در واکنش به برگزاری دادگاه اغتشاشات

اتحادیه اروپا به ایران هشدار داد

اتحادیه اروپا در پی برگزاری دور دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات افراد مرتبط با آشوبها و ناآرامیهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جریان آن روز گذشته دو کارمند محلی سفارتخانه های انگلیس و فرانسه و یک تبعه فرانسوی محاکمه شدند، هشدار داد که چنین اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا عواقبی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۲۷۱۵۲۱

به گزارش خبرگزاریها،  اتحادیه اروپا که ریاست دوره ای آن هم اکنون در دست سوئد است ، با انتشار بیانیه ای به ایران هشدار داد که از نظر این اتحادیه، هر اقدام علیه کشورهای عضو آن و شهروندان یا کارکنان سفارتخانه های آنها اقدامی علیه کل اتحادیه اروپا تلقی می شود و عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

این اتحادیه با ابرازنگرانی از روند برگزاری دادگاه تصریح کرد که محاکمه متهمان را از نزدیک زیر نظر دارد و خواهان آزادی فوری کلوتید ریس تبعه فرانسوی، حسین رسام کارمند محلی سفارت انگلیس و نازک افشار کارمند محلی سفارت فرانسه در تهران است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوی "لوپاریزین "، فرانسه هم در پی برگزاری جلسه محاکمه "کلوتید ریس " روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن بی اساس خواندن اتهامات وارده خواستار آزادی فوری این تبعه جوان خود شد.

 

ریس 24 ساله که در دانشگاه صنعتی اصفهان به کار تدریس زبان فرانسه مشغول بود، به اتهام شرکت در آشوبها و اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری در تهران و نیز، نگارش مقاله ای در باره برنامه هسته ای ایران روز گذشته در دادگاه محاکمه شد.

برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه  نیز اتهام های مطرح شده علیه نازک افشار را بی اساس خواند و خواستار آزادی او شد.

نازک افشار، رابط بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران روز گذشته به اتهام شرکت در اغتشاشات و ایجاد شبکه و پناه دادن به اغتشاشگران در بخش فرهنگی سفارت فرانسه در دادگاه حاضر شد.

بر اساس این گزارش، "دیوید میلیبند " وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به برگزاری دور دوم دادگاه عاملین ناآرامی‌های اخیر تهران، این اقدام را توهین آمیز و جدیدترین اقدام تحریک آمیز از جانب ایران خواند و با حمایت از  "حسین رسام " تحلیلگر ارشد سفارت انگلیس در تهران گفت که او یکی از کارمندان سفارت انگلیس بوده که وظیفه خود را انجام ‌داده است.

 

بی بی سی هم در این زمینه گزارش داد که دولت بریتانیا در یک بیانیه رسمی گفته است اقدام ایران برای محاکمه رسام "به هیچ وجه قابل قبول نیست" و این اقدام "مستقیما ناقض تضمین هایی است که ما از مقام های ارشد ایرانی دریافت کرده بودیم."

رسام در گفته های خود اتهام مطرح شده از سوی معاون دادستان در کیفرخواست مبنی بر حضور برخی دیپلمات های انگلیسی در تجمعات اعتراضی را تایید کرد و گفت که اعضای سفارت بریتانیا "تا دو روز قبل از انتخابات" برای تحقیق درباره "گرایشات سیاسی مردم شهرهای مختلف و میزان مشارکت آنها"به شهرهای مختلف ایران سفر می کردند و با ستاد نامزدهای مختلف انتخابات نیز تماس گرفته بودند.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه خود اعلام کرد که از طریق سفیر خود در تهران در تلاش است از موضع صریح مقام های ایرانی اطلاع حاصل کند و سپس "درباره اینکه چگونه به تازه ترین توهین پاسخ دهد تصمیم گیری خواهد کرد."

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها