بدو کارشناس مسائل اتمی؛

پاکستان 90 کلاهک هسته‌ای دارد

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند که پاکستان در مدت یک سال گذشته چندین بمب هسته‌ای تولید کرده و اکنون دارای 70 الی 90 کلاهک است.
کد خبر: ۲۷۸۲۳۹

به گزارش فارس، روزنامه «هندوستان تایمز» اخیرا در گزارشی نوشت که دو تن از کارشناسان مسائل هسته‌ای آمریکا به نامهای "رابرت اس نوریس " و "هنس کریستنسن " در مقاله‌ای نوشتند که پاکستان در مدت یک سال گذشته چندین بمب هسته‌ای تولید کرده و اکنون دارای 70 الی 90 کلاهک جنگی است.

بر اساس این گزارش‌، در مقاله‌ای که اخیرا در بولتن «دانشمندان اتمی» به چاپ رسید ارزیابی شد که ذخیره هسته‌ای پاکستان نسبت به آمار منتشر شده قبلی افزایش قابل توجهی داشته و توانسته است تعداد کلاهک‌های اتمی خود را از 60 عدد قبلی به 70 تا 90 عدد افزایش دهند.

نوریس و کریستنسن در مقاله خود درباره موفقیت‌های هسته‌ای پاکستان نوشتند : یک موشک بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای آماده استقرار است و دو موشک کروز قادر به حمل کلاهک هسته‌ای در حال تولید هستند. دو راکتور جدید تولید پلوتونیوم و یک تاسیسات جداسازی شیمیایی ثانویه نیز در حال ساخت است.

در مقاله این دو کارشناس آمریکایی همچنین آمده است که پاکستان نه فقط به پتانسیل اتمی و ذخیره هسته‌ای خود می‌افزاید بلکه موشک‌های اتمی که بزودی تهیه و تولید می‌شوند را مستقر خواهد کرد. پاکستان موشک‌هایی موسوم به «شاهین-2» را به تعداد زیادی تولید کرده است و به زودی موشک‌های مذکور به ارتش این کشور تحویل داده می‌شود.

کریستنسین در ادامه اظهاراتش می‌گوید که پاکستان دو آزمایشگاه جدید هسته‌ای را در حال آماده سازی دارد که در آن پلوتونیوم تولید می‌شوند.

وی گفت که تهیه و تولید موشک‌های کروز نشان می‌دهد که دانشمندان هسته‌ای پاکستان در تهیه پلوتونیوم موفق شده‌اند.

در شماره جدید بولتن «دانشمندان اتمی» نوشته شده است که نمی‌توان حدس زد که پاکستان چطور و به چه تعداد بمب اتمی تولید کرده است البته می‌توان گفت که این تعداد هنوز به 100 عدد نرسیده است.

در این گزارش آمده است که تا پایان سال 2008 میلادی، پاکستان 2 هزار کیلوگرم اورانیوم و 90 کیلوگرم پلوتونیوم تهیه کرد.

چند روز پیش از این آمریکا پاکستان را متهم کرد که این کشور با توجه به تنش میان هند و پاکستان موشک‌های آمریکایی را دست‌کاری می‌کند که پاکستان این خبر را به شدت تکذیب کرد و دعوت کرد که دانشمندان آمریکایی می‌توانند تشکیلات موشکی این کشور را مورد بازرسی قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها