌آذین بدهد. حال اگر فهرست پرسپولیس پر باشد، چه؟! آلبرت می‌گوید: «این یکی از ایرادهای بخشنامه فوق است، چون حتی بازیکن قرضی هم جایی را در فهرست تیم جدیدش اشغال می‌کند و چنین انتقالی در صورتی که فهرست تیمی پر باشد، با قانون مغایرت دارد.»

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس برجسته فوتبال کشور هم به نوعی صحبت‌های دبیر سازمان لیگ را تایید می‌کند: «در دنیا انتقال به صورت قرضی، فقط از لیگ بالاتر به لیگ پایین‌تر امکان‌پذیر است، اما متاسفانه در ایران این مساله به اشتباه جا افتاده که تیم‌های لیگ برتری بین خود بازیکن جابه‌جا کنند.»

اشاره نصیرزاده به بند 7 از ماده 25 آیین‌نامه نقل و انتقالات فدراسیون فوتبال است که احتمالا برای فصل آینده اصلاح خواهد شد، اما فعلا دامن پرسپولیس را برای جذب کریمی نخواهد گرفت.

فارغ از این مساله که انتقال کریمی به پرسپولیس، منع قانونی دارد یا خیر، یک مشکل به ظاهر اساسی در راه این جابه جایی وجود دارد و آن، اتکای بیش از اندازه استیل‌آذین به ستاره شماره 8 خود است.

کریمی تا پیش از آن‌که شایعه بازگشتش به پرسپولیس بر سر زبان‌ها بیفتد، در همان 5 هفته اول، 6 گل برای استیل‌آذین زده بود تا با توجه به این تعداد گل و همین‌طور 4 پاس گل، تاثیرگذار‌ترین بازیکن لیگ باشد. این روند با چند هفته تاخیر از هفته دهم نیز دوباره از سر گرفته شد و کریمی 4 گل دیگر هم در این 3 هفته اخیر برای تیمش زد تا با 10 گل زده، آماری خیره‌کننده را از خود به جای گذاشته باشد.

در چنین شرایطی، آیا استیل‌آذین می‌تواند از ستاره‌اش دست بکشد؟! شاید تنها دلیل مخالفت حمید استیلی با این انتقال هم همین باشد. او دیروز برای چندمین بار مخالفتش را با جدایی چنین بازیکن تاثیرگذاری اعلام کرد، اما با علم به این موضوع که حسین هدایتی، مالک باشگاه با جدایی کریمی موافقت کرده، نتیجه نهایی درباره این قضیه را به صحبت‌های آتی‌اش با سران باشگاه موکول می‌کند: «کریمی تصمیم‌گیری برای چنین انتقالی را کاملا به باشگاه واگذار کرده است. البته او کاپیتان تیم ماست و شرایط برایش در استیل‌آذین مهیاست؛ او در این تیم، به تاثیرگذارترین بازیکن لیگ تا این مقطع تبدیل شده و آقای گل مسابقات است؛ خب با وجود چنین شرایطی، باید دید او در نیم‌فصل چه تصمیمی می‌گیرد.»

استیلی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاثیرگذاری کریمی در تیم استیل‌آذین و محوریت او در مسابقات، با نبود او در ترکیب تیمش چه خواهد کرد، می‌گوید: «از نظر من هیچ اشکالی ندارد که کریمی یا هر بازیکن دیگری محور تیم ما باشد. به طور طبیعی می‌کوشیم کریمی همواره در ترکیب تیم حضور داشته باشد اما در صورت نبود او به هر دلیلی طبق برنامه‌ها نفرات جایگزین، باید جبران کنند. به عنوان مثال در تیم بارسلونا هم بازیکنی جای مسی را نمی‌گیرد، اما نبود او در برخی مسابقات، تاثیر زیادی بر کاهش قدرت این تیم ندارد.»

در عین حال چشم امید پرسپولیسی‌ها به بازگشت دوباره کریمی، به حسین هدایتی بسته شده است. مالک متمول استیل‌آذین که هنوز هم خود را عاشق سینه چاک پرسپولیس می‌داند، درباره انتقال کریمی به این تیم می‌گوید: «علی یک پرسپولیسی‌ است و در این تیم شناخته شد. من حاضر بودم به طور رایگان او را در اختیار تیم پرسپولیس قرار دهم، اما کج‌سلیقگی برخی باعث شد جلوی چنین کاری گرفته شود، اما هیات مدیره استیل‌آذین تلاش خود را کرد. به هر حال رفتن کریمی به پرسپولیس دیر یا زود صورت می‌گیرد، زیرا خودش نیز مایل است.»

رئیس سابق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس می‌افزاید: «همیشه نمی‌توان با هیاهو و جنگ رسانه‌ای کارها را انجام داد بویژه درخصوص انتقال علی کریمی. اگر هیات مدیره باشگاه استیل‌آذین با انتقال علی کریمی به پرسپولیس موافقت کند و تصمیم به چنین اقدامی بگیریم، این انتقال انجام می‌شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها