موسوی در جمع فعالان سیاسی زن:

خشونت علیه زنان باید متوقف شود

میرحسین موسوی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اشتغال مشکل مشترکی برای زن و مردم است، آن را ناشی از سیاست های نادرست اقتصادی دانست و تصریح کرد: هنگامی که در جامعه فقر و بیکاری وجود داشته باشد، هنگامی که نرخ تورم افزایش یافته باشد، همه چوبش را می خورند و البته زنها بیشتر آسیب می بینند.
کد خبر: ۲۴۸۳۸۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت قلم نیوز، مهندس موسوی با بیان اینکه بررسی مسایل زنان نیاز به تقسیم بندی دارد، فرهنگ، قانون و قوه اجرایی را از بخش های مختلف آن دانست و عنوان کرد: امروز برخی در تلاشند که زنان را به قهقرا ببرند و از ابتدای انقلاب نیز تلاشی برای حذف زنان در مجلس وجود داشت که حضرت امام (ره) از وقوع آن ممانعت کردند.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس در جمع فعالان سیاسی زن با بیان اینکه این تفکر هنوز هم وجود دارد اظهار کرد: ممکن است به علت ارزش هایی که برای حفظ حقوق زن ها صورت می گیرد، ظاهر آنها عوض شود که لایحه حمایت خانواده یکی از موارد آن است.
وی افزود : این لایحه گرچه در ظاهر خوب است اما در محتوا ضد خانواده است و به ویژه در طبقات پایین و میانه جامعه، هستی و سعادت زنها و خانواده را از بین می برد.

موسوی با تاکید بر این نکته که درکنار فکر کردن به مسایل سیاسی و فرهنگی زنان، بخشی از مشارکت زنان به مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه بر می گردد بیان کرد: جامعه ای که در آن وضعیت اشتغال مطلوب است،
وضعیت زنان نیز بهبود می یابد و تشکل های زنان امکان فعالیت بهتری برای احقاق حقوق زنان خواهند داشت.
سهم زنان در کابینه
 
آخرین نخست وزیر با بیان اینکه بحث، تنها داشتن وزیر زن نیست، ایجاد تغییر در جامعه را برای پذیرش زن یا زنان وزیر ضروری دانست و تصریح کرد: این امر به گونه ای مطرح می شود که گویی سهم خواهی شود.
موسوی افزود: البته دولت نیز در مساله زنان سهمی بسیار دارد و نمی خواهم از زیر بار سهم و مسوولیت دولت شانه خالی کنم.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه زنان بر عهده قوه اجرایی است و برای دولت کار سختی نیست تصریح کرد: اگر عزمی در این زمینه وجود داشته باشد، می توان آن را حل کرد.
موسوی با بیان اینکه ورزش زنان از دیگر مسایل قشر زنان است که به قوه مجریه مربوط می شود، به بر شمردن نقش مجلس در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: بخشی از مسایل زنان به مجلس مربوط می شود که این خود متاثر از فضای عمومی جامعه است. دراین حالت، تشکل های زنان و فضای اجتماعی می توانند زمینه را برای مجلس فراهم کنند.
نخست وزیر دوران پر افتخار دفاع مقدس با تاکید بر اینکه تصمیم گیری های مربوط به زنان برای هر دولت هزینه و فایده ای دارد و باید طوری عمل کرد که هزینه تصمیم ها خلاف مصالح زنان نباشد، گفت: نقش تشکل های سیاسی زنان در این رابطه بسیار مهم است و مساله مهم دیگری که باید به آن توجه ویژه داشت، تغییر نگرش افراد جامعه به زنان است.

راهکارهای بهبود وضعیت زنان

موسوی در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر محاسبه تولید ناخالص داخلی حاصل از کار زنان خانه دار، ‌مطرح شدن این مقوله را با توجه به ریشه های سنتی و مذهبی مبنی بر اینکه درآمد زنان متعلق به خودشان است، در تغییر فضای جامعه موثر دانست و با بر شمردن راه های بهبود وضعیت زنان تصریح کرد: سامان دادن مجدد نهادهای مردمی و دولتی با هماهنگی سایر ارکان نظام از جمله قوه قضاییه از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت زنان است.

 داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی دیگر از راه ها بازنگری قوانین مربوط به زنان است که نیازمند فعالیت گروهای زنان است که باید پیشنهاداتی را ارائه کرده و در اتخاذ این تصمیمات دخالت کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد رابطه میان دولت و تشکل های مردم نهاد، با بیان اینکه هر دولتی نیازمند داشتن اینگونه روابط است اظهار کرد: بسیاری از مشکلات از راه های رسمی به دولت منتقل نمی شود و این تشکل ها باید از قدرت خود در جا انداختن مشکلات استفاده کنند.

آخرین نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران، برخورد با هرگونه خشونتی از جمله خشونت علیه زنان را ضروری دانست و با بررسی نقش عوامل موثر در مهار و کاهش خشونت علیه زنان افزود: نقش دولت، صدا و سیما و خود گروه ها و تشکل های مردمی در این میان بارز است و البته تاثیر دنیای مجازی، فیلم و هنر در این فرهنگ سازی قابل قیاس با نقش دولت نیست.
 
موسوی با تاکید بر اینکه تصویر کلیشه ای از زن در کتاب ها، ‌نوشته ها و هنرها نیز وجود دارد، در بیان اینکه فعالیت تشکل های باید به اصلاح این کلیشه معطوف باشد، تصریح کرد: این امر نیازمند فعالیت دسته جمعی است که به عنوان مثال اگر این تغییر در آموزش و پرورش تعریف شود، می تواند با این کلیشه برخورد کند.

وی همچنین تصمیم گیری های سیاسی و قانونگذاری را ازدیگر شیوه های بهبود وضعیت زنان دانست و در بیان کاستی ها آن اظهار کرد: مشکل این تصمیم ها و قانونگذاری ها در این است که تنها در بخش محدودی از فضای جامعه مطرح شود و در تمامی سطوح جامعه زنان رسوخ نمی کند.
موسوی با بیان اینکه حرکت اصلاحی زنان تنها به پشتوانه همه زنان امکان پذیر است، نقش پذیری تمامی زنان را در این عرصه ضروری دانست و تصریح کرد: حضور زنان فرو دست و آنها که دچار رنج و مشقت هستند می تواند پشتوانه هر گونه اصلاح و تغییر را قوی سازد و اگر نیروی همه زنان جامعه یک جا جمع نشود، حرکت های اصلاحی لطمه خواهند خورد.

وی با بیان اینکه در هنر و سینما رفته رفته به وضعیت زنان پرداخته می شود، فعالیت های صورت گرفته در شکل های سیاسی را کافی ندانست و گفت: ممکن است از سوی فعالان و تشکل های سیاسی آمار و اطلاعاتی درباره وضعیت زنان داده شود، اما خانواده های دیگر نقاط از اثر این فعالیت ها و آگاهی دادن می کاهد.

موسوی با تاکید بر اینکه بنده به حضور و استفاده از زنان در بالاترین سطوح اجتماعی معتقدم تصریح کرد: اما این امر به تنهایی نمی تواند مشکلات زنان در جامعه را حل کند و از آنجایی که مساله زنان ریشه دار، تاریخی و مستمر است، نیازمند فعالیت توامان نهادهای قانونی و زنان است.

آخرین نخست وزیر با بیان اینکه باید برای ارتقای منزلت زن در جامعه کار شود عنوان کرد: من همیشه فکر می کردم که حضرت امام (ره) استعاره هایی را مطرح می کنند و این استعاره ها هدف استراتژیک دارند؛ این هدف بالا بردن منزلت زنان در جامعه است.
موسوی تصریح کرد: البته مساله منزلت تنها مختص زنان نیست و برای زنان و مردان هر دو وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها