سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دولت انگلیس توصیه کرد به سیاست دوگانه و گزینشی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای خاتمه دهد.
کد خبر: ۲۲۲۵۵۲
حسن قشقاوی در گفتگو با ایرنا و در پاسخ به ادعاهای اخیر دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص موضوع هسته‌ای کشورمان، به دولت انگلیس توصیه کرد به سیاست دوگانه و گزینشی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای خاتمه داده و با اجرای تعهدات خود که در پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بر آنها تصریح شده، گامی عملی در جهت خلع سلاح هسته‌ای جهانی بردارد.

قشقاوی مواضع میلیبند را در واقع فرار انگلیس از اجرای ان‌پی‌تی در زمینه خلع سلاح اتمی و اتهام زنی به دیگران و در جهت فریب افکار عمومی جهان توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای میلیبند مبنی بر کاهش 20 درصدی توان اتمی نظامی انگلیس در 12 ماه گذشته گفت: دولت انگلیس با انباشتن 190 تا 200 کلاهک اتمی در زرادخانه خود، در صدد به روز کردن زیرساخت‌های مربوطه و طراحی سلاح‌های قوی‌تر اتمی است تا با ارتقای کیفی این سلاح‌ها کاهش کمی ناشی از جمع آوری کلاهک‌های قدیمی را جبران کند.

قشقاوی همچنین اقدام دولت انگلیس در راه‌اندازی و تجهیز برنامه هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی را در تناقض با شعار مخالفت لندن با اشاعه هسته‌ای و نقض مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دانست و گفت: انگلیس با وجود اینکه سیستم موشکی هسته‌ای پیشرفته ترایدنت را در اختیار دارد در مارس 2007 نمایندگان مجلس این کشور برنامه روزآمد کردن و جایگزینی سیستم ترایدنت و ساخت زیردریایی‌های جدید را که 15 تا 20 میلیارد پویند هزینه در برخواهد داشت، تصویب کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه نوسازی سامانه تجهیزات اتمی انگلیس و مطرح کردن شعار تعهد به خلع سلاح هسته‌ای را سیاستی دوگانه دانست و همکاری صنایع نظامی این کشور با آمریکا برای طراحی، آزمایش و تولید نسل جدید موشک‌های حامل کلاهک اتمی در صحرای نوادا را نقض صریح پیمان منع اشاعه ارزیابی کرد.

وی همچنین ادعاهای بی‌پایه و نخ نمای وزیر خارجه انگلیس را درباره اینکه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تهدیدی برای منطقه به شمار می‌آید را مردود دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از ان‌پی‌تی همانگونه که به تعهدات خود تحت این پیمان بین‌المللی عمل می‌کند، در بهره‌برداری از حق غنی‌سازی و چرخه سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز نظیر تولید انرژی که در آن تصریح شده نیز محق می باشد.

گفتنی است دیوید میلیبند وزیر امور خارجه انگلیس طی مقاله‌ای در تاریخ 19/9/87 که در روزنامه های انگلیس منتشر شد از تعهد دولت لندن برای خلع سلاح هسته‌ای چند جانبه و جلوگیری از به اصطلاح اشاعه هسته‌ای توسط ایران سخن به میان آورده بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها