دبیرکل حزب‌الله لبنان و سعدالحریری رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان یکشنبه شب با هم دیدار کردند.
کد خبر: ۲۱۱۹۴۳
به گزارش فارس، پس از هفته‌ها انتظار در میان محافل سیاسی و مردم لبنان، دیدار سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و سعد‌الحریری رئیس جریان‌المستقبل (رئیس جریان 14مارس) سرانجام شکل عملی به خود گرفت.

زمان دقیق این دیدار و مکان آن به دلیل مسائل امنیتی از پیش اعلام نشد ولی دیدار دیشب در جوی آرام و مثبت برگزار شد.

اعلام آمادگی حزب‌الله برای پایان دادن به اختلافات میان گروههای سیاسی لبنان و نیز سخنان سعد الحریری مبنی بر اینکه دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله در سریعترین زمان ممکن انجام خواهد شد، به انجام این دیدار سرعت بیشتری بخشید.

نصرالله و حریری در نشست دیشب خود بر آشتی و وحدت ملی و صلح داخلی تاکید کردند. ضرورت تلاش برای جلوگیری از هرگونه تشنج داخلی، تقویت روند گفت‌و گو و تفاهم برای اجتناب از فتنه‌انگیری داخلی، تاکید بر پیمان طائف که به جنگ داخلی در این کشور پایان داد و تاکید بر اجرای توافقنامه دوحه که خرداد ماه امسال در قطر و با حضور سران سیاسی لبنان امضا شد از دیگر محورهای مورد توافق در نشست دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و سعد الحریری رئیس جریان المستقبل برای پایان دادن به اختلافات بود.

در این دیدار همچنین بر ادامه تماس‌های دوجانبه و تشویق فضای تفاهم و گفت‌و گو تاکید و مقرر شد گامهای عملی از جمله در زمینه رسانه‌ای برداشته شود و به لحن تهاجمی در رسانه‌ها پایان داده شود. حریری و نصرالله در این دیدار تاکید کردند که برای کمک به آرامش جامعه؛ رسانه‌های دو طرف از پرداختن به مسایل اختلاف برانگیز خودداری کرده و فضای گفت و گوها را به سمت آرامش سیاسی و کمک به حل مشکلات مردم هدایت کنند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که پس از این دیدار از میزان اختلاف‌ها‌ی موجود میان حزب‌الله و جریان المستقبل و در پی آن در سایر گروههای وابسته به دو جریان 8 و14 مارس در لبنان به شدت کاسته شود و فضا به سمت آرامش و گفت‌وگوهای فراگیر حرکت کند.

عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان، گفت‌وگوهای دبیرکل حزب‌الله با رئیس جریان المستقبل در پارلمان را به نفع مقاومت و کل لبنان دانست و آن را برای آشتی ملی و حفظ صلح داخلی ضروری دانست.

شیخ«خضر نورالدین» عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این دیدار گفت بعد از حوادثی که چند ماه پیش در لبنان روی داد، فضای عمومی این کشور به سمت آشتی ملی حرکت می‌کند.

وی افزود: این جنبش آمادگی دارد با هر یک از جریانهای سیاسی این کشور برای رسیدن به آشتی ملی گفت‌وگو داشته باشد چرا که آن را در راستای خدمت به لبنان، وحدت، حاکمیت این کشور و حفظ صلح داخلی این کشور می‌داند.

البته تحولات سیاسی در لبنان سبب شد تا سعدالدین حریری تمایل پیدا کند به دیدار دبیرکل حزب‌الله برود.

انتخابات پارلمانی لبنان که قرار است در بهار سال آینده برگزار شود، از عواملی است که حریری را برای این گفت‌وگو ترغیب کرده است. این انتخابات برای گروه‌های اصلی لبنانی ( ائتلاف 14 مارس و گروه 8 مارس ) و مردم این کشور بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت این انتخابات سرنوشت سیاسی آینده لبنان را تعیین خواهد کرد.

علاوه بر این، این نشست پس از درگیری‌هایی اخیر در شمال لبنان (طرابلس) برگزار می شود که پایان دادن به این درگیری‌ها برای گروه‌های لبنانی که پیمان دوحه را امضا کرده‌اند، بسیار حائز اهمیت است چرا که این گروه‌ها خود را متعهد به حفظ ثبات و امنیت می‌دانند.

کارشناسان سیاسی با مثبت ارزیابی کردن دیدار سعدالدین حریری و سید حسن نصرالله معتقدند که این ملاقات می‌تواند نشانه خوبی در همگرایی گروه‌های اصلی لبنانی باشد و به آنها کمک کند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند و آینده سیاسی لبنان را به خوبی رقم بزنند و تاثیر مثبتی در انتخابات آینده لبنان و امنیت این کشور داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها