ورود جعبه جادویی به خانه‌ها، نقطه عطفی در تحولات جامعه بشری به شمار می‌رود که در این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی کرده است و در جهت انتقال سریع‌تر اطلاعات با کیفیت روز افزون به مخاطبان گام بر می‌دارد. در سال‌های گذشته، کشورمان در فناوری جدید، تنها یک کشور واردکننده و مصرف‌کننده بوده است، اما به همت محققان و پژوهشگران ایرانی در سال‌های اخیر، نه‌تنها فقط واردکننده فناوری‌های نو نبوده‌ایم، بلکه توانسته‌ایم در جهت خودکفایی برخی فناوری نیز گام برداریم. یکی از این حوزه‌ها گیرنده‌های تلویزیونی است. بتازگی مهندس محمدعلی اسلامیان موفق به طراحی، ساخت در انواع گیرنده‌های تلویزیون دیجیتال ماهواره‌ای، زمینی و کابلی شده‌ که خودکفایی در این زمینه را برای کشور به ارمغان آورده است .گفتگوی ما را با این محقق جوان بخوانید.
کد خبر: ۲۸۵۱۰۲

‌درباره ایده طراحی، ساخت و خودکفایی در انواع گیرنده‌های تلویزیون دیجیتال توضیح می‌دهید؟

این سیستم در اوایل دهه 1370 در اداره کل تحقیقات و خودکفایی صدا و سیما مطرح شد. در این مرحله از کار فاز امکان سنجی و تحقیقات مورد نیاز به انجام رسید و سپس در سال 1383 مرحله نیمه صنعتی تولید گیرنده‌های ماهواره‌ای طی قراردادی با بخش خصوصی و در ادامه تولید انبوه این ادوات آغاز شده است. برای ساخت گیرنده حرفه‌ای امکاناتی مانند BISS Decoding که باید مجوز آن به طور قانونی برای این سیستم دسترسی شرطی کسب می‌شد. دیگر امکانات این سیستم بعضی ورودی یا خروجی‌های حرفه‌ای دیجیتالی است که گیرنده‌های خانگی آنها را ندارند.

این گیرنده از چه بخش‌هایی تهیه شده است؟

یک گیرنده به طور کلی شامل 4 بخش اصلی پایانه ورودی، قسمت جداکننده صدا و تصویر، بازگشایی و رمز گشایی و در نهایت پایانه خروجی و کنترل است.

‌چند گیرنده در این طرح طراحی و ساخته شد؟

برای این طرح 3 نوع گیرنده طراحی شد. نوع اول گیرنده حرفه‌ای ماهواره برای کاربردهای سیگنال‌رسانی صدا و سیما، گیرنده‌ خانگی تلویزیون دیجیتال 2 MPEG و گیرنده کابلی که در واقع فناوری پایه را از کشورهای فرانسه و آلمان دریافت کردیم و بر اساس قطعات موجود نرم‌افزار و سخت‌افزار را طراحی کردیم و در حال حاضر اشراف کاملی بر این سیستم داریم و وارداتی نیست که براحتی توسط خارجی‌ها در مواقع بحرانی و خاص کنترل شود.

‌چه زمانی این سیستم تولید خواهد شد؟

2 سال پیش قرار بود تلویزیون دیجیتال با استانداردDVBT و فشرده سازی 2 MPEG راه اندازی شود که بر همین اساس نیز نمونه‌ای تولید شد، ولی بتازگی تصمیم گرفته شده است که فشرده‌سازی تلویزیون دیجیتال را از 2 MPEG به 4 MPEG ارتقا دهند که در ارتباط با بهبود کیفیت و بهره‌وری از پهنای باند دارای مزیتی حدود 30 درصد است که این مساله باعث شد نمونه اول دیگر قابل تولید انبوه نباشد و نمونه دیگری در دست ساخت است که قابلیت‌های پیشرفته‌تر از جمله بازگشایی استاندارد 4 MPEG دارد.

‌برنامه‌ای برای توسعه این سیستم ندارید؟

برنامهریزی انجام شده برای پشتیبانی از فرمت ماهواره‌ای 2 DVBS ، اتصال به شبکه، IPTV و Home networking(شبکه خانگی) و بسیاری از قابلیت‌های دیگر در این گیرنده در حال تعبیه است. صدا و سیما سیگنال ماهواره‌ای خود را از 10 سال پیش به فرمت دیجیتال تبدیل کرده است، ولی فرستنده‌های دریافت خانگی، هنوز آنالوگ هستند. با نصب فرستنده‌های دیجیتال تحولی در تلویزیون خانگی ‌با ارائه سرویس‌های جدید ایجاد می‌شود.

‌در خصوص دستاوردهای این طرح توضیح می‌دهید؟

انجام این سیستم 70 درصد صرفه‌جویی ارزی در بر داشته است. در عصر سیگنال‌های دیجیتال خوشبختانه در این زمینه عقب ماندگی تکنولوژیکی تا حد زیادی جبران شده، بدین معنی که اکنون دانش فنی پایه ساخت فرستنده و گیرنده دیجیتال وجود دارد و حتی می‌توانیم در این زمینه علاوه بر خودکفایی که حاصل شده به بازارهای منطقه نیز صادرات داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها