در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
میزان جرم و خشونت در جوانان شهری و مراکز عمده جمعیتی و صنعتی ، روز به روز افزایش می یابد و بی پروایی و بی مبالاتی در بین گروه های سنی نوجوانان و جوانان هر روز بیشتر به چشم می خورد و در این وادی ، تلویزیون با پخش برنامه های مختلف که وجه غالب آنها را مجموعه های پلیسی ، ماجراجویی و کارآگاهی تشکیل می دهد با استفاده از علاقه و توجه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان ، اعمال و افکار خلاف بزهکاران فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی را مبالغه آمیزتر جلوه می دهد و بدین ترتیب آنها در کانون توجهات گروه های سنی پایینتر جامعه قرار میگیرند.در خصوص نقش تلویزیون و خشونت ، بحث های زیادی شده و آثار متعددی نیز منتشر گردیده است . این تاثیر و تاثر را هم در آثار محققان غربی و هم در آثار محققان بومی میبینیم.ویلبر شرام محقق امریکایی به ترس و وحشت اطفالی که برنامه های وحشتناک یا خشونت آمیز را دیده اند، اشاره می کند و معتقد است که این وحشت ، بعدها در زندگی این کودکان تکرار می شود و ممکن است در شرایطی که کودک نتواند خود را از ترس رها کند. منجر به خشونت شود.تامسون محقق دیگر امریکایی می گوید: بیشتر برنامه ها و فیلم ها از نوع درام و حادثه ای ، خشونت و شرارت در قالب های معین و محدودی به نمایش درمی آید و راه حلهایی که قهرمانان برای مقابله با حوادث امروز و پیشامدها برمی گزینند، یکنواخت ، مکرر، کلیشه ای و تقلیدی است . به عنوان مثال بیشتر قهرمانان خوب ، در آخرین لحظات با یک سلاح اعجاب انگیز و فانتزی ، قهرمان بد را از پا در می آورند و یا معمولا قهرمانان در محلها و نقاطی به دیدار یکدیگر و تسویه حساب می شتابند که از پست ترین محلهای اجتماع انتخاب شده است و یا عوامل مطرود و نامناسب ، خود زمینه هیجان انگیز واقعه و داستان را می سازند. به هر ترتیب آنچه به صورت کلیشه و تقلید، از یک برنامه به یک برنامه دیگر تکرار می شود، وقتی از حد بگذرد، می تواند یکی از دلایل واقعی برای اضطراب، نگرانی و خشونت باشد.در حال حاضر وظایفی که برای مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است ، جزو سنگین ترین وظایف و تکالیف این سازمان است . انتظار این است که نهادهای هر جامعه دست در دست یکدیگر، معضلات ، مشکلات و دشواری های موجود بر سر راه حیات اجتماعی جامعه خویش را مرتفع کنند و در این میان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان یک سازمان فرهنگی و اجتماعی می تواند با ارائه آموزشهای صحیح ، آگاهی دهی ، هدایت و راهنمایی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به منظور حفظ امنیت و جلوگیری از آشوب های اجتماعی در کاهش جرم و جنایت و بزهکاری نقش موثری ایفا کند.در وظایف اجتماعی رسانه ها می یابیم که یکی از وظایف آنها ایفای نقش معلم است.در خطمشی کلی و اصول برنامه های سازمان صدا و سیما در ماده 5 آمده است : صدا و سیما باید به مثابه یک دانشگاه عمومی به گسترش آگاهی و رشد جامعه در زمینه های گوناگون مکتبی ، سیاسی ، اجتماعی ،فرهنگی ، اقتصادی و نظامی کمک کند.و یا در ماده 21 همین خطمشی کلی آمده است : بالابردن سطح بینش اسلامی مردم و آشنا کردن اقشار مختلف جامعه با اصول مبانی و احکام اسلام به شیوه ای رسا و بدون ابهام.و در جای دیگر در برنامه های فرهنگی ماده 29 ، کوشش در ایجاد محیط مساعد برای تعالی انسان و رشد فضایل اخلاقی ، تزکیه نفس و بسط معنویت در جامعه ، از اصول برنامه های این رسانه جمعی ذکر شده است.در ماده 38 خطمشی های کلی نیز آمده است : تلاش در بر حذر داشتن نسل جوان از سرگرمی های زیان بخش و اعتیادهای مضر و خطرناک.در فصل برنامه های اجتماعی )فصل پنجم ( خطمشی ها در ماده 44 آمده است : آموزش عمومی برای آشنایی مردم با حقوق فردی و اجتماعی ، قانون اساسی و قوانین مدنی و جزایی کشور.در فصل ششم نیز در برنامه های سیاسی در ماده 49 آمده است : تلاش برای ایجاد زمینه های استقرار هر چه بیشتر نظم در سایه حاکمیت قانون و نفی هرگونه حرکت غیرقانونی در کشور.همه مواردی که ذکر شد، دقیقا مصداق های ایجاد نظم و آگاهی دهی و جلوگیری از وقوع جرم در جامعه است . بنابراین از این بعد، جرم زدایی شاید جزو وظایف سازمان صدا و سیما با امکانات مختلف فرهنگی آن به شمار آید. از این رو ضرورت همکاری نزدیک نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سازمان صدا و سیما احساس میشود.اما ایجاد نظم ، امنیت بخشی و جرم زدایی در چه ابعادی باید صورت گیرد و به چه نکاتی باید توجه شود؛ مواردی را می توان به عنوان پیشنهاد ارائه کرد:الف ( نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران1 - آموزش اصول قانونی در قالب برنامه های جذاب و متنوع برای گروه های سنی مختلف.2 - تبلیغ ارزشهای جامعه و نفی ضد ارزشها در قالب های پرجاذبه نظیر فیلم ، سریال ، نمایش ، کارتون ، جنگ و...3 - برنامه سازی در خصوص جرم های مختلف و تذکر آسیب ها، خطرات و پیامدهای منفی ارتکاب آنها به همراه ارائه پیامهای عبرت آموز برای گروههای سنی مختلف.4 - تقویت برنامه های خانوادگی و یا مجموعه سازی برای نمایش پیوندها و روابط خانوادگی و تشویق توجه به این گونه مناسبات و روابط به منظور جلوگیری از جدا شدن فرزندان از خانواده .5 - تصویب اصل کم کردن صحنه های بدآموز، نمایش بزه ، قهرمان پروری شخصیت های منفی ، الفاظ رکیک و ناسزا در مجموعه های برنامه ساز.ب( نقش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران1 - دقت نظر در مسائل و مشکلات گروه های سنی مختلف با دیدی پژوهشی و موشکافانه .2 - تقویت بخش پژوهشهای اجتماعی در نیروی انتظامی و توجه به ابعاد مختلف جرم و جرم زدایی ، نوجوان و جوان و دیگر گروههای سنی جامعه و اخذ تصمیم و اتخاذ تدابیر براساس پژوهش.3 - اتخاذ سیاست های حمایتی ، هدایتی ، نظارتی برای ارائه به بخشهای برنامه ساز در مجموعه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور تشویق پرداختن به مسائل مبتلا به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم