یک روزنامه غربی بررسی کرد:

ویتنامی دیگر در افغانستان برای آمریکا

یک روزنامه آلمانی در تحلیلی با اشاره به اینکه شکست آمریکا در افغانستان به شدت به نقش و نفوذ این کشور در دنیا لطمه خواهد زد تکرار ویتنامی دیگر در افغانستان را دور از انتظار ندانست.
کد خبر: ۲۸۶۷۲۶

روزنامه «راینیشن پست» در تحلیلی در این باره به قلم «گوردهارد اوهلمن» نوشت: آمریکا در معرض تهدید تکرار ویتنامی دیگر در سیاست خارجی اش قرار دارد. این بدان مفهوم است که خطا در جنگ علیه ویتنام در پایان سال های شصت می تواند در افغانستان و در مبارزه با چریکهای طالبان یک بار دیگر تکرار شود.

نویسنده به مقایسه جنگ ویتنام و افغانستان پرداخت و نوشت : در هر دو رقبای آمریکا شبیه هم هستند و این امروز کاملا ملموس و مشخص است. در هر دو جنگ طرف مقابل آمریکا زندگیشان را بر اساس ایده مشترک مبارزه بدون شرط علیه دشمنانشان پایه ریزی کردند.

«اوهلمن» با اشاره به افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان خاطرنشان کرد: با این حال تاکنون موفقیت نظامی ملموسی در این جنگ حاصل نشده است و البته در جنگ ویتنام هم همین گونه بود.

در ادامه این مطلب آمده است: هشت سال جنگ علیه طالبان و هنوز تعیین نکردن هیچ تاریخی برای برگشت در مردم آمریکا با توجه به افزایش شمار تلفات این جنگ در نیروهای آمریکایی ، شک و تردیدهای اساسی در مفهوم این عملیات را در پی داشته است. این هم مشابه جنگ ویتنام است.

«راینیشن پست» نوشت: در ویتنام در پایان و به دنبال شوک های روحی ملی حاصل از این جنگ طولانی در آمریکا شکست بود. یک چنین وضعیتی امروز نیز می تواند در افغانستان تکرار شده و آمریکا را متزلزل کند.

این در حالی است که قدرت های دیگر مانند چین، هند و برزیل روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند. روسیه سرشار از منابع انرژی هم در تلاش است تا به شکوه و جلال سابقش باز گردد. شکست آمریکا در افغانستان می تواند نقش و نفوذ این کشور در دنیا را به شدت کاهش دهد.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها