وزیر بهداشت در حالی امروز چهارشنبه آلوده بودن برنجهای وارداتی مارک دار به آرسنیک، جیوه و فلزات سنگین را تکذیب کرده است که گزارش موسسه استاندارد چیزی دیگری را اثبات می کند.
کد خبر: ۲۸۲۰۳۸

به گزارش مهر، در روزهای اخیر سرانجام شاهد آن هستیم که مسئولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پذیرفته اند که 13 نوع برنج وارداتی غیراستاندارد و غیر قابل مصرف هستند، این در حالی است که این نوع برنجها به وفور در بازارهای مختلف کشور موجود است.

براساس اعلام این سازمان، کلیه برنجهای وارداتی با نامهای آریا، خاطره، 181، مینویک، پاندا، محسن، مه کلاسیک، آفرین، مژده، کریستال، جادوگر، کمال ملکی و طوبا طلایی با استانداردهای بین المللی و داخلی مغایرت دارند و شهروندان باید از مصرف آنها خودداری کنند.

این در حالی است که امروز مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت به خبرنگاران گفته است: گزارش برنجهای مارک دار و تبلیغ شده به وزارت بهداشت نشان می دهد که آلوده نیستند.

وی افزوده است: گزارش آزمایش بر روی ‌برنجهای سالهای قبل که توسط معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت انجام شده است، نشان می دهد که آلودگی در این برنجها از حیث آرسنیک ، جیوه و فلزات سنگین وجود ندارد.

دستجردی تصریح کرده است: تقریبا تمام این برنج های وارداتی را بررسی کرده ایم و هیچ موردی از آلودگی به مواد سنگین در این برنجها گزارش نشده اما مسوولان ذیربط خودشان باید برای برنج ها تصمیم بگیرند.

با این حال، خبرگزاری مهر جزئیات گزارش موسسه استاندارد از غیراستاندارد بودن 13 نوع برنج وارداتی را به صورت جدولی به شرح ذیل منتشر کرد:

استاندارد تهران: برنج های وارداتی آلوده اند

از سوی دیگرمدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران با تاکید بر آلوده بودن برخی برنج های وارداتی اعلام کرد : آزمایش های تخصصی دستگاه های فنی بررسی کننده، آلوده بودن این برنج های خارجی را تایید می کند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی پورهاشم امروز در مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه همایش استاندارد و مصالح ساختمانی در واکنش به اظهارات رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران مبنی بر سالم بودن برنج های وارداتی گفت: وی فقط یک واسطه خرید و فروش برنج است و حق ورود به مسائل فنی و تخصصی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تاکنون دستگاه فنی ویژه بررسی این مواد را ندیده است ، افزود: نمی توان به حرف های کسانی که منافعشان به خطر افتاده است استناد کرد و انتظار داشت کسی که واسطه است بگوید "ماست من ترش است".

مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران تصریح کرد: کارشناسان این موسسه دقیقا نتایج آزمایش های خود را قبول و درباره آلوده بودن برنج های وارداتی ایمان دارند.

پورهاشم با تکذیب ادعاهای رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در خصوص جلسه استاندار و مسئولان ذیربط گفت: در این جلسه ، استاندار تهران به هیچ کس به جز گروه تخصصی سازمان استاندارد اجازه نداد درباره مسائل تخصصی و فنی آزمایش های مواد غذایی سخنی بگوید.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران با تاکید بر آلوده بودن برنج های وارداتی از معاون دادستان استان تهران که در جلسه بررسی این موضوع در استانداری تهران حضور داشت خواست به اظهارات رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران رسیدگی کند.

وی گفت: سازمان استاندارد وارد بازی های سیاسی و اقتصادی نمی شود و به عنوان ناظر حاکمیتی مستقل عمل می کند و فقط به فکر حفظ منافع مردم است.

پورهاشم افزود: وقتی مرکز تحقیقات برنج کشور اعلام کرد برنج های وارداتی سرطان زاست و هنگامی که رئیس جهاد کشاورزی مازندران بر مشکل دار بودن برنج های خارجی تاکید کرد ، سازمان استاندارد طبق وظیفه ذاتی خود تحقیقات درباره این موضوع را آغاز و نتایج آن را نیز اعلام کرده است .

پورهاشم در این حال از رسانه ها خواست: اجازه دهند این بحث ها در میان مسئولان حل و فصل شود.

مدیرکل استاندارد استان تهران پیش از این هم آلودگی 13 برند برنج وارداتی به فلزات سنگین از جمله سرب روی و کادمیوم را تائید کرده و گفته است : برنج های وارداتی با نام های " آریا ، خاطره، 181 ، مینو یک ، پاندا ، محسن، مه کلاسیک ، آفرین ، مژده ، کریستال ، جادوگر ، کمال ، ملکی و طوبا طلایی " با استانداردهای بین المللی و داخلی مغایرت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها