دکتر اسماعیل احمدی مقدم دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر معتادی به مراکز درمانی مراجعه نکند مجرم شناخته می شود.
کد خبر: ۲۱۱۹۰۱

به گزارش مهر ، دکتر احمدی مقدم امروز در افتتاحیه سمینار منطقه ای کاهش آسیب مصرف مواد در آسیای میانه و خاورمیانه در مجمتع شقایق اظهارداشت: از نظر ما معتاد یک مجرم مشروط است که اگر به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کند مجرم تلقی نمی شود.

وی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و همسایگی با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده خشخاش در جهان از کشورمان به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مصرفی و مسیرهای انتقال موادمخدر به اروپا نام برد و افزود: ایران تاکنون هزینه های هنگفتی در زمینه انسداد مرزها و مقابله با ورود مواد مخدر و همچنین تعقیب باندهای انتقال و توزیع کنندگان مواد در داخل کشور پرداخته است.

احمدی مقدم با اشاره به تولید بی وقفه موادمخدر در افغانستان با ظرفیت 95 درصد و تامین بیش از 60 درصد هروئین در بازارهای مصرف و ناکامی نیروهای خارجی برای برقرای امنیت در این کشور گفت: این وضعیت باعث شده مردم منطقه بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیبهای متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار بگیرند.

مشاور رئیس جمهور اظهارداشت: ستاد مبارزه با موادمخدر در دو سال گذشته با اتخاذ سیاست بیمار انگاری معتادان توجه ویژه ای را به گسترش طرحهای کاهش آسیب در کشور مبذول داشته و ضمن اجرای برنامه های متعدد با بهره گیری از تجارب بین المللی و تعامل با کشورهای منطقه و مراکز تحقیقاتی معتبر عملکرد موثر و موفق در اجرای این طرحها داشته است.

احمدی مقدم از برگزاری این سمینار به عنوان یک راه میانبر در جهت تحقق اهداف کاهش آسیب در منطقه نام برد و افزود: در سال میلادی گذشته با تقویت اقدامات مقابله با ورود حدود 560 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد که بالاترین میزان کشفیات در سطح جهانی است.

وی تصریح کرد: در 8 ماه ابتدایی سال 2008 میلادی حدود 440 تن انواع مواد مخدر با 25 درصد افزایش کشف داشته ایم که تا حدودی با آمارهای UNODC مغایرت دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با اعلام اینکه سالانه 600 میلیون دلار در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور هزینه می شود ، افزود: یکی دیگر از اقدامات مقابله ای ایران در حال حاضر انسداد مرزهای شرقی و حفر کانال به طول 628 کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

احمدی مقدم از احداث دیوار به طول 70 کیلومتر در مرزهای کشور خبر داد و گفت: احداث نیمی از دیوار انجام شده و نیم دیگر آن طی دو تا سه ماه آینده صورت می گیرد.

وی از افزایش سیستمهای مراقبتی اپتیکی و راداری، گشتهای هوایی و زمینی به عنوان دیگر اقدامات در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر نام برد و افزود:  هم اکنون جامعه بشری در معرض بیشترین صدمات ناشی از تولید و مصرف مواد اعتیادآور قرار گرفته و هیچگاه موادمخدر به این حد برای جامعه انسانی تهدید کننده نبوده است.

احمدی مقدم به برنامه های ستاد در زمینه کاهش آسیب مصرف موادمخدر در کشور اشاره کرد و افزود: در ایران معتاد به مواد مخدر در صورت مراجعه به مراکز درمانی مجرم تلقی نمی گردد و خانواده در اجرای برنامه های پیشگیرانه و جامعه مدار نقش مهمی ایفا می کند و می تواند در فرایند جامعه پذیری مجدد معتادان و دور نمودن آنان از آسیبهای مجدد و به بازگشت دوباره بسیار موثر باشد.

وی گفت: از جمله مهمترین نکات مطرح و مورد توجه در روند درمان معتادان و پیشبرد برنامه های کاهش آسیب، ایجاد مراکز درمانی و تسهیل در دسترسی و استفاده از امکانات درمانی توسط معتادان است به طوری که بتواند در توسعه کمی و کیفی درمان آنان موثر باشد.

احمدی مقدم از توزیع سرنگ و نصب و بکارگیری دستگاههای توزیع در مکانهای خاص برای استفاده بهداشتی در جهت جلوگیری از گسترش ایدز به عنوان یکی دیگر از راههای کاهش آسیب در کشور نام برد و افزود: توسعه برنامه درمان نگهدارنده با متادون نیز از جمله مهمترین برنامه هایی بوده که در کاهش آسیب مصرف مواد موثر بوده است.

وی افزود: در سال گذشته 576 هزار نفر از معتادان که معادل 50 درصد جمعیت معتاد کشور است، تحت درمان قرار گرفتند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران ، هدف برنامه پنج ساله آینده کشور را کاهش 20 درصدی معتادان و پوشش 80 درصدی برنامه درمانی و کاهش آسیب عنوان کرد و گفت: در مسیر اجرای این برنامه نیازمند عزم ملی و همکاریهای منطقه ای هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها