سفیر سابق آمریکا در هند در کتاب خاطرات خود، از دست داشتن سازمان اطلاعات خارجی رژیم اسرائیل در سرنگونی هواپیمای رییس جمهور اسبق پاکستان خبر داد.
کد خبر: ۲۴۳۳۵۷

جان گونتر دین سفیر سابق آمریکا در هند که یهودی الاصل است، به جرگه دیگر دیپلمات‌های آمریکایی که به افشای توطئه‌های رژیم صهیونیستی و همدستان آن می‌پردازند پیوسته و اعلام کرده است: سازمان اطلاعات خارجی اسراییل (موساد) در سرنگونی هواپیمای حامل محمد ضیاء الحق رییس جمهور اسبق پاکستان در ماه اوت 1988 که آرنولد آروی سفیر سابق آمریکا در پاکستان نیز یکی از سرنشینان این هواپیما بود، دست داشت.

دین در کتاب خاطرات خود تحت عنوان "منطقه خطر: جدال یک دیپلمات به خاطر منافع آمریکا" عنوان داشته است که بعد از کشته شدن ضیاء الحق بر اثر سرنگونی هواپیما به مسوولان ارشد دهلی نو اطلاع داد که موساد در این حادثه دست داشته است.

وی افزوده است: تردید‌هایی دال بر اینکه اعضای سازمان تحقیقاتی هند نیز در این عملیات دست داشته‌اند مطرح است؛ چرا که هند و اسراییل نگران تلاش ضیاء الحق در دستیابی پاکستان به بمب هسته‌یی در آن زمان بوده‌اند.

سایت اینترنتی شبکه الجزیره به نقل از دین گزارش داد: من نگران گزارش‌ها و تلاش وزارت امور خارجه‌ آمریکا بودم. در آن زمان به من ابلاغ شد که خدمت خود در هند را به پایان برسانم و بعد من تحت حبس خانگی در سوئیس قرار گرفتم و بعد از شش هفته به من اجازه داده شد که به واشنگتن بازگردم.

این دیپلمات سابق آمریکایی عنوان داشت: بعد از چند سال دریافتم که وزیر خارجه آن زمان جورج شولتز عامل حبس خانگی من بود.

به گفته این دیپلمات، وی در 27 اوت 1980 در زمان آغاز فعالیت دیپلماتیکش در لبنان در بیروت از سوء قصد جان سالم به در برد.

وی افزود: اسراییل درصدد ترور من بود. من در پی این تلاش ترور به انتقاد شدید از سیاستمداران و رسانه‌های اسراییلی پرداختم. بدون هیچ شکی می‌توانم بگویم که اسراییل قصد ترور مرا داشت.

دین به بیان علل تمایل اسراییل به ترورش پرداخته و می‌افزاید: من ارتباطاتی را با سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) بنابر مسوولیتی که از سوی واشنگتن در جهت تحقق منافع امنیت ملی داشتم آغاز کرده بودم و یاسر عرفات رییس ساف در آن زمان و خلیل وزیر (ابوجهاد) مرد شماره دو سازمان ساف در سال 1979 میان ما و مقام‌های ایران جهت آزادی 13 دیپلمات آمریکایی که از اعضای سفارت آمریکا در تهران بودند، میانجیگری کردند.

دین که یهودی الاصل و متولد آلمان است، به شدت اظهارات برخی اعضای کنگره‌ را مبنی بر اینکه به خاطر یهودی بودنش مدافع منافع اسراییلی‌ها بوده رد کرد و گفته است: دیپلماسی آمریکا بر اساس دفاع و حمایت از منافع آمریکا استوار است نه بر اساس منافع کشورهای دیگر.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها