امروزه با پیشرفت علم و فناوری امکان بازیافت پسماندها به هر شکلی فراهم است؛ البته بهتر است توجه کنیم که ظروف و ضایعات آلومینیوم به هر شکلی که باشند قابل بازیافت هستند.
کد خبر: ۲۱۰۰۸۰
بنابراین فویل آلومینیومی و قوطی‌های نوشابه و کنسرو و بشقاب و چارچوب پنجره‌ها و حتی تراشه‌های آلومینیوم در کارگاه‌ها و حلقه‌های آلومینیومی دربازکن‌ها را می‌توان جمع‌آوری و بازیافت کرد. برای حفظ بهداشت محل نگهداری قوطی‌های مصرف شده و بازیافت صحیح‌تر و بهداشتی‌تر می‌توان آنها را شست و در جایی معین جمع‌آوری کرد. برای بازیافت قوطی‌های آلومینیومی ابتدا آنها را ذوب می‌کنند، سپس فلز مذاب را به محض سرد شدن زیر فشار می‌گذارند و به ورق تبدیل می‌کنند و سرانجام این ورقه‌ها را دوباره به شکل قوطی در می‌آورند. آلومینیوم بازیافتی نه‌تنها در ساخت قوطی‌های جدید که در ساخت مواد مختلف آلومینیومی ازجمله مواد ساختمانی به کار می‌رود و قابل استفاده مجدد است.

از بازیافت 500 گرم آلومینیوم قوطی‌های نوشابه می‌توان انرژی کافی برای روشنایی یک لامپ 100 واتی به مدت‌
4 ساعت یا انرژی لازم برای روشنایی یک تلویزیون به مدت 5/3 ساعت را تامین کرد. براساس اطلاعات به دست آمده، بازیافت یک قوطی آلومینیومی در مقایسه با تولید همان قوطی از مواد خام اولیه باعث کاهش آلودگی به میزان‌ 97 درصد و کاهش آلودگی هوا به میزان 95 درصد می‌شود.

بازیافت دو قوطی آلومینیومی موجب صرفه‌جویی در انرژی به اندازه نیم لیتر بنزین است. به همین سبب است که آلومینیوم استفاده شده دارای ارزش قراضه‌ای زیادی است. ساخت قطعات آلومینیومی از آلومینیوم بازیافتی هم موجب صرفه‌جویی در انرژی و هم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

وقتی این آمار شگفت‌انگیز را می‌شنویم که مثلا بطری پلاستیکی نوشابه 450 سال و بطری شیشه‌ای 500 سال در طبیعت باقی می‌ماند، چطور دلمان می‌آید حتی یک بار به هر دلیلی اقدام به رهاسازی این پسماندها در طبیعت کنیم و از طبیعت بخواهیم برای یک لحظه سهل‌انگاری ما سا‌ل‌های طولانی وجود این ذرات و پسماندهای انسان‌ها را تحمل کند؟آن هم در زمانی که امکان بازیافت این مواد براحتی فراهم شده است. بهتر است با مسوولان همکاری داشته و به عنوان یکی از حافظان زمین، هرگز اقدام به رهاسازی پسماندها در طبیعت نکنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها