سعد حریری از مسوولیت تشکیل کابینه استعفا کرد

بازگشت بحران سیاسی به لبنان

گروه بین‌الملل:‌ سعد حریری، رهبر ائتلاف حاکم 14 مارس لبنان پنجشنبه در دیدار با میشل سلیمان، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد پس از 10 هفته تلاش ناکام برای تشکیل کابینه جدید تصمیم به کناره‌گیری و عدم قبول پست نخست‌وزیری گرفته است. حریری با این تصمیم بار دیگر لبنان را به ورطه بی‌ثباتی سیاسی رهنمون می‌سازد و راهی جز ازسرگیری رایزنی‌ها بین سلیمان و رهبران احزاب لبنانی حاضر در پارلمان برای تعیین چهره سیاسی دیگری برای بر عهده گرفتن مسوولیت نخست‌وزیری باقی نمی‌گذارد.
کد خبر: ۲۸۰۱۱۶

حریری عصر پنجشنبه طی نشستی مطبوعاتی اعلام کرد به این استنتاج رسیده که برخی احزاب با طرح خواسته‌های غیرممکن و نامعقول به دنبال کارشکنی در روند تشکیل کابینه هستند. او اگرچه در اظهارات خود به شخص یا گروه خاصی اشاره نکرد اما کاملا مشخص بود منظور او میشل عون، رهبر جنبش میهن‌پرستی آزاد است که متحد جناح اپوزیسیون 8 مارس تلقی می‌شود.

عون اصرار داشت جبران بسیل، دامادش که در دولت کنونی وزیر ارتباطات است در دولت بعدی نیز حضور داشته باشد. این در حالی است که ماریو عون، نوه میشل عون هم که در دولت کنونی وزیر امور اجتماعی است هجمه سیاسی گسترده‌ای علیه عون به راه انداخته بود.

اعلام کناره‌گیری حریری کاملا قابل پیش‌یبنی بود و تقریبا هیچ کس را در لبنان شگفت‌زده یا غافلگیر نکرد به ویژه آن که گمان می‌رود سلیمان مجددا او را به دلیل رهبری بزرگترین فراکسیون پارلمانی مامور تشکیل دولت کند. فواد سنیوره، نخست‌وزیر کنونی که از اعضای جناح حاکم است و سمیر جعجع از چهره‌های برجسته اکثریت پارلمانی 14 مارس اعلام کرده‌اند مجددا حریری را نامزد احراز نخست‌وزیری می‌کنند.

جناح 14 مارس که نام خود را از تجمعی که در 14 مارس 2005 در حمایت از ائتلاف غربگرای لبنان و به تلافی گردهمایی 8 مارس همان سال در حمایت از حزب‌الله لبنان در میدان مرکزی بیروت، پایتخت لبنان برگزار شده بود به عاریت گرفته است در انتخابات پارلمانی 7 ژوئن سالجاری میلادی با اختلاف کمی در قیاس با مخالفان به پیروزی رسید و 71 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمانی لبنانی را از آن خود کرد.

براساس چیدمان کابینه معرفی شده از سوی حریری به سلیمان 15 پست از مجموع 30 پست کابینه به 14 مارس، 10 پست به مخالفان و مابقی به تشخیص سلیمان واگذار شده بود. اگرچه جناح 8 مارس به نحوه توزیع چگونگی تقسیم پست‌های وزارتی اعتراض چندانی نداشت لیکن به ظاهر نسبت به اشخاصی که از سوی حریری برای عضویت در هیات دولت معرفی شده بودند، معترض بود.

علاوه بر آن اعمال فشارهای خارجی به‌ویژه از سوی عربستان‌سعودی و سوریه روند تشکیل کایبنه را دشوارتر کرده بود. هر جناح با توجه به مطالبات حامیان خود سعی داشتند در روند تشکیل کابینه دست بالاتر را گرفته و با به دست آوردن پست‌های کلیدی حوزه نفوذ خود را گسترش دهند.

البته شایعات زیادی هم از اعمال فشار ایالات‌متحده، مصر و عربستان سعودی بر حریری برای تن ندادن به مطالبات اپوزیسیون حکایت داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها