2 سرباز اسرائیلی اسیر و 90 تن زخمی شدند

لحظه های مقاومت در غزه

گروه بین‌الملل: یگان‌های زرهی و واحدهای پیاده ارتش اسرائیل بامداد شنبه با عبور از خط مرزی سرزمین‌های اشغالی با غزه وارد این باریکه شدند و در اولین اقدام با تقسیم منطقه عمومی شهر غزه به سه بخش شرقی، غربی و شمالی درصدد جلوگیری از رسیدن مهمات به واحدهای رزمی حماس و قطع مسیرهای ارتباطی برآمدند. حملات هوایی و آتشباری یگان‌های نظامی اسرائیل علیه غزه در حالی روز گذشته در نهمین روز حملات ادامه یافت که نیروهای زمینی ارتش صهیونیستی به حومه شهر غزه رسیده‌اند و خبرهایی در زمینه تلاش یگان‌های پیاده ارتش صهیونیستی برای ورود به بیت‌حانون در جنوب غزه منتشر شده است.
کد خبر: ۲۲۸۱۴۰

سرلشکر یوآ گالانت، فرمانده عملیات زمینی علیه غزه روز گذشته هدف از انجام عملیات زمینی علیه این باریکه را سرکوب شاخه نظامی حماس عنوان کرد و بی‌آن که به بازه زمانی انجام عملیات اشاره کند، تاکید کرد به نیروهای ارتش صهیونیستی دستور داده شده است مراکز فرماندهی نیروهای حماس را نابود کنند.

حماس به فاصله چند ساعت پس از شروع عملیات زمینی رژیم صهیونیستی از اسارت 2 سرباز صهیونیست و مرگ 9 تن دیگر از آنان خبر داد در حالی که منابع خبری گزارش‌های مختلفی در مورد زخمی‌های ارتش صهیونیستی منتشر کرده‌اند که بین 10 تا 90 نفر در نوسان بوده است.

حملات علیه غزه در حالی تشدید شده است که ساکنان این شهر و دیگر مناطق جمعیتی این باریکه به حداقل امکانات مورد نیاز خود از جمله غذا و دارو دسترسی ندارند و پیش‌بینی می‌شود با اتمام آخرین ذخایر غذایی غزه و از کار افتادن شبکه آب علاوه بر بیماران، سالخوردگان و کودکان تعداد قابل توجهی از ساکنان این منطقه و در مراحل بعدی همه مردم با تهدید مرگ مواجه شوند.

دیروز تمامی شهر غزه را دودی غلیظ ناشی از بمباران‌ها و اصابت گلوله‌های تانک رژیم صهیونیستی فرا گرفته بود. هواپیماها، بالگرد‌ها، واحدهای توپخانه و حتی کشتی‌های توپدار نیروی دریایی اسرائیل در حال پشتیبانی از نیروهای پیاده ارتش این رژیم هستند که سعی دارند حومه غزه را پاکسازی کرده و تحرک نیروهای حماس را به داخل شهر غزه محدود سازند.

کشتار بدون تبعیض

نظامیان اسرائیلی بدون توجه به وضعیت وخیم ساکنان غیرنظامی غزه حملات خود را متوجه این شهر کرده و بی‌محابا مردم را به خاک و خون می‌کشند.

این در حالی است که با توجه به این که تمام مسیرهای ارتباطی باریکه غزه با دنیای خارج بسته شده و به خصوص به دلیل اعمال ماه‌ها حصر اقتصادی، بعید است ذخایر غذایی غزه بیش از چند روز دوام بیاورد. ساکنان غزه با وجود سرمای هوا بدون در اختیار داشتن سوخت برای گرم کردن خانه‌ها و با توقف کامل فعالیت تنها نیروگاه این باریکه، شب‌ها را در غیاب نور و گرما با صدای مهیب انفجارها و ترس از بمباران به صبح می‌رسانند.

روزنامه انگلیسی تایمز روز گذشته از رسوخ عوامل نیروهای ویژه ارتش صهیونیستی به غزه برای ترور رهبران حماس خبر داد. به ظاهر دو گروه مستقل از نیروهای ویژه برای پیگیری این هدف وارد غزه شده‌اند.

استراتژی دفاعی حماس

فرماندهان شاخه نظامی حماس با توجه به هجوم گسترده اشغالگران به مناطق حومه‌ به داخل شهرها عقب‌نشینی تاکتیکی کرده و منتظر ورود نظامیان صهیونیست به حریم غزه هستند تا اقدام علیه آنان را آغاز کنند.

با توجه به حجم سنگین آتشباری صهیونیست‌ها و عدم دسترسی رزمندگان فلسطینی به سلاح‌های پیشرفته تنها تاکتیک باقی مانده جنگ شهری و خانه به خانه با صهیونیست‌هاست. عنصر زمان به نفع فلسطینیان عمل می‌کند و طولانی شدن جنگ اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و فشارهای بین‌المللی برای توقف سرکوب فلسطینی‌ها را دوچندان خواهد کرد. اسماعیل رضوان، سخنگوی حماس روز گذشته هشدار داد ورود به غزه برای صهیونیست‌ها چون قدم زدن در بوستان نخواهد بود و غزه به قبرستان صهیونیست‌ها تبدیل می‌شود.

اعتراض‌های تو خالی

اروپایی‌ها روز گذشته خواستار توقف عملیات زمینی در غزه شدند و برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه دیروز با انتشار بیانیه‌ای حمله زمینی به غزه را محکوم کرد.

نیکلای سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه هم قرار است امروز در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کند و پس از ملاقات با ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل به لبنان و مصر برود. گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا هم دیروز خواستار توقف فوری خشونت‌ها شد.

دولت آمریکا در قبال دور جدید حملات علیه غزه سکوت کرد و کاخ سفید موضع قبلی جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر محکومیت حماس و مخالفت با برقراری آتش‌بس را تکرار کرد. شورای امنیت هم در واکنشی منفعلانه به دلیل مخالفت آمریکا با محکوم کردن اسرائیل نتوانست قطعنامه‌ای در مورد تحولات جاری در غزه صادر کند.

اگرچه موج اعتراض‌های مردمی اکثر پایتخت‌های دنیا را درنوردیده اما هیچ نشانی از توقف حملات به چشم نمی‌خورد. تنها نور امید به خروش درآمدن ملت‌های اسلامی است که می‌تواند کشورهای عربی را به اتخاذ موضعی جدی‌تر در قبال حملات خونبار اسرائیل علیه غزه وادار کند. در این میان، باز شدن گذرگاه رفح از سوی مصر به روی فلسطینیان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بازنگری در همکاری‌های نظامی ترکیه با رژیم‌صهیونیستی

آنکارا در واکنش به حملات اسرائیل به نوار غزه، در همکاری نظامی‌اش با اسرائیل بازنگری می‌کند. روزنامه ینی‌شفق ترکیه، نوشت، این اقدام اولین واکنش آنکارا به تحولات جاری در غزه است. علاوه بر این ممکن است توافقنامه‌های تسلیحاتی با تل‌آویو هم مورد بازنگری قرار گیرد.

یکی از بارزترین برنامه‌های آموزش مشترک نظامی، برنامه‌ آموزش خلبانان رژیم صهیونیستی در پایگاه هوایی قونیه در مرکز ترکیه بود. در بین آنها خلبانانی بودند که در حال حاضر در بمباران غزه شرکت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها