مشاوران وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشتند، قرار است امروز (دوشنبه) مقامات هند مکان احداث پایگاه‌های هسته‌یی چند میلیارد دلاری توسط شرکت‌های آمریکایی را معرفی کنند.
کد خبر: ۲۶۷۱۴۴

به گزارش ایسنا، این اقدام همزمان با اولین سفر رسمی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به هند که از روز شنبه آغاز شد، صورت می‌گیرد.

توافقنامه این همکاری هسته‌یی در زمان جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا به امضا رسیده بود و سود فراوانی برای دولت باراک اوباما، رییس جمهور فعلی آمریکا به همراه خواهد داشت.

این توافقنامه همچنین نشان دهنده تمایل کلینتون و اوباما برای برقراری مشارکت استراتژیک با هند است که کلید آن در زمان دولت بوش زده شد؛ دولتی که بسیاری از سیاست‌های آن مورد انتقاد قرار گرفت و در دولت اوباما متوقف شد.

دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفتند که انتظار می‌رود مکان دو پایگاه هسته‌یی امروز و همزمان با ملاقات کلینتون و مانموهان سینگ نخست وزیر هند، فاش شود. کلینتون همچنین در این دیدار با اس.ام کریشنا، وزیر امور خارجه هند ملاقات خواهد کرد.

انتظار می‌رود طی این دیدار مسائلی دیگر نظیر مسائل امنیتی، تجاری و کنترل تسلیحاتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

یکی از این دو مقام آمریکایی خاطرنشان ساخت: ما بسیار امیدواریم که مقامات هندی جزییات مربوط به موقعیت و مکان دو سایت هسته‌یی را امروز اعلام کنند.

برخی گمانه‌زنی‌ها از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر این است که دولت مانموهان سینگ، استان گجرات و آندراپرادش را برای این منظور انتخاب کرده است.

رابرت بلیک از مشاوران وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب آ‌سیا، هفته گذشته عنوان داشت که این توافقنامه فرصتی بزرگ برای کمپانی‌های آمریکایی ‌آست و ارزش آن بالغ بر 10 میلیارد دلار صادرات کالا به هند است.

وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در بمبئی با بازماندگان قربانیان حملات تروریستی بمبئی دیدار کرد و درباره تغییرات آب و هوایی با سران صنایع هند به گفت‌وگو نشست.

هیلاری کلینتون در اولین سفرش به هند که با هدف تعمیق روابط دو کشور انجام شده، در اولین اقدام در مراسم یادبود قربانیان حملات شبه نظامیان به هند که 166 کشته بر جای گذاشت، شرکت کرد.

وی به نشانه وحدت و همدلی در "تاج محل" و هتل "تاور" یکی از دو هتل بسیار لوکس بمبئی که هدف حملات تروریستی قرار گرفت، با بازماندگان این حملات دیدار و گفت‌وگو کرد.

کلینتون در گفت‌وگو با ایندیا تایمز اظهار داشت: من می‌خواهم حامل این پیام باشم که من شخصا و کشورم با کارمندان و مهمانان "تاج محل" که عزیزانشان را در این حملات از دست دادند و با مردم بمبئی ابراز همدردی و همراهی می‌کنیم.

وی هم‌چنین خطاب به تروریست‌ها اظهار داشت: شما شاید جان عده‌ای را گرفته باشید اما نتوانستید روح بلند مردم این شهر و یا این کشور را نابود کنید.

وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین انفجار‌ در دو هتل لوکس جاکارتا در روز جمعه که 9 کشته بر جای گذاشت را دردناک خواند و تاکید کرد که تهدید افراط گرایان هم‌چنان به قوت خود باقی است.

کلینتون گفت: این یک تهدید جهانی و جدی است و باید متوقف شود.

وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین با برخی از بازرگانان هندی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بحث در خصوص تغییرات آب و هوایی، گسترش رشد اقتصادی و پیشبرد توافقنامه‌ی دفاع هسته‌یی از دیگر موضوعات مورد بحث کلینتون در هند خواهد بود.

وی گفت که نسبت به توانمندی دو طرف برای خاتمه دادن به معاهده دفاعی که بر اساس آن واشنگتن می‌تواند در موارد استفاده تسلیحات آمریکایی در هند و عدم استفاده از تکنولوژی‌های هسته‌یی این کشور در دیگر کشور‌ها نظارت داشته باشد، خوشبین است.

کلینتون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در تلاش هستیم که چند توافقنامه را درخصوص فروش سلاح‌های پیشرفته توسط شرکت‌های آمریکایی به هند نهایی کنیم.

وی تاکید کرد که نسبت به حصول این توافق‌ها خوشبین است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این توافقنامه‌ها در چارچوب تلاش‌های هند برای نوسازی ارتش خود ظرف پنج سال به جریان افتاده است. شرکت‌های لاکهید مارتین و بوئینگ آمریکا با شرکت‌های فرانسوی و روسی برای فروش سلاح به هند رقابت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها