خبرگزاری مهر گزارش داد؛ آخرین خبرها درباره تغییرات احتمالی در قوه قضائیه حاکی از آن است که اکثر معاونان رئیس جدید قوه قضائیه انتخاب شده اند و البته این افراد از بین کسانی برگزیده شده اند که سابقه فعالیت قضایی مثبت در کارنامه خود دارند.
کد خبر: ۲۶۵۷۲۷

شنیده ها حاکی ازآن است که حجت الاسلام صادق لاریجانی - عضو فعلی فقهای شورای نگهبان - که تا چندی دیگر به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه و جانشین آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی معرفی خواهد شد، تغییراتی را برای آغاز به کار خود در دستگاه قضایی برای مدیران فعلی قوه قضائیه در نظر گرفته است. این تغییرات که ساختار و برخی رویه های دستگاه قضایی را در بر خواهد گرفت نتیجه مشورت های گسترده تخصصی است تا تحولی جدید و موثر را در این قوه زمینه سازی کند.

بنا بر اطلاعات واصله اکثرافرادی را که صادق لاریجانی به عنوان همکاران جدید خود در قوه قضائیه درنظر گرفته است، کسانی هستند که سابقه فعالیت در سیستم قضایی را در کارنامه خود دارند ؛ البته چندین  جا به جایی هم با آغاز به کار لاریجانی در بدنه اجرایی قوه قضائیه صورت خواهد گرفت. در عین حال افرادی از مدیران میانی دستگاه قضا را ترک گفته و عده ای از مدیران جوان تر از حوزه های مختلف جذب این قوه مهم خواهند شد.

دراین زمینه برخی شواهد ازاین موضوع حکایت دارد که حجت الاسلام دری نجف آبادی از دادستانی کل کشور خداحافظی کرده واحتمالا به عنوان یکی از اعضای فقهای شورای نگهبان معرفی شود. همچنین حجت الاسلام علیزاده، معاون اداری و مالی قوه قضائیه از دیگر مسئولان دستگاه قضایی است که شنیده شده است قصد دارد به همراه آیت الله هاشمی شاهرودی به مشهد مقدس عزیمت کند. از سوی دیگر سعید مرتضوی، دادستان تهران نیز در صورت رفتن از قوه قضائیه به عنوان یکی از گزینه های احتمالی وزارت دادگستری در دولت دهم مطرح خواهد بود و حجت الاسلام صدیقی نیز از دیگر مسئولانی خواهد بود که از دستگاه قضایی خداحافظی می کند.

در این بین شنیده شده است که معاونت اولی قوه قضاییه در دوران آینده دستخوش تغییر خواهد شد وحجت الاسلام ابراهیم رئیسی، معاون اول آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان دادستان کل کشور و جایگزین حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی معرفی خواهد شد.

تا کنون اصلی ترین گزینه مطرح شده برای جانشینی رئیسی در سمت معاون اولی در قوه قضائیه حجت الاسلام نکونام، نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی است و در غیر این صورت ، حجج اسلام مصطفی پور محمدی و غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان دیگر گزینه ها مطرح هستند. البته مصطفی پور محمدی در صورتی که به عنوان معاون اول انتخاب نشود، همچنان به عنوان رئیس سازمان بازرسی کل کشور مشغول به کار خواهد بود.

یکی دیگر از جا به جایی هایی که در قوه قضاییه اتفاق خواهد افتاد آغاز به کار حجت الاسلام رازینی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور خواهد بود. وی در حال حاضر رئیس دیوان عدالت اداری است.

همچنین همانطور که پیش از این نیز مهر در خبری از احیای معاونت اجرایی قوه قضائیه همزمان با آغاز به کار صادق لاریجانی در دستگاه قضایی خبر داده بود، محمد جهرمی وزیر کار دولت نهم با خداحافظی از سمت خود در قوه مجریه، به عنوان معاون اجرایی قوه قضائیه آغاز به کار خواهد کرد.

در عین حال برخی خبرها حاکی از آن است که عباسعلی کدخدایی و میر محمد صادقی، سخنگوی پیشین قوه قضائیه از دیگر افرادی هستند که در دستگاه قضایی مشغول به کار خواهند شد.

حجت الاسلام صادق لاریجانی که از چندی دیگر به عنوان رئیس جدید قوه قضائیه کار خود را آغاز خواهد کرد علاوه بر فعالیت های علمی و فقهی، سابقه یک دوره نمایندگی مردم استان مازندران در مجلس خبرگان را نیز در کارنامه خود دارد و همچنین از 25 تیرماه سال 1380 با حکم رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان در حال فعالیت است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، صادق لاریجانی از فقهای خوشفکر ، اندیشمند و صاحب ایده‌ای است که با توجه به عدم هرگونه ورود به حاشیه های عرصه سیاست و بهره مندی از چهره مستقل و علمی، از مناسب ترین گزینه های مدیریت دستگاه قضایی به شمار می‌رود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها