همزمان با سالروز خواجه شیراز

درهای حافظیه بر روی مردم بسته شد

درهای آرامگاه حافظیه در یاد روز این شاعر نامی کشور به دلیل هماهنگی برای برگزاری برنامه سالروز خواجه اهل راز بر روی گردشگران ، بازدیدکنندگان و دوستداران حافظ بسته شد و شمار قابل توجهی از مردم با درهای بسته حافظیه روبرو شدند.
کد خبر: ۲۸۶۴۹۳

به گزارش مهر ، در ساعت اولیه صبح یکشنبه عده ای از مسافران و گردشگران و افرادی که از نقاط مختلف استان فارس به مناسبت یادروز حافظ قصد حضور در آرامگاه وی را داشتند درهای حافظیه را بر روی خود بسته دیدند.

این جمعیت که مرتب بر تعداد آنها اضافه می شد بدون اینکه اطلاع داشته باشند باید از قبل کارتهای ویژه ای برای حضور تهیه می کردند به آرامگاه حافظ مراجعه کردند اما اجازه ورود به مجموعه را دریافت نکردند که پس از ساعاتی انتظار عده ای از دست اندرکاران با حضور در جمع مردم اعلام کردند امروز بازدید از حافظیه عمومی نیست و فقط افرادی می توانند وارد مجموعه شوند که کارت ویژه در اختیار داشته باشند.

یک شهروند شیرازی در این خصوص گفت: همه ساله در روزهایی از سال به خصوص در سالروز خواجه راز هر جا که باشم خودم را به حافظیه می رسانم تا زیارتی کنم و انرژی از دست رفته را بازیابم اما امروز آنچنان احساس سرخوردگی کردم که درمانده شدم.

پیمان شیرازی خاطرنشان کرد: البته ما بسیار خوشحالیم از اینکه برای گرامیداشت حافظ برنامه ای برگزار کنند که البته امیدواریم در خور شان باشد اما این امر نباید باعث شود مردم از حافظ محروم شوند.

یک دانشجوی استان فارس که از شهرستانی دور از مرکز استان برای زیارت حافظیه آمده بود ، گفت: اصلا تصور نمی کردم حافظ انحصاری شده باشد حتی اگر برنامه ای باشد که نیازمند هماهنگی های ویژه است به طور طبیعی می توانستند این کار را از بعداز ظهر شروع کنند.

غزل زارع یادآورشد: من و دوستانم از بامداد امروز داراب راه افتادیم تا روز حافظ در کنار خواجه اهل راز باشیم اما تصور نمی کردیم با این وضعیت روبرو شویم.

وی تاکید کرد: جلوی درب حافظیه به ما گفتند باید کارت تردد داشته باشید که گرفتن آن برای ما دانشجویان کار که در شهر شیراز کسی جز حافظ را نمی شناسیم بسیار سخت است.

یک حافظ پژوه نیز با گلایه گفت: حافظ نباید انحصاری باشد، این شاعر گرانقدر ایرانی متعلق به همه مردم است و تحت هیچ شرایطی نباید مصادره شود.

وی تاکید کرد: در برنامه ای که امشب قرار است برگزار شود نیمی از حاضرین تنها به صرف وظیفه سازمانی و ارگانی حضور دارند و علاقه مندان واقعی حافظ که به نهاد یا سازمان خاصی وابسته نیستند از حضور در برنامه محرومند. شماری از دوستان من کارت دعوت گرفته اند و من نه تنها کارت تردد ندارم بلکه از کارت دعوت نیز بی بهره ام. حافظ متعلق به عموم مردم است و برنامه های روز حافظ نیز باید عمومی باشد نه آنکه درب حافظیه را از صبح به خاطر برنامه ای حداکثر یک ساعته به روی مردم بندند.

مردم استان فارس اعتقاد خاصی به حضرت حافظ دارند و به خصوص در مناسبتهایی چون سالروز وی تقید خاصی به حضور در آرامگاه وی دارند به همین دلیل علاوه بر شمار زیادی از مردم که از اقصی نقاط استان برای زیارت خواجه اهل راز می آیند ایرانیانی از نقاط دیگر کشور در این روز در شیراز حضور می یابند که بسته بودن درب حافظیه از صبح بسیاری از آنان را سرخورده و ناامید کرده است.

بازار داغ نامه نویسی برای رئیس جمهور

در شرایطی که جمع زیادی از دوستداران حافظ پشت دربهای بسته حافظیه مانده اند عده ای نیز در حال نوشتن نامه و رساندن آن به رئیس جمهور هستند و عده ای دیگر نیز که نامه های خود را از قبل آماده کرده بودند از دست اندرکاران تقاضا دارند که نامه ها را تحویل دهند.

البته در این حال یکی از دست اندرکاران با مراجعه به جمع این افراد اعلام کرد که در گوشه ای از خیابان محلی برای جمع آوری نامه های مردمی پیش بینی شده و شهروندان می توانند نامه های خود را به این قسمت تحویل دهند.

مراسم افتتاحیه بزرگداشت حافظ امروز 20 مهر با حضور رئیس جمهور، استاندار فارس، امام جمعه شیراز، نمایندگان مجلس و جمعی از فرهنگوران در جوار آرامگاه حافظ برگزار و قبل از آن نیز کتابخانه و مرکز اسناد ملی شعبه فارس افتتاح می شود.

همچنین فردا 21 مهر نیز مراسم گلباران آرامگاه حافظ و نشست های تخصصی حافظ پژوهی در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها