حسن قشقاوی گفت: نگرش ما به موضوع فلسطین نگرشی مقطعی نیست و سابقه حمایت اصولی ما از مردم فلسطین به سی سال قبل باز می‌گردد.
کد خبر: ۲۲۷۷۹۳

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید الشهداء(ع) با اعلام خبر ارسال نامه منوچهر متکی به همتای مصری اش جهت پذیرش و مداوای مجروحان غزه گفت: در حال حاضر در انتظار پاسخ قاهره به این نامه هستیم.

ایران از اقدامات قاطع برای جلوگیری از حملات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند

وی ضمن اعلام حمایت کشورمان از اقدامات قاطع برای جلوگیری از حملات رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه اظهار داشت: ما از هر اقدامی برای تحقق دو هدف اساسی قطع فوری تجاوز و رفع محاصره غزه پشتیبانی می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور که در واکنش به سئوالی در خصوص موضع اخیر سردار باقرزاده مبنی بر لزوم قطع صادرات نفت کشورهای اسلامی به رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت ، به تشریح انتظار کشورمان از کشورهای اسلامی در این باره پرداخت و افزود: در ارتباط با مصر با توجه به عمق فاجعه و شرایط مظلومان فلسطینی و سابقه رهبران این کشور مانند عبدالناصر و حسن البنا و نیز با توجه به وضعیت جغرافیایی و وجود گذرگاه رفح طبعا انتظار دو چندان است.

نامه منوچهر متکی به وزیر خارجه مصر

قشقاوی با اشاره به نامه ای که روز گذشته از سوی منوچهر متکی برای همتای مصری اش ارسال شده ادامه داد: بر اساس این نامه جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش و مداوای مجروحان غزه به طور کامل اعلام آمادگی کرده و در این خصوص جدی است.

وی همچنین گفت: متکی در این نامه برای استقرار بیمارستان صحرایی و کادر درمانی در نزدیکترین نقطه به غزه با نظر دولت مصر خواستار همکاری این دولت شده و البته در حال حاضر ما در انتظار پاسخ مصریها در این باره هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: حقیقت این است که امروز عمق فجایع دلخراشی که جهان در غزه شاهد آن است، علاوه بر وجدان اسلامی، وجدان انسانی مردم دنیا را نیز تحت تاثیر قرار داده و انتظارات را از همه کشورها به ویژه کشورهای عربی و به خصوص همسایه فلسطین، یعنی مصر، دوچندان کرده است.

قشقاوی ادامه داد: بدون شک مصر با توجه به سوابق تاریخی، روحیات مردم و رهبرانی نظیر عبدالناصر و حسن‌البنا از سویی و سوابق مبارزات ضد صهیونیستی در سال 1973 از دیگر سو، زمینه های بسیاری برای مضاعف شدن انتظارات از قاهره را فراهم کرده است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف مظلومیت مردم فلسطین گفت: تعداد موشک ‌ها و بمب‌ های ریخته شده بر سر مردم غزه بسیار بیشتر از تعداد بیانیه ‌های صادره جهت محکومیت این جنایات بوده و شکی نیست که باید با ساماندهی اقدامات دسته‌ جمعی جدی و دیپلماتیک در جهت مقابله با ددمنشی‌ های رژیم صهیونیستی اقدام کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تشدید فعالیتهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای یاری مردم غزه را مورد اشاره قرار داد و گفتگوهای تلفنی وزیر خارجه با مقامات خارجی و اعزام فرستادگان رئیس جمهور به نقاط مختلف جهان را به عنوان بخشی از این اقدامات برشمرد.

لاریجانی به ترکیه می‌رود

قشقاوی همچنین خبر داد که در همین چارچوب دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان در مجمع روسای مجالس آسیایی در ترکیه که قرار است 25 دی ماه برگزار شود شرکت خواهد کرد.

وی در خصوص مواضع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خطیب نماز جمعه تهران مبنی بر لزوم صادرات انواع کمکهای انسانی و تسلیحاتی به نوار غزه گفت: اظهارات خطیب جمعه تهران درباره صدور تسلیحات به غزه به تاکید ایشان بر ضرورت حمایت جهان اسلام از مردم مظلوم این منطقه و لزوم حمایت از آنان به هر صورتی مربوط می‌شود بر همین اساس در این خصوص باید رایزنیهای همه جانبه شکل گیرد تا کمکهای لازم به غزه ارسال شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: شما می‌دانید که نگرش ما به موضوع فلسطین نگرشی مقطعی نیست. امروز حماس و سایر گروههای فلسطینی و حتی مسیحیهای غزه نیز در این فاجعه حضور داشته و در این ماجرا به هیچ وجه بحث تشیع و تسنن مطرح نیست. نگاه ما به موضوع غزه و فلسطین نیز نگاهی مقطعی یا کاسبکارانه نیست چرا که سابقه حمایت اصولی ما از مردم فلسطین به سی سال قبل باز می‌گرد.

قشقاوی همچنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با تمام گروه‌های فلسطینی در جهت دفاع از حقوق مردم فلسطین و رفع اشغال نوار غزه خبر داد و گفت: ما در این خصوص هیچ محدودیتی نداریم.

وی درباره احتمال شرکت ایران در مذاکرات احتمالی موسوم به صلح نیز گفت: ما اصولا رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم، ضمن این که سوابق 60 ساله جنایات رژیم صهیونیستی و نقض صلح‌ ها مشخص و روشن است. در همین حال البته رایزنیهای ما با کشورهای عربی در موضوعات متفاوت از جمله تحولات غزه جریان داشته و خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سئوالی درباره انتخابات اخیر بنگلادش گفت: این انتخابات یک گام در جهت توسعه و پیشرفت بنگلادش است و همانطور که می‌دانید ایران رابطه خوبی با این کشور دارد که امیدواریم پس از این انتخابات نیز بیش از پیش گسترش و توسعه یابد.

سفر مالکی مثبت و مفید بود

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری سفر اخیر نوری مالکی به تهران را مثبت و مفید دانست و گفت: این سفر برای برگزاری اجلاس کمیسیون عالی دو کشور به ریاست پرویز داوودی و نوری مالکی انجام شد که در همین چارچوب نیز 110 سند مربوط به همکاری‌های دوجانبه مطرح است موضوع ارائه تسهیلات کنسولی و صدور ویزا نیز از جمله بحث‌هایی است که در جریان این سفر مطرح شد.

قشقاوی ادعاهای مطرح شده درباره قیمت گاز وارداتی به کشورمان از ترکمنستان را تائید نکرد و افزود: بر خلاف مباحثی که مطرح شده قیمت خرید گاز ما از ترکمنستان با قیمت 20 تا 30 درصد کمتر از قیمت فروش آن بوده و دقیقا بر عکس ادعاهای مطرح شده، مبلغی که برای خرید پرداخت می‌شود بیش از مبلغ فروش آن نیست.

وی در واکنش به موضع یکی از خبرنگاران درباره آنچه که تبادلات فرهنگی ایران و آمریکا می‌خواند نیز اظهار داشت: نفس تبادلات مردمی ایران و آمریکا همواره مورد استقبال ایران بوده اما این تبادلات در آمریکا به شدت تحت کنترل بخش دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکاست که گویا در پی بهره‌برداری از تبادلات مردمی در راستای اهداف سیاسی است و بر همین اساس هم ایران به هیچ وجه مایل نیست که مورد سوء استفاده کسی قرار بگیرد؛‌ به هر حال اگر این مسئله نبود، هیچ مشکلی در نفس تبادلات وجود نمی‌داشت.

سخنگوی وزارت خارجه اخبار مربوط به اقدام امارات متحده عربی جهت راه‌ اندازی گشتیهای دریایی و دستگیری برخی از صیادان ایرانی را تایید نکرد.

پلمپ دفتر کانون حقوق بشر قانونی بود

قشقاوی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که موضوع تامین امنیت جانی شیرین عبادی را مورد اشاره قرار داد گفت: البته بهتر است که ایشان به جای دخالت در امور داخلی کشورها به مسائل بین‌المللی توجه داشته باشند. این فرد موضعی دیرهنگام در خصوص کشتار غزه اتخاذ کرد در حالی که افکار عمومی جهان نسبت به این هولوکاست واقعی و نقض حقوق زنان و کودکان در فلسطین به طور جدی اعتراض دارد.

وی پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را اقدامی قانونی توصیف کرد و یادآور شد: علاوه بر موضوع عدم کسب پروانه قانونی، بحثهایی هم مبنی بر عدم پرداخت مالیات از سوی خانم عبادی مطرح بوده و طبعا با توجه به این موارد کسی نباید تقاضای اقدامات فراقانونی از ما داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری وظایف وکلا اظهار داشت: وکلا باید خود در خط مقدم قانون‌گرایی حضور داشته باشند و از اتکا به بیگانگان در این موارد خودداری کنند.‌ این رویکرد اصلا مناسب نیست چرا که ایران کشوری آزاد است و هیچ محدودیتی برای فعالان حقوق بشر در آن وجود ندارد.

قشقاوی راه حل این مسئله را طی روال طبیعی و قانونی آن دانست و خواستار تحمل پذیری بیشتر نسبت به اعتراضات انجام گرفته در خصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه شد.

وی تاکید کرد: وکلا باید از آزادی و نشاط مدنی در فعالیتهای دانشجویی استقبال کنند و درجه تحمل خود را افزایش دهند بدون شک تک صدایی نمی‌تواند در جامعه مفید باشد، اگر خانم عبادی هم احساس می‌ کنند مزاحمتی برایشان وجود دارد می‌توانند از طریق نیروهای انتظامی عمل کند که در این صورت دولت گارد محافظ در اختیار ایشان قرار خواهد داد چرا که جمهوری اسلامی ایران از تمام شهروندان خود حمایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها