دولت آمریکا تصمیم دارد حدود 30 هزار نیروی اضافی به افغانستان اعزام کند. این تصمیم به این علت اتخاذ می‌شود که آمریکا به عنوان یک اشغالگر امپریالیستی روز به روز بیشتر در تنگنا و مضیقه قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۲۲۵۵۰۳

با آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به مدد شعار «تغییر» توانست قدرت را در آمریکا به دست بگیرد اما تصمیم اخیر دولت این کشور برای افزایش نیرو در افغانستان نشان داد که آرزوی بسیاری از آمریکایی‌ها برای تغییرات به فنا رفته است. نیروهای آمریکا کمی بعد از حوادث 11 سپتامبر به افغانستان لشکرکشی کردند تا به ادعای خود عاملان این حادثه یعنی القاعده و طالبان را سرنگون کنند.

در حال حاضر آمریکا 31 هزار سرباز در افغانستان مستقر کرده‌ است که بخشی از آنها تحت فرماندهی نیروهای ناتو مشغول فعالیت هستند. ناتو نیز دارای 51 هزار سرباز است که از این بین 4500 سرباز به آلمان تعلق دارد که در ماموریت‌های جنگی هم شرکت دارند.

علاوه بر آن، آلمان نیز تصمیم دارد که نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد. گزارش‌های خبری مربوط به نیروهای آلمان در افغانستان نیز تنها تابع سیاست‌های سانسور نظامی آمریکا منتشر می‌شود.

تصمیم‌ آمریکا برای افزایش نیروها در افغانستان در شرایطی اتخاذ می‌شود که این اقدام بر خلاف نظر و خواسته‌ اکثریت ملت افغانستان است. مردم افغانستان مخالف قدرت‌های اشغالگر و دولت فاسد و ناکارآمد این کشور هستند. در حالی که در رسانه‌های جمعی اقدامات آمریکا با عباراتی چون دموکراسی، نوسازی و عمران افغانستان همراه است گزارش‌های خبری در مورد این کشور حاکی از اعمال خشونت علیه غیرنظامیان، تعرض و قتل‌ و سوءاستفاده‌ جنسی از کودکان است که پیامدهای اقدامات ویرانگر آمریکا در افغانستان است.

یکی از کارشناسان مسائل فرهنگی و ارتباطی افغانستان از مرکز مطالعات فرهنگی برلین نیز معتقد است روزی سپری نمی‌شود که در آن غیر نظامیان افغان قربانی عملیات‌های آمریکا و ناتو نشوند. وی معتقد است شمار قربانیان غیرنظامی در افغانستان رشد چشمگیری داشته است. هم‌چنین بمب‌های بنزینی و سلاح‌های اورانیومی و در بعدی گسترده‌تر سیستم‌های تسلیحاتی جدیدی که قرار است به کار گرفته شوند قبل از هر چیز گریبانگیر غیر نظامیان می‌شود.

بین نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت (ایساف) در افغانستان، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سرویس خبری آلمان مذاکرات و قرارداد‌هایی با مافیای مواد مخدر یا همان جنگ‌سالاران وجود دارد. با گذشت هفت سال از اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکا مافیای مواد مخدر از ثبت رکوردهای خود خوشحال است.

مجله آلمانی اشپیگل در سال 2005 نوشت اوضاع کنونی افغانستان با اهداف اولیه آمریکا برای سرنگونی طالبان مغایرت دارد. آمریکا از طریق حمایت از شاهزاده‌ پشتو‌ها یعنی کرزای منجر به غرق شدن غرب با موجی از مواد مخدر شد امری که حتی طالبان افراطی موفق به انجام آن تا به این حد نشد.

در حال حاضر افغانستان حدود 87 درصد مواد مخدر جهان و 95 درصد هرویین موجود در اروپا را تولید می‌کند. در دوران طالبان حدود 29 هزار هکتار از اراضی افغانستان با خشخاش کشت می‌شد. در حالی که در شرایط فعلی این میزان به 220 هزار هکتار رسیده است. یکی از ژنرال‌های ناتو در لندن نیز گفت: من معتقدم که مشکل شماره یک در افغانستان طالبان و القاعده نیست بلکه مافیای مواد مخدر است و کسی که می‌خواهد برای امنیت افغانستان کاری انجام دهد، باید ابتدا بر مشکلات مواد مخدر در این کشور غلبه کند.

افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان، مقاومت رو به رشد مردمی را در پی خواهد داشت. در ماه اکتبر یکی از ژنرال‌های نیروی هوایی انگلیس در افغانستان اظهار داشت: ما برنده این جنگ نخواهیم بود و ضروری است که برای پیروز شدن سطح خواسته‌های خود را پایین آوریم و تصمیم آمریکا و ناتو برای افزایش نیروها منجر خواهد شد که قوای نظامی این دو بیش از پیش در مصیبت و فلاکت فرو رود.

منبع: تاگس اشپیگل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها