"میرحسین موسوی" نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری امروز سه شنبه با اشاره به سخنرانی روز گذشته "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری در اجلاس ضد نژادپرستی ژنو گفت: توهین به رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس از سوی برخی افراد، حادثه تاسف‌انگیزی است که همه ما را ناراحت کرد و افرادی را که چنین توهینی کردند، محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۲۴۷۰۲۸

به گزارش خبرگزاریها، موسوی که در جمع دانشجویان استان گلستان به پرسشهای آنان پاسخ می داد، با اشاره به برخی اعتراضات و توهین های صورت گرفته از سوی هواداران رژیم صهیونیستی در حین سخنرانی رییس جمهور در اجلاس ژنو تصریح کرد که تکرار چنین مسائلی، کیفیت جمهوری اسلامی و همه ایرانیان را مورد تهدید قرار می دهد.

وی تصریح کرد: رییس جمهور کشور ما نماد ملت ما در خارج است و برخوردهایی که دیروز در آن اجلاس شد، هر کسی را در این کشور آزرده می کند  اما باید از مشاورانی که به رییس جمهور این مشورت را نمی دهند که ممکن است چه اتفاقی در آنجا بیفتد، سوال کنیم تا دیگر این طور ما و نظام جمهوری اسلامی مورد بحث و توهین های مختلف قرار نگیریم.

موسوی با اشاره به اینکه باید از دو زاویه به اجلاس دیروز نگاه کرد، افزود: از طرفی به کسانی که به رییس جمهور کشور ما توهین کرده اند، معترضیم و اقدام آنها را محکوم می کنیم اما از سوی دیگر نمی توانیم با صرف گفتن کلمات حماسی، مساله را بپوشانیم و نادیده بگیریم.

وی تاکید کرد: نباید این اتفاق بار دیگر رخ دهد و تصور بنده این است که این امر مورد تایید نیست.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دهم در این زمینه به نقل خاطره ای از دوران نخست وزیری خود پرداخت و اظهارداشت: زمانی که من وزیر خارجه و در کابینه آیت الله مهدوی کنی بودم، قرار شد به عنوان نماینده ای از ایران به سازمان ملل بروم. به همین جهت خدمت حضرت امام(ره) رفتم و مساله را برای ایشان شرح دادم، ایشان گفتند خوب است ولی فکر نمی کنید ممکن است اتفاقی بیفتد؟ مثلا هواپیمای شما را توقیف کنند؟ من پاسخ دادم که خیر.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس افزود: ذهن موشکاف امام (ره) به سمت برخی مشکلات احتمالی رفت و مثلا گفتند که فرض کنید زمانی که پشت تریبون سازمان ملل هستید، برق یا میکروفن شما را قطع کنند، آن وقت چه عکس العملی نشان خواهید داد؟ این نشان دهنده تیزبینی حضرت امام (ره) بود که تلاش می کردند همه جوانب امر و مشکلات احتمالی را در نظر بگیرند و پیش بینی کنند.

پاسخگو نبودن مسئولان

به گزارش فارس، موسوی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به یکی دیگر از سئوالات دانشجویان در خصوص پاسخگو نبودن برخی از مسئولان گفت: امروز کشور ما دارای نهادهای گوناگونی است که تک تک آنها قدرت مشروطی دارند مانند همه قوا سه گانه که دارای این قدرت مشروط هستند و سئوال این است که آیا یک تعامل خوب در کشور برای همکاری و همیاری و توجه به اهداف نظام وجود دارد؟
 
وی افزود: رئیس جمهور این قدرت را دارد و می‌تواند به سمت اهداف نهایی نظام پیش برود اما اینکه آیا دولت از وظایف خود به خوبی بهره‌برداری می‌کند یا خیر سئوال مهمی است و دلیل حضور بنده در انتخابات ریاست جمهوری نیز عدم بهره‌برداری دولت از وظایف و اختیارات خود به نحو شایسته است.

میرحسین موسوی تصریح کرد: اگرچه در برخی موارد ممکن است کارآمدی خوبی نداشته باشیم، ولی این مسئله قابل حل است و رئیس جمهور با اختیاراتی که دارد می‌تواند در جهت هماهنگی همه قوا و پیشرفت کشور حرکت کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم در پاسخ به سئوال مصطفی یحیوی نماینده اقلیت کرد و بلوچ و دیگر اقلیت‌های استان گلستان در خصوص نحوه بکارگیری اقلیت‌ها در دولت احتمالی میرحسین، از اقلیتها به عنوان یک امتیاز و نه تهدید برای کشور نام برد و  اظهار داشت: این سئوال مطرح است که چرا ما باید امروز مسائل را امنیتی بکنیم آنهم در حالی که می‌توان آنها را با گفتگو و تفاهم کرد.

وی در باره وجود تبعیض در برخی حوزه‌ها بویژه در بحث و اشتغال گفت: در حوزه‌های کار و اشتغال مخالف بحث تبعیض هستم زیرا آن را به مصلحت کشور و ملت نمی دانم .

درباره نهضت آزادی

مهندس موسوی در جمع دانشجویان دانشگاه گرگان تاکید کرد: نمی توانیم افراد را به دلیل وجود اختلاف در مشی سیاسی یا اقلیت بودن و امثال این ها به ضد خدا بودن و جدا بودن از اسلام و دین، متهم کنیم.

به گزارش خبرنگار قلم نیوز، در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، این سوال از سوی یکی از دانشجویان مطرح شد که "با توجه به این که امام (ره) گروه هایی مثل نهضت آزادی را مردود اعلام کرده اند، چگونگی ارتباط شما با این گروه ها چیست؟"

مهندس موسوی پاسخ پاسخ داد: پیش از انقلاب نیروهایی که پس از انقلاب از هم جدا شدند، با هم بودند و نهضت آزادی به رهبری مرحوم مهندس بازرگان از گروه هایی بود که در کنار دیگر گروه ها حضور داشتند که یکی از دلایل این امر، حضور دکتر یزدی در کنار امام(ره) در فرانسه بود.

وی با بیان اینکه چون دولت موقت نمی توانست به درستی با اهداف انقلاب همراهی کند، طبیعتا استعفا داد و بعد کم کم اختلافات بالا گرفت و جدایی هایی ایجاد شد که در رابطه با دفاع مقدس اوج گرفت، اضافه کرد: من قبل از انقلاب تقریبا با همه اعضای برجسته نهضت آزادی، دوست بودم. پس از انقلاب رییس دفتر حزب جمهوری اسلامی بودم و طبیعی است که اختلاف نظرهایی وجود داشته است. من همواره خط و مشی امام(ره) را می پذیرفتم و دلیل حمایت حضرت امام(ره) از دولت تا آخرین لحظه هم همین امر بود.

موسوی گفت: طبیعی است تا زمانی که این اختلاف در مشی سیاسی وجود داشته باشد، ما با آنها کار سیاسی نمی کنیم ولی اگر منظور از طرح این پرسش این است که من به تمام افرادی که مومن و نماز خوان هستند، صدقه می دهند و تمام واجبات خود را انجام می دهند، انگ کفر بزنم، بنده به فکر آخرتم هستم و نمی توانم این کار را بکنم. از حضرت امام (ره) خلاف این انگها را دیدم.

دانشجویان حاضر در سالن این سخن مهندس موسوی را به شدت تشویق کردند.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس یادآور شد: حضرت امام(ره) از مشی نهضت آزادی راضی نبودند و خط و مشی سیاسی ایشان از آنها جدا بود. در اوایل انقلاب اشخاصی خدمت امام(ره) رسیدند و بحث همین ادعاها و انگ ها را مطرح کردند که حضرت امام(ره) فرمودند اینها آدم های متدینی هستند. بعد، آن افراد به امام (ره) گفتند این افراد با شما مشکل دارند که امام(ره) در پاسخ به آنها گفتند که مگر من اصول دین هستم؟ هنوز این صدای بلند امام (ره) در گوش من هست.

موسوی خاطرنشان کرد: نمی توانیم افراد را به دلیل وجود اختلاف در مشی سیاسی یا اقلیت بودن و امثال این ها به ضد خدا بودن و جدا بودن از اسلام و دین، متهم کنیم و مرتب خطوط قرمز بکشیم. اگر این مساله ادامه پیدا کند چه چیز از مملکت باقی می ماند؟ برعکس اگر خلاف این را عمل کنیم و وارد بحث و گفت وگو شویم و بگوییم به این دلیل یا آن دلیل من با شما مخالفم، حاصل این کار خوب خواهد بود و این یک فضای چند صدایی است ولی اگر هر کس تا حرفی می زند به او انگ بزنیم راه به جایی نمی بریم. امیدوارم با شفافیت پاسخ سوال را داده باشم.

در ادامه یکی از دانشجویان درباره دلیل سکوت چند ساله مهندس موسوی و علت حضور وی در عرصه انتخابات با وجود کاندیدا شدن سید محمد خاتمی، پرسشی را مطرح کرد که موسوی پاسخ داد: شاید از همان ابتدا که وارد عرصه انتخابات شدم، هم برادر عزیزمان آقای خاتمی در جلسات مختلف این مساله را توضیح دادند و هم بنده توضیحاتی در مورد این مساله داده ام. من بعد از این که مشکلاتی در دولت دیدم، احساس دغدغه کردم و در این مدت نیز صحبت های زیادی با آقای خاتمی داشته ام و بر این مساله تاکید کرده بودم که اگر آقای خاتمی تا انتها حضور داشته باشند، بنده در مقابل ایشان نخواهم بود.

موسوی گفت: من فکر کردم به صحنه بیایم و مسایل مختلف را مطرح کنم و این را به نفع جریانی می دانستم که از اوضاع کشور احساس خطر می کند. در ادامه فرآیند کارها به این شکل شد و فکر می کنم که کامل تر از جواب هایی که من می دهم، اطلاعیه ای بود که دکتر خاتمی دادند و جوابیه ای بود که من دادم. امروز من با آقای خاتمی و همه کسانی که به فکر عظمت، توسعه و پیشرفت کشور هستند، در کنار هم هستیم و در یک راه مبارزه می کنیم.

دانشجویان در پایان این نشست با تشویق های پیاپی و سر دادن شعارهای مختلف، حمایت خود را از میرحسین موسوی ابراز کردند.

مهندس موسوی صبح امروز وارد استان گلستان شد و مورد استقبال مردم این استان در فرودگاه گرگان قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها