jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۶۵۸۹ ۱۹ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۰:۰۰

گروه جامعه - پوران محمدی:‌ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودرویتان به دلیل توقف غیرمجاز در یک خیابان یا معبر توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به پارکینگ منتقل شود. اما وقتی 48 ساعت بعد برای ترخیص آن به پارکینگ مراجعه می‌کنید، هنگام تحویل متوجه خط‌هایی روی بدنه خودرو می‌شوید، یکی از آینه‌های بغل هم شکسته و احتمالا موتور خودرو هم آسیب دیده است. مهم‌تر این‌که هیچ‌کس مسوولیت اتفاق پیش آمده را نمی‌پذیرد و مسوولان پارکینگ و راهنمایی و رانندگی هر یک تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند. در نهایت این شما هستید که باید علاوه بر پرداخت جریمه توقف ممنوع، هزینه انتقال به پارکینگ، نگهداری چند روزه خودرو و همچنین ترخیص آن از پارکینگ، مبلغ زیادی را هم بابت تعمیر آینه شکسته و مشکلات فنی که حین انتقال نادرست به پارکینگ به خودرویتان وارد شده بپردازید.

حمل خودرو به شیوه نادرست

در حالی‌که برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بدنه و همچنین از لحاظ فنی هنگام انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ باید از خودروهای ویژه دارای تجهیزات کافی استفاده شود، اما مشاهدات شهروندان و بخصوص رانندگانی که نظاره گر انتقال خودرویشان توسط پلیس به پارکینگ هستند بیانگر این‌که هم‌اکنون این خودروها صرفا با جرثقیل و وانت حمل به پارکینگ منتقل می‌شوند.

مشاهدات خبرنگار ما حاکی است، چند روز گذشته هنگام انتقال یک دستگاه خودروی پژو 206 با جرثقیل در خیابان میرداماد به پارکینگ، دودی از آن به هوا برخاسته بود که این وضعیت اعتراض رهگذران را در پی داشت.

تحمیل هزینه‌های سنگین

15 هزار تومان هزینه حمل با جرثقیل به پارکینگ، حدود 2000 تومان هزینه برای هر روز توقف در پارکینگ به اضافه یک قبض جریمه 13 هزار تومانی تنها بخشی از هزینه‌هایی است که در صورت توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ، مالک مجبور به پرداخت آنهاست.

این در حالی است که اگر به این هزینه‌ها، خسارات احتمالی وارد آمده به خودرو را در نظر بگیرید به رقم چشمگیری خواهید رسید که اغلب مالکانی که خودروی آنها توقیف می‌شود آن را چندان عادلانه نمی‌دانند و از این که مجبور به پرداخت این مبالغ هستند، ناراضی‌اند.

هیچ کس گردن نمی‌گیرد

یکی دیگر از موارد نارضایتی شهروندانی که خودرویشان هنگام انتقال و یا در مدت توقف در پارکینگ آسیب‌دیده، این است که پس از مشاهده موارد آسیب‌دیدگی خودرو چون نمی‌توانند این اتفاق را ثابت کنند؛ چاره‌ای ندارند جز این‌که بدون دریافت هیچ‌گونه خسارتی از حق قانونی خود بگذرند؛ در حالی که دریافت خسارت، حق قانونی مالک خودرو و جبران آن وظیفه دستگاه‌های مسوول است.

گلایه‌ها و نارضایتی شهروندان در ارتباط با مشکلات توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ از یکسو و آسیب‌های ظاهری و فنی که گهگاه به این خودروها وارد شده و خساراتی را به صاحبان آنها تحمیل می‌کرد، به جایی رسید که سرانجام اوایل شهریور امسال فرمانده نیروی انتظامی از پرداخت خسارت به مالکانی که خودرویشان هنگام انتقال به پارکینگ دچار آسیب‌دیدگی می‌شود، خبر داد و گفت خسارت‌دیدگان می‌توانند با مرکز 197 تماس بگیرند و خسارت دریافت کنند.

اما این‌که چقدر این وعده سردار احمدی‌مقدم، جامه عمل به خود پوشیده و آیا تاکنون در این زمینه، پلیس خسارتی به صاحب خودرویی پرداخت کرده را از رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ جویا شدیم.

سرهنگ سیدهادی هاشمی در گفتگو با «جام‌جم» با تاکید بر این‌که راهنمایی و رانندگی هیچ نقشی در ارتباط با جرثقیل‌های ویژه حمل خودرو، بحث نقل و انتقال به پارکینگ و حتی درآمدهای حاصل از آن ندارد، تصریح می‌کند: مسوولیت تمام این موارد به‌عهده بخش خصوصی طرف قرارداد با بنیاد تعاون ناجاست و راهنمایی و رانندگی هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

جرثقیل‌های استاندارد در راهند

سرهنگ هاشمی با تایید این‌که جرثقیل‌هایی که هم‌اکنون از آنها برای حمل خودروهای توقیفی به پارکینگ استفاده می‌شود، از لحاظ استاندارد‌ به‌روز نیستند؛ اما به هر حال چاره‌ای در این زمینه نداریم؛ چراکه آنها تنها جرثقیل‌های موجود در کشور هستند، تصریح می‌کند: ما نیز می‌پذیریم که باید از جرثقیل‌های مناسب و به‌روزتری در این زمینه استفاده شود تا در حین انتقال کمتر به خودرو آسیب برسد که براین اساس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نمونه‌هایی از جرثقیل‌های جدید را از کشورهای دیگر خریداری و در حال آزمایش این نمونه‌ها هستند.

وی اما در بحث آسیب دیدن خودروها به 2 نکته نیز اشاره می‌کند؛ اول این‌که بخش خصوصی از ابتدای توقیف خودرو تا مراحل انتقال به پارکینگ و ترخیص در مقابل هر اتفاقی که برای خودرو پیش بیاید، مسوول است و در صورت بروز مشکل موظف به پرداخت خسارت به مالک خودرو است؛ اما نکته دیگر این که وقتی راننده‌ای خودرواش را به هر دلیل و با آگاهی از عواقب احتمالی آن همچون توقیف و انتقال به پارکینگ در محل ممنوع پارک می‌کند، پس درواقع به نوعی با رضایت خودش مسوولیت مشکلات احتمالی را پذیرفته و نمی‌تواند ادعایی در این زمینه داشته باشد.

با 110 تماس بگیرید

رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که چرا پس از توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ به مالکانی که در آن لحظه در محل حضور ندارند، اطلاع داده نمی‌شود، این ضرورت را پذیرفته و می‌گوید: در حال حاضر براساس هماهنگی‌هایی که در این خصوص با مرکز 110 صورت گرفته است، پس از توقیف خودرو توسط راهنمایی و رانندگی بلافاصله شماره پلاک و مشخصات خودرو به مرکز 110 اعلام می‌شود و به محض این‌که مالک خودرو با مرکز 110 تماس بگیرد، از این طریق به وی اطلاع داده می‌شود که خودرواش توسط پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل شده است.

پرداخت خسارت آغاز شده است

سرهنگ هاشمی اما بحث مشکل بودن اثبات این‌که خودرو در حین انتقال یا در پارکینگ آسیب‌دیده و زیر بار نرفتن متولیان امر برای پرداخت خسارت به مالکان این خودروها را نپذیرفته و می‌گوید: اگرچه آمار دقیق را باید از بنیاد تعاون ناجا و بخش خصوصی مسوول در این زمینه جویا شوید، اما طبق اطلاع بنده کار پرداخت خسارت به مالکان خودروهای آسیب‌دیده آغاز و به تعدادی از آنها نیز خسارت پرداخت شده است.

دشواری کار خبرنگاران حوزه ناجا

از آنجا که مسوولیت انتقال خودروهای توقیفی از سوی پلیس به پارکینگ به عهده شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد بنیاد تعاون ناجاست، خبرنگار «جام‌جم» تلاش بسیاری کرد با مسوولان این بنیاد پیرامون جزئیات نحوه رسیدگی به شکایات مردمی و پرداخت خسارات به رانندگانی که خودروهایشان در پروسه انتقال و توقف در پارکینگ آسیب‌دیده است، گفتگو کند، اما با وجود قول مساعد مسوول مرکز اطلاع‌رسانی ناجا، انجام مصاحبه به نتیجه نرسید و بناچار این گزارش بدون اظهارنظری از سوی مسوولان بنیاد تعاون ناجا که به نوعی متولی بحث توقیف و انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ هستند، بسته شد.

به بن‌بست خوردن و متوقف ماندن انجام مصاحبه‌ها در پروسه طولانی هماهنگی در حوزه خبری نیروی انتظامی و زیرمجموعه‌های آن مدت‌هاست به امری عادی برای خبرنگاران این حوزه تبدیل شده، اما انتظار می‌رفت این روزها که در هفته نیروی انتظامی به سر می‌بریم، مسوولان آن نهاد رویه مجموعه خود را در اطلاع‌رسانی اصلاح کرده و همکاری بیشتری با خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه داشته باشند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
اسلام، ضامن حقوق و آزادی زنان

اسلام، ضامن حقوق و آزادی زنان

دین اسلام، حقوقی را برای انسان قرار داده است که در این خصوص تفاوتی میان زن و مرد به عنوان دو فرد وجود ندارد و حقوق مشترک زنان و مردان در جامعه اسلامی تلقی می‌شود.

حزب ا... تسلیم پذیر نیست

حزب ا... تسلیم پذیر نیست

این روزها هجمه‌های همه جانبه‌ای از سوی آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی به محور مقاومت و حزب ا... لبنان وارد می‌شود.

تعامل کارساز قوا

تعامل کارساز قوا

قوه مجریه، قضاییه و مقننه، سه بازوی کارآمدی نظام در پاسخگویی به مطالبات حقیقی مردم و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب‌ هستند و همگرایی سه‌ قوه در اجرای این سیاست‌ها الزامی است.

محرومیت زدایی عزم جدی می‌خواهد

محرومیت زدایی عزم جدی می‌خواهد

اتفاقی تلخ که برای مرحوم خانم آسیه پناهی افتاد بار دیگر ذهن‌ها را متوجه این موضوع کرد که باید برای محرومان و مستضعفان جامعه که قدرت خرید مسکن ندارند و به کپرنشینی و حاشیه‌نشینی روی آورده‌اند، فکری اساسی کرد.

گفتگو

بیشتر
بازیگری نمی‌ایستد

گفت‌گو با پرستو گلستانی به مناسبت تولدش و همه خاطراتی که این سال‌ها برای ما ساخته است

بازیگری نمی‌ایستد

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر