دکتر کامران باقری لنکرانی ‌ وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ از 13 بیماری گرمسیری عفونی در جهان ، پنج بیماری در ایران هنوز ریشه کن یا حذف نشده است.
کد خبر: ۲۱۲۰۱۶

به گزارش ایرنا ، وزیر بهداشت ‌روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه کنگره بیماری های گرمسیری فراموش شده (NTDs) افزوود : سیاه زخم ، تب مالت ، فاسیولیازیس ، لیشمانیوز ( سالک ازنوع جلدی) و وبا پنج بیماری عفونی دنیا محسوب می شوند در ایران نیز وجود دارند.

باقری لنکرانی به عنوان نمونه به مالاریا در کشور اشاره کرد و گفت:‌ در زمان حاضر مالاریا در سه استان سیستان و بلوچستان ،‌جنوب کرمان و بخش شرقی هرمزگان هنوز وجو دارد و البته 65 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان هستند.

وی گفت:‌ این بیماری در سال 75، 94 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت را مبتلا کرده بود ه در سال 86 این میزان به 23 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت رسید.‌ تب مالت نیز در سال 84 ، 39 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت را در کشور مبتلا کرد که در سال 86 این رقم به 30 نفر رسید.

باقری لنکرانی به برخی بیماری ها ی عفونی گرمسیری که در کشور ریشه کن یا حذف شده اند نیز اشاره کرد و گفت:‌ در زمان حاضر بیماری پیوک ، تراخم ، جذام و بی لارزیوس از جمله بیماری هایی محسوب می شوند که در کشور ریشه کن شده اند.

وی  در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت 18 هزار خانه بهداشت ، 30 هزار بهورز و پنج هزار مرکز بهداشتی درمانی در کشور اشاره کرد و از موارد یاد شده تحت عنوان ظرفیت های بالقوه نام برد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، اظهار داشت :‌ ‌این ظرفیت های بالقوه، حتی برخی از کشور ها خوابش را هم نمی توانند ببینند.‌با یک نگاه کارشناسی می توان در مورد بیماری های گرمسیری کارهای مهمی را انجام داد که بخش مهمی از این پیشرفت ها ناشی از ارتقا سطح بهداشتی و سطح زندگی مردم است.

وی گفت:‌ در این راستا نباید نگاه علاج جویانه را نیز فراموش کرد و این نگاه به جامع نگری در مشکلات درمانی و بومی کشور در زمینه سلامت نیاز دارد.

کنگره دو روزه بیماری های عفونی فراموش شده (NTDs) با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مسوولان و پزشکان متخصص از جمله پزشکان بیماری های عفونی در امروزتالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها