فشار خون از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند سال‌های سال بی‌سروصدا در بدن افراد مبتلا وجود داشته باشد، بدون این که خود فرد متوجه آن باشد. البته از عوارض و تبعات آن نمی‌توان بی‌توجه گذشت. منظور از فشار خون، فشار خون بالاست؛ چراکه همه افراد دارای فشار خون هستند؛ ولی هنگامی که میزان فشار خون از حد مشخصی بالا می‌رود،‌ آن وقت یک بیماری تلقی می‌شود و می‌تواند اعضای مختلفی از بدن چون قلب، عروق خونی، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۲۷۴۷۲۸

به همین دلیل است که به فشار خون افزایش یافته، گاهی قاتل خاموش می‌گویند؛ چون در عین این‌که بی‌علامت است؛ ولی می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. یکی از راه‌هایی که در درمان فشار خون توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود، کاهش وزن با رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌باشد. از آنجایی که یکی از دلایل افزایش فشار خون، بالا بودن چربی است، با تغذیه مناسب می‌توان فشار و چربی اضافی خون را کاهش داد.

غذاهایی که نباید مصرف شوند: در افراد مبتلا به پرفشاری خون، مصرف چربی‌ها باید به حداقل برسد و بهتر است از روغن‌های حاوی اسیدهای چرب غیراشباع نظیر روغن زیتون، روغن هسته انگور و آفتابگردان استفاده شود.

از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد. سبزی‌های کنسرو شده در آب‌نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شود. ماهی دودی یا کنسرو شده نظیر تن ماهی سرشار از سدیم هستند. سس‌ها، سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف نیز می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌ها و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند؛ مصرف قند و شکر نیز باید به حداقل برسد.

آنچه که مفید است: مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است. از این رو میوه‌ها و سبزی‌ها چون دارای مقدار کم سدیم و سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند،‌ در درمان فشار خون موثر و مصرف آن پیشنهاد می‌شود. همچنین مرکبات، توت‌ها و سبزی‌ها دارای برگ سبز منابع غنی ویتامین C هستند. دریافت کم این ویتامین باعث پرفشاری می‌شود. گوشت سفید مانند مرغ و ماهی آن هم به صورت کبابی و بخارپز و بدون نمک توصیه می‌شود. مصرف پیاز و سیر به هنگام صرف غذا، آن هم در هر وعده غذایی تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون دارد. افراد مبتلا به پرفشاری خون بهتر است در طول روز به میزان قابل توجهی آب مصرف کنند، اگر با اندکی پودر ویتامینC همراه باشد، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می‌شود.

دکتر سودابه درویش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها