گروه جامعه - کتایون مصری: کمتر از 10 روز به بازگشایی مدارس زمان باقی است، اما هنوز مشکل کاربری، فرسودگی، فقدان تجهیزات، اجاره و قلع و قمع مدارس گریبان نظام آموزشی را رها نکرده و تابستان که می‌توانست فرصت مناسبی برای بازنگری در وضعیت این‌گونه مدارس باشد، مثل سال‌های گذشته براحتی از دست رفته است. مرتضی رئیسی اما به عنوان رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس همواره دیدگاه مثبت‌تری نسبت به شرایط موجود مدارس دارد و از ساخت و ساز وسیع مدارس و ارائه آمارهای کلان در این زمینه خبر می‌دهد، هرچند به گفته وی، اعتبارات دولت برای ساخت و احداث واحدهای آموزشی 7/3 برابر افزایش یافته و حدود 25 درصد فضاهای آموزشی کشور در دولت نهم ساخته شده است، اما خود اذعان می‌کند که رفع مشکل «مدارس فرسوده قلع و قمعی» به تحقق اعتبارات وعده داده شده نیازمند است، مدارس قلع و قمعی درواقع مدارسی هستند که مالکی غیر از آموزش و پرورش دارند و به دلیل فرسودگی مالک اصلی این‌گونه ساختمان‌ها قصد تخریب آن را دارد، با توجه به استقرار مدارس در این ساختمان‌ها امکان تخریب سریع آن وجود ندارد و آموزش و پرورش نیز قادر به تخلیه این ساختمان‌ها نیست.
کد خبر: ۲۸۰۹۰۳

از سوی دیگر حبیب‌الله بوربور که سال‌ها سکان معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش را در دست داشت، می‌گوید: عمر مدارسی که بعد از انقلاب ساخته شد، بسیار کم است و هیچ کسی به مدارس ساخته شده، افتخار نمی‌کند.

اما جانشین وی، رئیسی عقیده دارد مدارس فعلی براساس استانداردهای ضد زلزله ساخته می‌شود و درباره این که چرا مشکلات آن همچنان آزاردهنده است، می‌‌گوید: از 4000 میلیارد تومانی که قرار بود به تخریب و نوسازی مدارس اختصاص یابد، تنها 2070 میلیارد تومان آن محقق شده است. به گفته او، در بودجه امسال، 517 میلیارد تومان اعتبار به این امر اختصاص یافته که در صورت پرداخت کامل، کل اعتبارات تخریب و نوسازی مدارس به 2587 میلیارد تومان می‌رسد و این تنها یک‌سوم اعتباری است که در قانون به آن اشاره شده است.

72 درصد مدارس تهران فرسوده‌اند

وجود اخبار ضد و نقیض درباره کاهش شمار مدارس فرسوده یا وجود مدارس استیجاری، فرسوده و قلع و قمعی منجر شده تا مسوولان نیز جهتگیری منسجمی در برنامه‌ها خود نداشته باشند. اظهارنظر اخیر زکریا یاذرلو، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران درباره وجود 72 درصد مدارس تهران در بافت قدیمی و فرسوده و انتقاد او از این که مدیریت شهری به همان صورت که به مسجد به عنوان یک جایگاه فرهنگی و مذهبی توجه دارد می‌تواند امتیازاتی را به مدارس شهر اختصاص دهد، نشان می‌دهد که اگر در تهران بحث مدارس فرسوده تا این اندازه جدی است، وضعیت شهرهای دور از مراکز استان می‌تواند به مراتب بدتر باشد.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از تحویل 2400 مدرسه جدید در قالب 11 هزار و 700 کلاس درس در ماه جاری خبر داده است با این حال، هنوز 25 هزار مدرسه در کشور دو نوبته‌اند.

3800 مدرسه استیجاری و قلع و قمعی در کشور

براساس اخبار موجود، در حال حاضر 3800 مدرسه استیجاری و قلع و قمعی و 14 هزار فضای آموزشی بدون سند در کشور وجود دارد. این مشکل برای وزارت آموزش و پرورش کشور آنچنان بغرنج بوده که هیات دولت خود به رفع مشکل پرداخت و بتازگی از اجرای دو مصوبه برای حل این معضل خبر داد. علیرضا علی‌احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش در این‌باره می‌گوید: برای حل مشکل مدارس قلع و قمعی کاربری قسمتی از فضاهای آموزشی به فضاهای تجاری و مسکونی تغییر پیدا می‌کند.

براساس این گزارش، کارگروه‌های ویژه‌ای در وزارتخانه تشکیل شده تا به پیگیری وضعیت این مدارس بپردازند و وزارت مسکن و شهرسازی، زمین شهری، اداره کل منابع طبیعی و اعضای کمیسیون ماده 5 شهرداری‌ها را وادارد تا با دادن زمین معرض و تغییر کاربری زمین‌های آموزشی این مشکل را برطرف کند.

مشکل استیجاری بودن ساختمان مدارس نه تنها در بخش دولتی که در مدارس غیردولتی نیز در بسیاری موارد منجر شده موسسان با اخذ شهریه‌های کلان و بی‌ضابطه به جبران کسری بودجه سالانه خود بپردازند یا با قرار گرفتن در مرز ورشکستگی، عطای آموزش را به لقای آن بخشیده و مدرسه را تعطیل کنند.

408 مدرسه در تهران مشکل کاربری دارند

زمانی که رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، شهریورماه خبر داد که 408 واحد مدرسه پایتخت دارای مشکل کاربری است که این مدارس جزو مدارس استیجاری و قلع و قمعی هستند، اشاره نشد که مشکل کاربری نه تنها دامنگیر مدارس دولتی است بلکه بیشتر مدارس غیرانتفاعی (غیردولتی)‌ را نیز درگیر کرده است و به نظر نمی‌رسد سهمی از اعتبارات سنگینی که رئیس سازمان نوسازی مدارس برای حل این مشکل طلب می‌کند به مدارس غیردولتی برسد. این مدارس باید در انتظار تحقق وعده مجلس هفتم باشند که دولت براساس آن، موظف شد تا 5 سال به طور آزمایشی 50 درصد سرانه مدارس غیرانتفاعی را بپردازد. با این حال، مدارس غیردولتی در حال حاضر در همه شهرها و روستاهای کشور با مشکل فضای آموزشی، آزمایشگاه، زمین ورزشی، کتابخانه و حتی کلاس‌ها روبه‌رو هستند.

در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها به استثنای مدارس پادگانی شکل که شبیه به هم با آجرهای سه سانتی زرد یا نارنجی رنگ ساخته و جلوی پنجره‌های آن توری کشیده شده است، بسیاری از مدارس به خانه‌های کوچک و قدیمی شبیه‌‌اند که مساحت کمی برای کلاس‌ها در نظر گرفته‌اند و بدون تهویه مناسب یا سیستم گرمایشی و سرمایشی به سختی نام کلاس درس را بر خود دارند.

میز و نیمکت‌های بدون استاندارد

رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: هر سال 100 میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات مدارس می‌شود. به گفته وی، خرید میز و نیمکت، وسایل آموزشی و کمک آموزشی، تجهیزات اداری و رایانه‌ای، وسایل آزمایشگاهی، نمازخانه، سالن ورزش و کتابخانه در مدارس از وظایف سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است.

در حالی که نه تنها توزیع این تجهیزات در مدارس کشور عادلانه نیست که به گفته کارشناسان، غیراستاندارد بودن تجهیزاتی مثل میز و نیمکت منجر به مشکلات قامتی و اسکلتی در دانش‌آموزان شده است.حسین قاسمی، کارشناس مسوول توسعه تربیت بدنی آموزش و پرورش تهران از نتایج تحقیقاتی می‌گوید که براساس آن همه دانش‌آموزان یک یا دو ناهنجاری قامتی و اسکلتی دارند. به گفته او، دیواره‌های پشت و کف نیکمت‌های مدارس استاندارد نیست و در نتیجه به عضله و عروق خونی دانش‌‌آموز فشار وارد می‌کند و این امر بر تغییر ساختار بدنی و عادات غلط دانش‌آموزان در نشستن موثر است. به هر حال دولت و خیرین در کنار هم به دنبال حل مشکل مدارس و تجهیزات آن هستند، اما به نظر می‌رسد امسال نیز مشکلات مربوط به مدارس استیجاری و قلع و قمعی همچنان ادامه داشته باشد و 40 برابر شدن کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز نیز نتوانسته است این مشکل را برطرف کند. به همین دلیل معاون آموزش و نوآوری آموزش و پرورش تهران اعلام کرده است که در سال تحصیلی جدید هم باید در انتظار کلاس‌های درس با جمعیتی بیش از 40نفر باشیم، چرا که مشکل کمبود مدرسه همچنان به قوت خود باقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها