کمیته‌بررسی‌شکایات‌انتخابات‌افغانستان:

کرزای 50 درصد آرا را به‌دست نیاورد

کمیته بررسی شکایات‌ انتخابات در افغانستان اعلام کرد که براساس شمارش مجدد آرا ،حامد کرزای،رئیس‌ جمهوری افغانستان نتوانسته است حد نصاب لازم را برای حفظ مقام خود به‌ دست آورد و بنا بر این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۷۸۹۹

به گزارش بی‌بی‌سی، در صورت تائید این خبر حامد کرزای بار دیگر باید با رقیب اصلی خود عبدالله عبدالله، وزیر خارجه پیشین افغانستان در دور دوم انتخابات رقابت کند.

مقام‌های عالی‌رتبه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کردند که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان اعلام کرده است که آرای کرزای به 50 درصد نرسیده است.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرده که وی حد نصاب لازم را به دست آورده است، اما ناظران اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که از هر چهار رای اخذ شده در انتخابات، یک رای مخدوش است.
 
درعین حال شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از نماینده آمریکا در هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که به سبب وقوع تقلب، انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده می شود.

پیش از این، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان تصمیم به ابطال صندوقهای رای در 210 حوزه رای گیری در این کشور گرفت که با این اقدام، احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم افزایش یافت.

منابع آگاه اعلام کرده بودند: به دلیل کاهش میزان آرای حامد کرزای طی تصمیم اخیر کمیسیون رسیدگی به شکایات افغانستان، او بخشی از آرا خود را از دست داده است.

خبرنگار شبکه الجزیره نیز به نقل از مقامهای بین المللی در افغانستان گفت: از آنجا که میزان رای کرزای به زیر 50 درصد کاهش یافته وی قادر به کسب اکثریت مطلق آرا نبوده و برای ماندن در سمت خود باید در دور دوم انتخابات به رقابت با عبدالله عبدالله بپردازد.

این در حالی است که کمیسیون انتخابات افغانستان هنوز به طور رسمی نتیجه نهایی بازشماری آرا انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام نکرده، با این حال انتظار می رود این اقدام تا ساعات پایانی روزدوشنبه انجام شود.

در همین حال طی روزهای گذشته فشارهای بین المللی برنامزدهای انتخاباتی افغانستان به ویژه حامد کرزای برای گردن نهادن به تصمیم نهایی کمیسیون انتخابات این کشور افزایش یافته و شخصیتهای غربی با سفر به کابل به دیدار و گفتگو با کرزای و رقیب اصلی وی عبدالله عبدالله پرداخته اند.

مقام‌های رسمی اعلام کردند، پس از آن‌که کمیسیون انتخابات نتایج تحقیقات سازمان ملل مبنی بر بروز تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری 20 اوت را رد کرد، بحران انتخاباتی افغانستان عمیق‌تر شده است.

بحران انتخاباتی در افغانستان در حالی تشدید می‌شود که سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تا زمان روشن شدن نتایج انتخابات 20 اوت درباره استراتژی جدید واشنگتن در افغانستان تصمیم‌گیری نخواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها