در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
حضرت آیتالله خامنهای، مفهوم حقیقی پیشرفت را با توسعه به مفهوم رایج غربی متفاوت دانستند و افزودند: البته این دو مفهوم در ضمن تفاوتهای گوناگون ممکن است اشتراکاتی نیز داشته باشند که باید به آنها توجه کرد.
ایشان، تقسیم کشورها به توسعهیافته، در حال توسعه و توسعهنیافته را، نوعی تاکتیک زیرکانه غربیها برشمردند و خاطرنشان کردند: در این تاکتیک، مفهوم توسعه با نوعی ارزشگذاری غربی همراه شده، بهگونهای که در افکار عمومی، کشور توسعهیافته، کشوری است غربی یا شبه غربی که فرهنگ و آداب و جهتگیری سیاسی غرب را نیز داراست در حالی که ما این برداشت را مطلقا قبول نداریم.
رهبر انقلاب اسلامی، شرایط تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، انسانی و فرهنگی را تعیینکننده مدل و الگوی پیشرفت هر کشور دانستند و افزودند: با توجه به تفاوتهای فراوان در مجموعه شرایط کشورهای جهان، الگوی واحدی برای پیشرفت همه آنها نمیتواند وجود داشته باشد.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه خاطرنشان کردند: ما نیز با توجه به تاریخ و فرهنگ و دیگر شرایط خاص ایران نمیتوانیم با پیروی از الگوهای آمریکایی اروپای غربی، اروپای شمالی یا مدلهای دیگر به پیشرفت دست یابیم بلکه هنر این است که به دنبال جستجوی مدل بومی برخیزیم که نقش عمده این مسوولیت تاریخی بر عهده دانشگاهیان و اندیشمندان است.
ایشان در تبیین یکی دیگر از مختصات «مفهوم حقیقی پیشرفت»، به تاثیر فوقالعاده و تعیینکننده مبانی معرفتی و اخلاقی در تعیین و انتخاب الگوی پیشرفت هر ملت پرداختند و افزودند: هر کشوری با توجه به دیدگاههای فلسفی و شناختی خود، برای دسترسی به آرمان پیشرفت باید از الگوی ویژهای تبعیت کند.
رهبر انقلاب اسلامی در تشریح این مساله مهم افزودند: اگر در نگاه معرفتی و اخلاقی یک جامعه «اصالت پول و ثروت» و یا اصالت لذت حاکم باشد، هر چیزی که به انسان لذت دهد و ثروتی که از هر طریق حتی استعمار و استثمار و غارت به دست آمده باشد، مورد تایید است و توسعهزا محسوب میشود در حالی که یک ایدئولوژی و نظام اخلاقی دیگر که «جمعآوری ثروت از هر طریق نامشروع» را مجاز نمیداند و «لذت» را به عنوان مجوز اقدام به رسمیت نمیشناسد، نمیتواند با تبعیت از الگوی این جوامع، به پیشرفت حقیقی دست یابد.
حضرت آیتالله خامنهای ضمن تعمیق بحث الگوی خاص پیشرفت هر ملت و کشور به برخی نقاط قوت «الگوی توسعه غربی» نیز اشاره کردند و افزودند: ما ضمن پیروی از الگوی ملی پیشرفت، باید نقاط قوتی همچون روح خطرپذیری و ابتکار انضباط و شجاعت اقدام غربیها را مورد غفلت قرار ندهیم.
رهبر انقلاب اسلامی پیوند عدالت با پیشرفت را یکی دیگر از مختصاتی دانستند که باید در ترسیم نمای کلی الگوی بومی پیشرفت در ایران مورد توجه کامل قرار گیرد.
ایشان در تبیین منطق پیوند دادن پیشرفت و عدالت خاطرنشان کردند: در الگوهای غربی، افزایش درآمد ناخالص ملی از شاخصهای مهم محسوب میشود اما در نگاه اسلامی، اگر در کشوری بیعدالتی و فاصله فاحش طبقاتی باشد اگر درآمد ناخالص ملی دهها برابر نیز شود، پیشرفت حقیقی حاصل نشده است.
حضرت آیتالله خامنهای، در تشریح جوهره و مبنای الگوی حقیقی پیشرفت به نگاه خاص اسلام به انسان اشاره کردند و افزودند: انسان در دیدگاه اسلام دارای دو ساحت دنیا و آخرت است و دنیا و آخرت مردم باید توام با یکدیگر آباد شود؛ بنابراین الگوی حقیقی پیشرفت، با نگاهی که فقط به دنیا و مادیت اصالت میدهد و به معنویت توجهی ندارد کاملا متفاوت است.
غفلت از دنیا و صرفا پرداختن به آخرت غفلت از آخرت مردم و اصالت دادن صرف به ثروت و بیتوجهی به مواهب و نیازهای مادی در زندگی شخصی و خانوادگی، سه انحراف عمدهای بود که رهبر انقلاب در ادامه بحث «الگوی حقیقی پیشرفت» به آنها اشاره و تاکید کردند: در پیشرفت حقیقی و نگاه اسلامی، تعادل دنیا و آخرت، از شاخصها و مختصات مهم است و باید در برنامهریزی و عمل شخصی و اجتماعی و اداره کشور مورد توجه کامل قرار گیرد.
ایشان بحث مهم مفهوم حقیقی پیشرفت را در جمع دانشگاهیان کردستان با پرداختن به الزامات الگوی پیشرفت ادامه دادند.
توجه کامل به استقلال کشور و پرهیز از الگوهایی که به هر طریق و از هر راه، کشور را ذلیل، وابسته و دنبالهروی قدرتهای سیاسی میکنند، نخستین الزام الگوی پیشرفت بود که حضرت آیتالله خامنهای مورد توجه قرار دادند.
ایشان، با اشاره به کشورهایی که در علم و فناوری و تولید ثروت پیشرفت دارند اما در مواضع مختلف به قدرتهای جهان وابسته هستند، افزودند: دنبالهروی از آمریکا و دیگران، نشانه پیشرفت نیست و ارزشی ندارد، بنابراین باید در الگوی پیشرفت ملی، مساله استقلال کشور از اهمیت کامل برخوردار باشد.
رهبر انقلاب اسلامی «جهانی شدن» را در مفهوم تبدیل کشورها به پیچ و مهرههای ماشین سرمایهداری غرب رد کردند و افزودند: اگر قرار است جهانی شدن درست محقق شود کشورها باید استقلال سیاسی و اقتصادی و قدرت تصمیمگیری خود را حفظ کنند.
حضرت آیتالله خامنهای «تولید علم» را از دیگر الزامات الگوی صحیح پیشرفت دانستند و افزودند: باید در بحث علم نیز همچون مباحث اقتصادی، میان واردات و صادرات علمی، توازن و تراز قابلقبولی وجود داشته باشد.
ایشان پیشرفتهای علمی سه دهه اخیر را خوب برشمردند و از تبدیل «تولید علم» به گفتمان غالب دانشگاهی ابراز خرسندی کردند، اما افزودند: به علت عقبماندگیهای عمیق، باید شتاب حرکت علمی خود را در همه عرصهها هرچه بیشتر افزایش دهیم و با نظریهپردازی در علوم مختلف از جمله علوم انسانی، به دانش بشری بیفزاییم و لازم است توجه به تولید علم در تبیین الگوی پیشرفت ملی مورد توجه کامل باشد.
حضرت آیتالله خامنهای، مبارزه و حضور در میدان رویاروییهای مختلف با مراکز قدرت استکباری را از دیگر الزامات الگوی پیشرفت حقیقی اعلام کردند و افزودند: با عافیتنشینی و وارد نشدن در میدانها، هیچ کشور و ملتی پیشرفت نکرده و نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی سکوت و بیاعتنایی مراکز استکبار و مجامع جهانی از جمله سازمان ملل را در قبال جنایات صهیونیستها در نبرد 22 روزه غزه، برخورد با حقوق هستهای ملت ایران و کشتار هر روزه غیرنظامیان به دست آمریکاییها در برخی کشورهای همسایه ایران را نمونهای از ظلم اسفناک موجود در جهان خواندند و افزودند: یک ملت زنده باید با این مسائل مبارزه کند که خوشبختانه ملت و مسوولان و جوانان و فرزانگان ما در همه این سالها، از این جنایات و بیعدالتیها اعلام نفرت کردهاند.
رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از کسانی که به روحیه ایستادگی ملت ایران اعتراض میکنند، افزودند: امروز یعنی در دوران سرافرازی ملت ایران و نظام اسلامی، وقتی کسی جنایات آمریکا و صهیونیستها را در تریبونهای جهانی مطرح میکند ملتهای جهان از انقلاب اسلامی درس میگیرند و شجاع میشوند، اما متاسفانه در داخل عدهای احساس خجالت و شرمندگی میکنند، همانگونه که در رژیم طاغوت هم برخی از خواندن نماز در میان جماعت و در ملاعام احساس شرمندگی میکردند.
حضرت آیتالله خامنهای تاکید کردند: مواضع صریح و مستحکم ملت مقتدر ایران درباره مسائل بینالمللی همواره باید با افتخار مطرح شود تا جهانیان عظمت این مردم و نظام منتخب آنها را بیشتر دریابند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان دیدار با دانشگاهیان و دانشجویان پرشور، پرنشاط و صمیمی کردستان را بسیار پرثمر و امیدبخش دانستند و افزودند: جوانان دانشجوی این منطقه نیز مانند دیگر مناطق کشور، با روحیه پیشرفت طلبی و نوآوری، مشغول کار و تلاش هستند و من مطمئنم با حفظ این روحیه پرطراوت و پرنوید، فردای نظام و کشور از امروز به مراتب پیشرفتهتر و بهتر خواهد بود.
ایشان با انتقاد از برخی که با غفلت یا تعصب، جوانان و دانشجویان را «روی برگردانده از آرمانها» معرفی میکنند، افزودند: اینجانب با تکیه بر واقعیات، هرگز این حرفها را باور نکرده و نخواهم کرد چرا که با ارتباطات مختلفی که با جوانان و دانشجویان دارم، تعلق خاطر و دلبستگی عمیق آنان را به اسلام و انقلاب و ایران احساس و درک کردهام.
ایشان مطالب مطرح شده در سخنان نمایندگان استادان و دانشجویان کردستان را بسیار مفید دانستند و به وزیران محترم علوم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی ریاست جمهوری که در این دیدار حضور داشتند، ماموریت دادند با بررسی پیشنهادهای مطرح شده، راههای اجرایی شدن آنها را در حد ممکن و معقول پیدا کنند.
حضرت آیتالله خامنهای همه را به تعمیق کارها و پرهیز از سطحینگری توصیه کردند و افزودند: باید ارتباطات و جلسات رودررو، صریح و صمیمی مسوولان دستگاهها با دانشجویان بیشتر شود تا به فضل الهی از دل این جلسات پربرکت، راههای حل مسائل دانشجویی و دانشگاهی مشخص و روند پیشرفت کشور نیز شتاب بیشتری گیرد.ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به شعارهای اسلامی انقلابی که دانشجویان و دانشگاهیان کردستان در این دیدار سر میدادند، افزودند: دشمن هزینههای زیادی صرف کرد تا جدایی قوم کرد را از دیگر اقوام ایرانی تبلیغ و القا کند اما آنچه در این اجتماع عظیم، روز سهشنبه هفته گذشته در میدان آزادی سنندج و دیروز در مریوان رخ داد، بار دیگر اثبات کرد که همه اقوام ملت ایران یکپارچه و متحد آرمانهای اسلامی ملی را دنبال میکنند.حضرت آیتالله خامنهای تنوع قومیتها را فرصتی حقیقی خواندند و افزودند: اقوام ایرانی اعم از فارس، کرد، ترک، لر، بلوچ، عرب، ترکمن و دیگر اقوام میتوانند با تقویت وحدت موجود، در نوعی مسابقه ملی برای پیشرفت کشور، به نقشآفرینی بپردازند و منشا خیرات و برکات فراوان شوند.در ابتدای این دیدار، شماری از استادان و دانشجویان دیدگاههای خود را درباره موضوعات مختلف مطرح کردند.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: