خطیب جمعه تهران گفت: مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته درباره انتخابات بسیار کامل و جامع سخنانی بیان فرمودند و همه ابعاد مسئله را شکافتند و به‌حق این خطبه فصل الخطاب بود.
کد خبر: ۲۶۱۸۵۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی افزود: حماسه حضور حدود چهل میلیونی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، بسیار بزرگ و سرمایه اقتدار و عظمت نظام بود.

وی گفت: گرچه استکبار جهانی می خواست با طراحی های از پیش مشخص شده و با برخی رفتارهای نادرست، این شیرینی را به کام مردم ما تلخ کند اما نمی توان این حماسه را نادیده گرفت.

امام جمعه موقت تهران افزود: این نعمت خدا بود که 85 درصد مردم به رغم تبلیغات زیاد دشمن پای صندوق های رأی آمدند و به نظام جمهوری اسلامی ایران "آری" مجدد گفتند.

وی گفت: شکر این نعمت این است که کدورت های قبل از انتخابات را کنار بگذاریم و صفا و برادری را نهادینه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با بیان اینکه ما یک کشور و ملت هستیم تاکید کرد: باید موضعی واحد در برابر بیگانگان که دندان های تیز شیطانی خود را برای غارت میراث شهیدان نشان می دهند در پیش بگیریم و البته آنها در کار خود موفق نخواهند شد.

خطیب جمعه تهران بر مراعات اخلاق از جانب همه گروهها و افراد تأکید کرد و گفت: کاندیدای پیروز جانش را کانون محبت همه قرار دهد؛ چه رأی دهندگان و چه غیر رأی دهندگان به وی.

امام جمعه موقت تهران از کاندیداهای غیرپیروز هم خواست حلم و بردباری پیشه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در ادامه ایران را طلایه دار مردم سالاری دینی ذکر کرد و گفت: در سی سال پس از پیروزی انقلاب، سی انتخابات در کشور ما برگزار شده و این اوج مردم سالاری دینی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اعتراض از لوازم مردم سالاری است، افزود: در هر انتخاباتی اعتراض هست که این اعتراضات از مجاری قانونی دنبال می شود بنابراین ما حق اعتراض را حق قانونی می دانیم اما از مجرای قانونی خودش.

وی گفت: شورای نگهبان نیز نشان داده آغوشش برای دریافت اعتراضات باز است و تقاضای تمدید مهلت پنج روزه شبهه ای در این باره باقی نمی گذارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تکیه بر قانون مداری از تأکیدات مقام معظم رهبری به خصوص در خطبه های هفته گذشته نماز جمعه و دیدار روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، گفت: کشور بی قانون، جنگل است و تمکین به قانون باعث سامان کشور خواهد شد.

وی افزود: امام خمینی (ره) ششم خرداد 1360 مطالبی درباره تأکید بر قانون مداری فرمودند که انگار امروز فرموده اند.

امام جمعه موقت تهران که این مطالب را از روی صحیفه امام خمینی (ره) قرائت می کرد گفت: امام در آن روز فرمودند: "نمی شود که از شما پذیرفت که ما قانون اساسی را قبول نداریم، نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی توانی قبول نداشته باشی، مردم رأی داده اند به اینها، مردم 16 میلیون تقریباً یا یک مقدار بیشتر رأی داده اند به قانون اساسی، مردمی که به قانون اساسی رأی داده اند منتظرند که قانون اساسی اجرا شود، نه هر کسی از هر جا صبح بلند شود بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، من مجلس را قبول ندارم، من رئیس جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم، نه، همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو به خلاف رأی شما باشد."

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: در قانون اساسی دو هدف زمینه سازی حقوق اجتماعی و سیاسی و همچنین فراهم کردن زمینه تحقق عدالت برای این قوه بیان شده است.

وی افزود: قوه قضاییه در حقیقت روح هر نظام محسوب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اقتدار، قاطعیت و قانون مداری را از اساسی ترین زمینه های تامین سلامت جامعه برشمرد و افزود: امیدواریم قوه قضاییه بتواند در این عرصه نقشی را که قانون اساسی به آن سپرده است ایفا کند.

وی با یادآوری سالروز ترور مقام معظم رهبری به دست منافقین در مسجد ابوذر گفت: بحمدالله این توطئه ناکام ماند و خدا ایشان را به عنوان ذخیره برای ایران اسلامی نگه داشت و ما امیدواریم معظم له عَلَم انقلاب اسلامی را به صاحب آن یعنی امام زمان (عج) بسپارند.

امام جمعه موقت تهران هفتم تیر را یادآور شهادت جانگداز 72 گل معطر خدمتگزار در کشور و در رأس آنها دکتر بهشتی خواند و افزود: این شهید بزرگوار به‌حق معمار قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: یازدهم تیر 1361 هم سالروز شهادت خدمتگزاری متعهد و فقیهی فداکار و به تعبیر امام خمینی (ره) رهبر مردم یزد، آیت الله صدوقی است که یاد و نام وی را گرامی می داریم.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با طرح این سؤال که چرا منافقین به این ذلت کشیده شدند گفت: منافقین در سال 1354 سابقه ننگین ارتداد را دارند اما نظام جمهوری اسلامی ایران با بزرگواری و سماحت با آنها برخورد و آن پرونده را فراموش کرد اما اینها خباثت کردند و با رفتار وحشیانه، از انقلاب تسویه شدند.

وی افزود: نشناختن اسلام، تعبدناپذیری در برابر اسلام، بی بصیرتی، بازی خوردن از بیگانگان و از همه مهم تر، ولایت ستیزی اساسی ترین عوامل سقوط آنها بود.

امام جمعه موقت تهران گفت: آنها با امام درافتادند که بعد از معصومین (ع) چهره ای مثل ایشان را بسیار کم داریم.

خطیب جمعه تهران افزود: در نگاه اسلامی، ولی فقیه تنها رهبر سیاسی نیست بلکه حجت شرعی است؛ یعنی نایب امام زمان (عج) است و مخالفت با نایب امام زمان مخالفت با خود امام زمان است.

وی گفت: باید از عاقبت کسانی که با ولایت درافتادند عبرت گرفته شود تا دیگر این تجربه تلخ را کسی تکرار نکند.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نیز یاد خدا را مایه غفلت زدایی از انسان دانست.

خطیب جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به تقوای الهی افزود: بسیاری از مسائل اخلاقی برای انس گرفتن با خدا و ذکر الهی است.

وی درباره نقش یاد خدا در بازدارندگی انسان از معصیت گفت: گناه در بستر غفلت صورت می گیرد و یاد خدا می تواند آن را از میان ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی غفلت از یاد خدا و قیامت را زمینه ساز معصیت دانست و افزود: بر اساس آیات قرآن ریشه طغیان در حاضر و ناظر ندانستن خداوند بر اعمال است.

امام جمعه موقت تهران گفت: در این کتاب الهی برای زدودن غفلت نسخه هایی آمده که نخستین آن یاد خداوند به صورت دائم است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به حلول ماه رجب خاطرنشان کرد: اذکار زبانی دل و جان انسان را به یاد خدا معطر می کند و موجب غفلت زدایی می شود.

وی یاد مرگ را یکی دیگر از عوامل غفلت زدایی از انسان دانست و افزود: زیارت اهل قبور نیز می تواند انسان را به یاد خدا و قیامت بیندازد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی شرکت در مراسم موعظه و مجالس اهل بیت (ع) را از دیگر عوامل موثر در غفلت زدایی انسان بیان کرد و گفت:‌ همنشینی با خوبان نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی افزود: همنشینی با اهل شر ایمان انسان را از بین می برد؛ باید با افرادی نشست و برخاست کنیم که حرف و عملشان ما را به یاد خدا بیندازد.

خطیب جمعه تهران همچنین سالگرد شهادت امام هادی (ع) را به پیشگاه امام زمان (عج) تسلیت گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها